2012-07-27, 08:14
Medlem
Hyddan92s avatar
Våra två marsvin som vi brukar ha ute på gräsmattan (på en inhägnad tomt till ett radhus) var av misstag ute hela natten i natt i stället för att vi lägger in dem i deras utebur som de bor i under det varma halvåret på kvällen. Min granne var den som upptäckte dem och ringde på och väckte mig cirka 7:20 idag. Vi har normalt hundgaller i en ring med ett lakan spänt över som skydd åt dem på gräsmattan, men det var av någon anledning öppet.

Den ena av marsvinen satt intill betongkanten på asfalten 1.5 meter under buskaget och har troligtvis fallit ner därifrån, den andra satt i buskaget ovanför. Det är ett rakt fall på cirka 1.5 meter ner till asfalt. Visserligen kan den möjligtvis ha hoppat/fallit ner för de cirka 2 decimeter höga trappstegen och sluthoppet på 70 cm som ligger någon meter bredvid, men med tanke på att dessa marsvin är livrädda för allt som inte är platt tvekar jag på det.

Jag upptäckte inga problem eller skador när jag lyfter upp marsvinet och kollade ett tag på den i buren efter att jag lagt ner den men såg inga tecken på skador, den gjorde inga ljud precis som vanligt när jag tog upp den och försökte ta sig ur mitt grepp som vanligt precis innan jag la ner den i buren, min granne sa att den inte heller verkade skadad.

Men ett fall på 1.5 meter är ett fall på 1.5 meter och jag vet att marsvin alltid försöker se ut som om de inte är sjuka eller så när de är det, och jag tänkte att det kan vara samma sak här.

Så bör jag låta en expert kolla eller själv kolla efter vissa tecken, om ett marsvin brutit ett revben hur ser de ut och agerar då?

Jag ska nu gå och se om jag kan se om något är fel med den.
Senast redigerad av Hyddan92 2012-07-27 kl. 08:40.
Citera
2012-07-27, 12:15
Medlem
Nu vet jag inte speciellt mycket om marsvin. Men som du säger, det var ett högt fall för ett litet husdjur. Det behöver inte ha hänt något med ditt marsvin. Tycker du ska avvakta och se hur ditt marsvin mår senare idag, beter marsvinet sig inte som vanligt borde du kontakta vetrinär. Du kan även ringa till din vetrinärklinik och få rådgivning, då får du ett säkert svar om du borde åka in redan nu med marsvinet eller om du ska avvakta.

Hoppas att det inte är någon fara med ditt marsvin och lycka till!
Citera
2012-07-27, 15:10
Medlem
Hyddan92s avatar
Tack för svaret, jag har nu även kollat mitt Marsvin närmare.

Jag har försiktigt känt på den överallt, speciellt på nosen och benen, som jag även försiktigt rört i, mitt marsvin har då inte gjort ifrån sig några ljud eller ryckt till och jag kan nog konstatera att den inte har några benbrott eller liknande, den har ju även gått runt själv lite grann.

Jag kollade tänderna försiktigt och underkäken är fin men den ena av övertänderna har en avbruten topp, jag läste på internet att marsvin klarar hopp bra men att de lätt bryter tänderna så jag kollade. Den har ätit både tomat och frön så så allvarligt kan det inte vara, tänderna är också jämna så det verkar som om det bara är toppen som gott av.

Men jag ska hålle ett öga på den och kontakta veterinär om jag märker något problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in