2012-07-18, 14:58
Medlem
Hej!

Var på intervju idag för ett telefonjobb. Personen som intervjuade mig frågade ifall jag hade godkända gymnasiebetyg. Jag svarade ja, fast egentligen har jag ett par IGn.

Hur stor är chansen att arbetsgivaren kollar upp betygen? Har läst lite och så, googlat men får olika svar hela tiden.

Jobbet jag sökt till kräver inte så mycket, men om personen kollar upp och det jag sagt inte stämmer, har jag inte varit ärlig vilket skulle kunna leda till att dem inte hör av sig... eller vad tror ni?

Tack på förhand!
Citera
2012-07-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iKorv
Hej!

Var på intervju idag för ett telefonjobb. Personen som intervjuade mig frågade ifall jag hade godkända gymnasiebetyg. Jag svarade ja, fast egentligen har jag ett par IGn.

Hur stor är chansen att arbetsgivaren kollar upp betygen? Har läst lite och så, googlat men får olika svar hela tiden.

Jobbet jag sökt till kräver inte så mycket, men om personen kollar upp och det jag sagt inte stämmer, har jag inte varit ärlig vilket skulle kunna leda till att dem inte hör av sig... eller vad tror ni?

Tack på förhand!

Dumt att ljuga. Hade jag varit den som skulle anställa skulle jag begära in vidimerade kopior på aktuella betyg. Någon som då visat sig ljuga skulle definitivt inte få jobbet.
Citera
2012-07-18, 15:03
Medlem
drlinkps avatar
Du kan vara lugn... De kommer garanterat inte kolla upp dina betyg för ett sånt jobb. Alla ljuger på intervjuer, när man är ~20 är det riskfritt. Gäller det mer seriösa och vuxna jobb är det en annan femma.
Citera
2012-07-18, 15:04
Medlem
drlinkps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Dumt att ljuga. Hade jag varit den som skulle anställa skulle jag begära in vidimerade kopior på aktuella betyg. Någon som då visat sig ljuga skulle definitivt inte få jobbet.

Har du någonsin jobbat som personalansvarig och haft anställningsintervjuer? Det är rätt hög omsättning på folk på sånna jobb, inte en chans att man orkar ta sig till att kolla upp sånna bagateller. Man bildar sig en uppfattning om den som söker jobbet, det räcker gott och väl för de flesta småjobb.
Citera
2012-07-18, 15:07
Medlem
Ostpopzs avatar
Om du har klarat gymnasiet med några enstaka IG:n så är det lugnt, så länge man har gymnasieintyg på att man har gått ut så är det chill.
Citera
2012-07-18, 15:11
Bannlyst
De hade nog sett dig som en stor tillgång om du varit ärlig. Om jag vore arbetsgivare hade jag tänkt, denna person går att lita på, honom ska jag ge chansen. Det viktiga för jobbet du sökta är knappast betyg i historia, utan att du kan snacka och låter trevlig.
Citera
2012-07-18, 18:17
Medlem
Tack för svaren, chefen ringde och sa att jag är välkommen att skriva på anställningskontraktet imorgon.
Citera
2012-09-11, 16:27
Medlem
Kanske han såg tråd. Och tyckte synd om dig.
Citera
2012-09-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iKorv
Tack för svaren, chefen ringde och sa att jag är välkommen att skriva på anställningskontraktet imorgon.

Grattis, blev lite glad när jag såg detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in