Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Att påstå att kristendom skulle ha legat bakom västvärldens förfall och liknande tycker jag ger en väldigt felaktig bild, det är mer en naturlig konsekvens av globalisering och illasinnade makthavare och medier som manipulerar folket.
Inte direkt, men det har ju inte bjudits på nåt motstånd heller. Kristendomen generellt och i synnerhet svenska kyrkan är idag så urvattnad och färglös att den i princip saknar existensberättigande. Hade de stått upp för sina grundvärderingar hade sekulariseringen inte behövt leda till det moraliska förfall som råder idag.
Citat:
Religionsfrihet är inte bara självklart utifrån rent principiella orsaker utan ett förbud mot en eller flera religioner vore dessutom helt verkningslöst då vi inte kan lagstifta bort människors tankar eller känslor.
Vissa tankar och känslor hör inte hemma här, eller i ett civiliserat samhälle över huvud taget. Sverige är byggd på en kristen grund, de religioner och trosinriktningar som står i kontrast mot det ska undertryckas och kvävas. Asatron undantagen.
Citat:
Jag gillar förövrigt som flera andra asatron mer än kristendom men jag som agnostiker uppskattar ändå överlag vårt kristna arv, högtiderna och de vackra kyrkorna. Jag tycker förövrigt att det är trevligt med kristna människor oavsett hur inskränkta de än må vara, de brukar i alla fall ha en traditionell vördnadsbjudande moral.
Så är det.