2012-07-18, 18:13
Medlem
miklons avatar
Vad ingår i servervarianten av OS X 10.6 som inte ingår i den vanliga? Går det att installera serverkomponenterna i efterhand utan att ha tillgång till en OS X 10.6 Server-DVD, t.ex. genom att uppgradera till Lion (där det väl inte finns någon separat server-version)?
Citera
2012-07-18, 18:21
Medlem
Snöjs avatar
http://www.apple.com/se/macosx/server/

Lion Server köper du genom App Store.
Citera
2012-07-18, 18:44
Medlem
systems avatar
Jag skulle vilja vända på frågan: Vad är det du behöver?

I OS X 10.6 Server ingår:
– AFP
– DNS
– FTP
– NetBoot
– NFS
– Open Directory
– SMB
– VPN

Flertalet av dessa är sådant majoriteten inte behöver. Om man bara ska pyssla med fildelning (AFP/SMB) till ett fåtal användare är vanliga OS X fullt tillräckligt och enklare. För andra tjänster, exempelvis FTP och iCal, finns goda ersättare (som ofta är både enklare att sköta och mer kompetenta).
Citera
2012-07-18, 21:38
Medlem
miklons avatar
Hmm, egentligen behöver jag nog ingenting av det där, men jag ska installera det på en Xserve och nu när jag tänker efter är väl den stora frågan om vanliga 10.6 går att installera på Xeon?
Citera
2012-07-18, 21:52
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Hmm, egentligen behöver jag nog ingenting av det där, men jag ska installera det på en Xserve och nu när jag tänker efter är väl den stora frågan om vanliga 10.6 går att installera på Xeon?
Jo det bör väl gå? Mac Pro använder väl Xeon också, och där behöver man ju inte köra Server. Nu är ju förstås en Xserve byggd till att vara just en server, så det kanske är annorlunda. Annars om du kör 10.6 Server så behöver du ju inte utnyttja de extra funktionerna även om de finns där.
Citera
2012-07-31, 13:31
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
text
Vetitusan varifrån jag fick ovanstående välfriserade lista.

Såhär ska det vara:

Adress Book
AFP
DHCP
DNS
Firewall
FTP
iCal
iChat
Mail
Moibile Access
MySQL