2012-08-03, 02:40
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Tjena!

Är sjukt less på aftonbladet och sveriges journalistik överhuvud taget och skulle vela ha tips på bra tidningar, helst politiskt obundna (inget måste), där de inte försöker vinkla, ändra eller ljuga om vad som egentligen föregår och där de publicerar nyheter om vad som händer i världen och inte 20 artiklar i veckan om hur man knullar och äter rätt. Är väl medveten om den klistrade tråden (https://www.flashback.org/t1296771) men orkar inte granska materialet i alla tidningar för att hitta ett par vettiga.

Endast på svenska(?), engelska och spanska, tack!
Citera
2012-08-03, 04:04
Medlem
Svårt att hitta det du söker, speciellt om det ska vara på svenska. Majoriteten av alla medier är partiska och detta påverkar såklart journalismen, i olika mått. Den enda tidningen jag läser i pappersform är DN då de ändå håller en hög kvalité, i alla fall vad de gäller rapportering av ekonomi och aktuella händelser så som krig, brott och liknande. Men tror inte riktigt DN är det du letar efter. Annars kan du försöka läsa flera medier inom olika politiska läger och sedan göra en egen uppfattning efter det du läst.

Annars finns ju avpixlat
Citera
2012-08-03, 15:06
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adan
Svårt att hitta det du söker, speciellt om det ska vara på svenska. Majoriteten av alla medier är partiska och detta påverkar såklart journalismen, i olika mått. Den enda tidningen jag läser i pappersform är DN då de ändå håller en hög kvalité, i alla fall vad de gäller rapportering av ekonomi och aktuella händelser så som krig, brott och liknande. Men tror inte riktigt DN är det du letar efter. Annars kan du försöka läsa flera medier inom olika politiska läger och sedan göra en egen uppfattning efter det du läst.

Annars finns ju avpixlat

Som sagt, att det ska vara politiskt obundna är inget måste. Och avpixlat skriver väl mest bara om invandrare i Sverige som begår brott? Jag kanske inte var nog specifik, det är alltså världsnyheter jag är intresserad utav att läsa.
Citera
2012-08-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetBack2Kitchen
Som sagt, att det ska vara politiskt obundna är inget måste. Och avpixlat skriver väl mest bara om invandrare i Sverige som begår brott? Jag kanske inte var nog specifik, det är alltså världsnyheter jag är intresserad utav att läsa.

BBC eller CNN?
Citera
2019-07-13, 01:47
Medlem
StuGs avatar
Inte ofta man har anledning att säga något gott om kvällspressen men vill lyfts fram ett exempel på en bra kvällstidningsartikel.
I Aftonbladet skriver idag Per Bjurman om Jeffrey Epstein. Undviker länk.

Det är en habil, sakligt redovisande artikel.
Tillräckligt med brödtext som litar på att läsaren gått ut högstadiet.
Också förklarande och lyfter frågor och spekulationer just som det - inte ett agendasättade med rubriker med syfte att trumma in spekulationerna som sanning.
Gammal hederlig kvällstidningsjournalistik helt enkelt.
Vi kan klaga på media med rätta men också visa goda exempel.

Nu kan det vara så att artikeln mer eller mindre är översatt rakt av från amerikansk press men det låter jag andra rota i...
Citera
2019-07-13, 03:50
Medlem
Jag har helt slutat läsa svenska medier sedan ungefär ett halvår tillbaka och det är ett av de bästa besluten jag fattat. Jag har provat lite olika nyhetskanaler men det absolut bästa som jag numera läser är Wall street journal. Den är i mitt tycke ganska opartisk och saklig och rapporterar om de viktigaste händelserna.

Tyvärr är den lite dyrare än typ NY Times men man slipper ilska, hjärnblödning och social justice och får ändå koll på vad som pågår (på en mycket högre nivå än genom svensk media som ju vänder sig till IQ 70-90.

Edit: om du är vänster så kanske NY Times är ok. Riktigt PK och bleeding heart stories men ändå någorlunda sakligt.
Senast redigerad av Harrywinston 2019-07-13 kl. 03:52.
Citera
2019-07-13, 13:53
Medlem
StuGs avatar
Foreign Policy skriver analyserande och granskande om Neokonservativas mellanösternprojekt. (artikeln är skriven innan Syrienprojektet hade startats)
Till skillnad från svensk MSM som någonstans 2003 kastade all journalistisk integritet överbord och blev pentagonmegafoner. Syrien är det senaste och mest avskyvärda exemplet.

https://foreignpolicy.com/2010/02/08/i-dont-mean-to-say-i-told-you-so-but/
Citera
2026-02-18, 22:01
Medlem
Yayois avatar
Organized Crime and Corruption Reporting Project

https://www.occrp.org/en
Citera
2026-02-19, 10:50
Medlem
Yayois avatar
För att bevaka EU-nivån så finns ju Politico Europe, Euractive och EUObserver med fokus på politik och beslutsfattande.
Senast redigerad av Yayoi 2026-02-19 kl. 11:24.
Citera
2026-02-23, 13:25
Medlem
Yayois avatar
Världsnyheter är egentligen inget problem, utbudet är enormt om man har eller skaffar sig förkunskapen att se vad som är relevant. (Men inte ens svensk politik borde vara omöjlig att följa och hänga med i utan tabloiderna och slaskkanalerna eftersom vi lever i en tid då politiker, beslutsfattande organ, myndigheter och andra viktiga samhällsaktörer har sina egna konton på nätet och social media som man kan följa direkt om man inte orkar med medierna i Sverige).
Senast redigerad av Yayoi 2026-02-23 kl. 13:29.
Citera
2026-02-23, 14:34
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Världsnyheter är egentligen inget problem, utbudet är enormt om man har eller skaffar sig förkunskapen att se vad som är relevant. (Men inte ens svensk politik borde vara omöjlig att följa och hänga med i utan tabloiderna och slaskkanalerna eftersom vi lever i en tid då politiker, beslutsfattande organ, myndigheter och andra viktiga samhällsaktörer har sina egna konton på nätet och social media som man kan följa direkt om man inte orkar med medierna i Sverige).

Nu handlar det som sagt om världsnyheter men det bästa som man kan hitta, som rapporterar sakligt om Sverige och svensk politik i allmänhet, är kanske Altinget som väl är en sorts nutida efterföljare till gamla nedlagda Riksdag & Departement. Om man absolut vill ha ett journalistiskt mediefilter mellan sig själv och nyheterna men inte längre orkar med merparten av svensk media.
Senast redigerad av Yayoi 2026-02-23 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in