Våra två marsvin som vi brukar ha ute på gräsmattan (på en inhägnad tomt till ett radhus) var av misstag ute hela natten i natt i stället för att vi lägger in dem i deras utebur som de bor i under det varma halvåret på kvällen. Min granne var den som upptäckte dem och ringde på och väckte mig cirka 7:20 idag. Vi har normalt hundgaller i en ring med ett lakan spänt över som skydd åt dem på gräsmattan, men det var av någon anledning öppet.
Den ena av marsvinen satt intill betongkanten på asfalten 1.5 meter under buskaget och har troligtvis fallit ner därifrån, den andra satt i buskaget ovanför. Det är ett rakt fall på cirka 1.5 meter ner till asfalt. Visserligen kan den möjligtvis ha hoppat/fallit ner för de cirka 2 decimeter höga trappstegen och sluthoppet på 70 cm som ligger någon meter bredvid, men med tanke på att dessa marsvin är livrädda för allt som inte är platt tvekar jag på det.
Jag upptäckte inga problem eller skador när jag lyfter upp marsvinet och kollade ett tag på den i buren efter att jag lagt ner den men såg inga tecken på skador, den gjorde inga ljud precis som vanligt när jag tog upp den och försökte ta sig ur mitt grepp som vanligt precis innan jag la ner den i buren, min granne sa att den inte heller verkade skadad.
Men ett fall på 1.5 meter är ett fall på 1.5 meter och jag vet att marsvin alltid försöker se ut som om de inte är sjuka eller så när de är det, och jag tänkte att det kan vara samma sak här.
Så bör jag låta en expert kolla eller själv kolla efter vissa tecken, om ett marsvin brutit ett revben hur ser de ut och agerar då?
Jag ska nu gå och se om jag kan se om något är fel med den.
Senast redigerad av Hyddan92 2012-07-27 kl. 08:40.