Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-01, 09:40
Medlem
Geniets avatar
Jag har en MacBookPro och den interna hårddisken börjar bli full av bilder. Jag har dem indelade i "Händelser" i iPhoto.
Jag vill för att frigöra diskutrymme flytta över alla "iPhoto Händelser" (inkl. dess bilder) till min AirDisk (ej MobileMe med iDisk) och vid import av nya bilder (till iPhoto) ska dessa bilder också läggas på AirDisken.
Är det möjligt och isåfall hur går jag tillväga?

Tack på förhand.
Senast redigerad av Geniet 2012-08-01 kl. 09:45.
Citera
2012-08-01, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet
Jag har en MacBookPro och den interna hårddisken börjar bli full av bilder. Jag har dem indelade i "Händelser" i iPhoto.
Jag vill för att frigöra diskutrymme flytta över alla "iPhoto Händelser" (inkl. dess bilder) till min AirDisk (ej MobileMe med iDisk) och vid import av nya bilder (till iPhoto) ska dessa bilder också läggas på AirDisken.
Är det möjligt och isåfall hur går jag tillväga?

Tack på förhand.

Om du klickar på Hjälp uppe i listen på iPhoto så bör du hitta en manual där du kan läsa om och få svar på detta och hur du gör. Och ja, man kan ha bilderna (biblioteket) på en extern disk.
Citera
2012-08-01, 11:24
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du klickar på Hjälp uppe i listen på iPhoto så bör du hitta en manual där du kan läsa om och få svar på detta och hur du gör. Och ja, man kan ha bilderna (biblioteket) på en extern disk.

Tack för tipset.
Det jag hittat är att man kopierar över hela iPhoto-biblioteket (funkar även med iTunes) och sedan raderar man filen på den interna disken.
När man sedan öppnar iPhoto ska man hålla ner "alt"-knappen och där svara på en fråga om var man vill öppna biblioteket ifrån.

Jag vill att iPhoto alltid automatiskt ska öppna "iPhoto-biblioteket" från den externa disken, utan att behöva hålla in "alt-knappen" varje gång jag startar iPhoto.
Finns det möjlighet till detta och hur gör man isåfall?

Vid import av bilder med iPhoto vill jag att dessa skall lägga sig i iPhoto-biblioteket på den externa hårddisken direkt (inte in på intern hårddisk och behöva kopiera över igen till extern).
Är detta möjligt och isåfall hur gör man?
Citera
2012-08-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet
Tack för tipset.
Det jag hittat är att man kopierar över hela iPhoto-biblioteket (funkar även med iTunes) och sedan raderar man filen på den interna disken.
När man sedan öppnar iPhoto ska man hålla ner "alt"-knappen och där svara på en fråga om var man vill öppna biblioteket ifrån.

Jag vill att iPhoto alltid automatiskt ska öppna "iPhoto-biblioteket" från den externa disken, utan att behöva hålla in "alt-knappen" varje gång jag startar iPhoto.
Finns det möjlighet till detta och hur gör man isåfall?

Vid import av bilder med iPhoto vill jag att dessa skall lägga sig i iPhoto-biblioteket på den externa hårddisken direkt (inte in på intern hårddisk och behöva kopiera över igen till extern).
Är detta möjligt och isåfall hur gör man?

Det är ju precis det du har läst om hur man gör.
Följ guiden en gång så fungerar det som det ska.
Du behöver endast hålla nere alt-tangenten när du vill ändra/byta default-biblioteket till ett annat
Citera
2012-08-01, 16:08
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Det är ju precis det du har läst om hur man gör.
Följ guiden en gång så fungerar det som det ska.
Du behöver endast hålla nere alt-tangenten när du vill ändra/byta default-biblioteket till ett annat

Okej, måste gjort fel.
Ja det fungerar bra, lite långsammare mend et är förmodligen eftersom jag använder en AirDisk.
Tack så mycket för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in