2012-07-18, 13:23
Medlem
Hej. Min hund på 2 år har den senaste tiden börjat slicka sig runt munnen nästan hela tiden, ofta när hon ligger och vilar. Vi har gått mycket promenader nu på sommaren, ofta nära skogen, och är alltid rädd att hon möjligtvis blir biten av nån orm eller liknande. Kan slickandet vara ett tecken på detta? Dum fråga kanske

Innan sommaren började så slickade hon sig inte så mycket runt munnen. Känns lite skumt bara... någon som vet något?
Senast redigerad av gitarrguden 2012-07-18 kl. 13:29.
Citera
2012-07-18, 13:37
Medlem
Hicoxs avatar
Märker du några andra tecken på att allt inte är som det ska riktigt, eller är det bara slickandet som skiljer sig från det normala? Trötthet, dålig aptit m.m.

Hur länge har det hållit på? Minns vi hade en hund som gjorde precis som du beskriver, slickade sig runt munnen, varannan vänster sida om munnen och varannan höger hehe... Men det varade kanske bara en kväll så vi blev väl aldrig riktigt oroliga då hon hade slutat upp med slickandet dagen därpå.

Sen måste jag fråga om du har googlat på det?
Citera
2012-07-18, 14:05
Medlem
scooodys avatar
Kan ha ont i nån tand.. Slickande runt munnen kan även ha med annan smärta att göra,det har min veterinär sagt.. Jag skulle ta hunden på koll hos veterinären ,men först kan du ju kolla munnen och klämma igenom hunden och se hur den reagerar på det.. Jag skulle vara orolig..
Citera
2012-07-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hicox
Märker du några andra tecken på att allt inte är som det ska riktigt, eller är det bara slickandet som skiljer sig från det normala? Trötthet, dålig aptit m.m.

Hur länge har det hållit på? Minns vi hade en hund som gjorde precis som du beskriver, slickade sig runt munnen, varannan vänster sida om munnen och varannan höger hehe... Men det varade kanske bara en kväll så vi blev väl aldrig riktigt oroliga då hon hade slutat upp med slickandet dagen därpå.

Sen måste jag fråga om du har googlat på det?

Det har hållit på i kanske några veckor, har inte riktigt tänkt på det förrän nu. Hon beter sig ungefär likadant som alltid, vilar i sängen när hon är hemma, bara det att hon slickar sig. Nu när jag tänker efter så slickar hon mer upp mot nosen än runt munnen. Det skulle kunna vara ett tecken på illamående vad jag förstått, finns det risk att det kan ha ett samband med ett eventuellt ormbett?

Ja, jag googlade lite snabbt men ville se vad jag kunde få fram här
Citera
2012-07-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scooody
Kan ha ont i nån tand.. Slickande runt munnen kan även ha med annan smärta att göra,det har min veterinär sagt.. Jag skulle ta hunden på koll hos veterinären ,men först kan du ju kolla munnen och klämma igenom hunden och se hur den reagerar på det.. Jag skulle vara orolig..

Blir nog att ta henne till veterinären då för säkerhets skull
Citera
2012-07-18, 14:21
Medlem
Ormbett tror jag inte det är, hundar blir oftast bitna på nosen eller huvudet och det sväller upp REJÄLT, hunden brukar också bli yr och ragla fram. Det är alltid bra att ha en kortisonspruta med sig om man är mycket ute i skog och mark där det finns huggorm.
Citera
2012-07-18, 14:35
Medlem
Hicoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Blir nog att ta henne till veterinären då för säkerhets skull

Kosta vad det kosta vill!

Hehe, lite bitter över att de flesta av mina/familjens veterinärbesök har slutat med en dyr nota och med uppmaningen att låta henne vila, hålla det svalt och kanske byta till en bättre kost. "Då ska ni nog se att hon blir på bättre humör!"

Men ja, har det pågått så pass länge så hade jag nog kanske också gått till veterinären hehe
Citera
2012-07-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hicox
Kosta vad det kosta vill!

Hehe, lite bitter över att de flesta av mina/familjens veterinärbesök har slutat med en dyr nota och med uppmaningen att låta henne vila, hålla det svalt och kanske byta till en bättre kost. "Då ska ni nog se att hon blir på bättre humör!"

Men ja, har det pågått så pass länge så hade jag nog kanske också gått till veterinären hehe

Japp, beredd att punga ut va fan det än kostar, bättre att ta det säkra före det osäkra ändå. Men det skulle ju ändå vara lite småbittert om hon nu visar sig vara helt frisk kan jag erkänna

Tror vi kan stänga den här tråden nu!
Citera
2012-07-20, 11:14
Medlem
Limberjs avatar
är det inte bara för att det är varmt då? min hund slickar mycket också, men det kan vara direkt när vi kommer hem från en lång promenad, nu när det är varmt, och att han antingen har dräglat eller att han är törstig, lite torr i munnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in