Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Jesus var ju judisk rabbi, och väl insatt i Torah (Gamla testamentet)... Och Torahm dateras ju ofta till Davids tid, alternativt till Esra runt 400 f.kr.. Jesu efterföljare var ju också judar, även om de bröt med den rådande hegemoniteten och kände väl också till Torah - man ansåg ju allmänt att Torah (GT) var en profetia som förutspådde Jesus/Messias... Och att Targum uppkom före Jesus är ju inte heller konstigt, med detta i åtanke?
Jag håller med dig! Men när det kommer till Targum så ger det en djupare bild av vem Ordet är som Johannes skriver om i Joh 1:1-3! Och Johannes menade antagligen att Jesus är det Ordet som beskrivs i Targum. Förstår du hur jag menar?
Torahn är äldre än Jesus, men nu var det inte riktigt det som jag talade om - utan den aramieska översättningen av Torahn. Den Arameiska översättningen kallas för Targum, och den översattes flera hundra år innan Jesus föddes. Och i den översättningen så omnämns ordet Memra - som är ett arameiskt ord för "ord" Och på många ställen i Targum så beskrivs Memra (Guds Ord) på ett väldigt intressant sätt.
Vilket Johannes sedan snappar upp i evangeliet - där han skriver: I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud och Ordet var Gud." Vers 14: "ordet blev människa och levde här ibland oss."
Med andra ord så kan det vara så att Memra som beskrivs i Targum är enligt Johannes Kristus Jesus!