Ramlade över detta inlägg på fejan skrivet av Hanin Shakrah om profeten Behrang:
VARNING Behrang Miri!
I flera år har jag hört ryktesvägen att Behrang Miri haft ett osoft förhållningssätt till kvinnor. Att han blandat ihop vad som är privat, vad som är jobb och vad som är aktivism och att han utnyttjat det faktum att kvinnor i rörelsesammanhang eller jobbsammanhang trott sig vara i sällskap med en upplyst, progressiv man. Jag hörde liknande historier upprepas från tjejer som inte känt varandra eller mig särskilt noga och jag lyssnade med ett halvt öra. Är jag helt ärlig med mig själv så försökte jag också rättfärdiga för mig själv varför jag skulle hålla mig utanför folks privata affärer. Livet är kletigt nog som det är. Men för ett tag sen så började detaljer droppas om sådant som var för udda/specifikt för att kunna bortses ifrån.
Jag började lyssna och har nu pratat med ett flertal kvinnor och är nu säker på min sak. Behrang Miri har utnyttjat, trakasserat, tjatat sönder och sänkt självförtroende på ett flertal tjejer som han lärt känna i namn av rörelse, självutnämnd ortentalesman och antirasistisk aktivist. Han har mindfuckat kvinnor, fått dem att känna självförakt, fått dem att tvivla och att acceptera saker som de i efterhand känt skam över. Att de tillåtit en man, en pajas, att utöva sådan makt över dem.
Tjejer över hela Sverige och oberoende av varann har refererat till honom som manipulativ och misogyn och att han utnyttjar sin position samt använder nedsättande uttryck om kvinnor samtidigt som han sprider en bild av sig som förebild och aktivist.
Dessa kvinnor är rädda för honom, rädda för vad han kan göra och således finns inga polisanmälningar, även om det i många fall finns skäl att göra sådana. Så därför skriver jag detta till er - för att varna, för att signalera om att detta existerar samt för att uppmana tjejer som utsatts för honom att våga träda fram.
Innan någon börjar veva om skadan det här kan orsaka den rörelse som Behrang gjort sig till talesperson för vill jag säga en sak:
Det finns ingen rörelse i världen som är en trygg plats och en plats från vilken förändring kan ske om manipulation och kvinnohat kan accepteras där.
Bland de kvinnor som råkat i lag med Behrang finns tjejer jag aldrig tidigare hört talas om men också tjejer jag känner väl sedan länge och som inte har något att vinna på att berätta. Deras historier är kusligt samstämmiga.
Behrang själv och personer runt om honom har konfronterats med dessa berättelser av flera av sina tidigare vänner och han nekar, duckar, påstår att allt är lögn och att allt är en konspiration och att tjejerna inte existerar.
Behrang bör förlora de arenor och plattformar från vilka han kan fortsätta att göra skada, arenor han har tillgång till i kraft av representant för en rörelse som behöver säga ifrån.
Jag skriver detta i förhoppning om att kvinnor som utsatts ser att de inte är ensamma, att de varit en del av ett destruktivt mönster av förtryck och förhoppningsvis vågar berätta sin historia inför så många som möjligt. För den som samarbetar med honom kommer jag, och förhoppningsvis fler med mig, vägra att samarbeta. Det gäller såväl stora uppdragsgivare som ABF och SVT, som andra uppdragsgivare som han har.
Han vanhelgar det som är fint och äkta i den här rörelsen och han gör det svårare att vara man, antirasist och feminist. För att inte tala om hur svårt det blir att vara kvinna. Och ni, framförallt snubbar, som sett eller anat eller haft anledning att misstänka att saker och ting inte stått rätt till men fortsatt backa honom - det är dags att ta sitt ansvar nu."
Texten är väldig insinuant. Vad har BM gjort egentligen?
https://www.facebook.com/haninshakrah/posts/10155639930045126