2012-07-17, 23:03
Medlem
bizzks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Nu kanske det bara är jag som märker ord, men du vill inte köpa Lion igen? Om du köpt Lion från App Store redan så kan du ladda ner Lion på nytt.
http://themacscreencastguy.com/blog/2011/7/24/re-downloading-lion.html

Macar som har en återställningspartion kan använda internet recovery för att få
tag på InstallESD.dmg-filen man behöver för att installera om datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=kaozNMMTtZs

Såg inte din post.

Men ja det kanske var luddigt formulerat av mig. Samtidigt som jag läste helt åt skogen, jag kör en internet recovery nu och det verkar funka helt utmärkt
Citera
2012-07-17, 23:07
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizzk
Såg inte din post.

Men ja det kanske var luddigt formulerat av mig. Samtidigt som jag läste helt åt skogen, jag kör en internet recovery nu och det verkar funka helt utmärkt

Av ren nyfikenhet, hur lång tid tog det dig att dra ned det från Apple?
Citera
2012-07-17, 23:37
Medlem
bizzks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Av ren nyfikenhet, hur lång tid tog det dig att dra ned det från Apple?

Hmm för mig tog det 20-25 min. Sitter här och njuter av den nya SSD, skall även köpa till 8 Gb RAM-minne till så är datorn maxad för mina två sista års studier!
Citera
2012-07-18, 00:01
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Hmm för mig tog det 20-25 min. Sitter här och njuter av den nya SSD, skall även köpa till 8 Gb RAM-minne till så är datorn maxad för mina två sista års studier!

Skönt att hela installationen gick igenom smärtfritt för dig, behöver inte vara svårare än vad man gör det till

Slänga i mer RAM gör du rätt i, slängde själv i 8GB i min MB för inte allt för länge sedan, är supernöjd. Priserna på RAM är ju så ofantligt låga så det är helt klart värt det, för att inte tala om hur ofantligt enkelt det är att byta ^^. Jag märkte en enorm skillnad!
Citera
2012-07-18, 00:27
Medlem
bizzks avatar
Citat:
Skönt att hela installationen gick igenom smärtfritt för dig, behöver inte vara svårare än vad man gör det till

Slänga i mer RAM gör du rätt i, slängde själv i 8GB i min MB för inte allt för länge sedan, är supernöjd. Priserna på RAM är ju så ofantligt låga så det är helt klart värt det, för att inte tala om hur ofantligt enkelt det är att byta ^^. Jag märkte en enorm skillnad!

Är verkligen superskönt att det gick smärtfritt. Det enda är ju att min gamla externa verkar ha dött men får väl fixa den vid tillfälle! Skitsamma är skitnöjd!

Ja det är en 400 kr för 8 GB och jag tror det är lika bra att kötta in det nu också, märker redan en enorm skillnad med SSDn så det kan ju bara bli bättre! Känner mig dock lite fattig med 120 GB

Förövrigt är känslan riktig skön, man har ju fan en ny dator!
Citera
2012-07-18, 01:09
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Är verkligen superskönt att det gick smärtfritt. Det enda är ju att min gamla externa verkar ha dött men får väl fixa den vid tillfälle! Skitsamma är skitnöjd!

Ja det är en 400 kr för 8 GB och jag tror det är lika bra att kötta in det nu också, märker redan en enorm skillnad med SSDn så det kan ju bara bli bättre! Känner mig dock lite fattig med 120 GB

Förövrigt är känslan riktig skön, man har ju fan en ny dator!

Jag har bara en 160GB i min MB, och det är inte ens en SSD.. Wanna trade?

Hittar du den extern disken i skivverktyg?
Citera
2012-07-18, 08:20
Medlem
bizzks avatar
Citat:
Jag har bara en 160GB i min MB, och det är inte ens en SSD.. Wanna trade?

Hittar du den extern disken i skivverktyg?

Haha naaee det är lugnt!

Ja jag ser den i skivverktyg men kan inte göra något med den. Den reagerar heller inte på min mac och när jag sätter i den i PCn och TVn så står det att det inte går att ansluta den externa. Inte så att den är sönder. Då den liksom bara la av när jag körde återställningsprogrammet som länkades i tråden och den bara la av. Har aldrig tappat den eller så... riktigt surt faktiskt!
Senast redigerad av bizzk 2012-07-18 kl. 08:28.
Citera
2012-07-18, 11:18
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Haha naaee det är lugnt!

Ja jag ser den i skivverktyg men kan inte göra något med den. Den reagerar heller inte på min mac och när jag sätter i den i PCn och TVn så står det att det inte går att ansluta den externa. Inte så att den är sönder. Då den liksom bara la av när jag körde återställningsprogrammet som länkades i tråden och den bara la av. Har aldrig tappat den eller så... riktigt surt faktiskt!

Och om du försöker formatera den i skivverktyg, vad händer då?
Citera
2012-07-18, 12:02
Medlem
bizzks avatar
Citat:
Och om du försöker formatera den i skivverktyg, vad händer då?

Skall kolla. Vill helst inte förlora allt på disken men det får väl bli så =/
Citera
2012-07-18, 12:34
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Skall kolla. Vill helst inte förlora allt på disken men det får väl bli så =/

Har du inte redan formaterat disken kan du prova att använda terminalen och se om du lyckas komma åt din data, kan ju vara dödsdömt..

Öppna terminalen: ls /Volumes/ och tryck på tab 2-3 gånger , dyker din externa upp där?
Citera
2012-07-18, 13:33
Medlem
Joomlas avatar
Du kan ju alltid köpa ett hårddiskskabinett och ha den interna hårddisken som en extern Kostar kring 200-300kr för ett sådant kabinett skulle jag gissa, du behöver ju trots allt ingen extern strömförsörjning till en 2.5"-disk. Men då är jag den som gärna ser att gammal fungerande elektronik kommer till nytta, man får ju trots allt en 1TB-extern för några hundralappar fler än ett kabinett. En extern av modell jättefin för en tusenlapp.
Citera
2012-07-18, 15:22
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Du kan ju alltid köpa ett hårddiskskabinett och ha den interna hårddisken som en extern Kostar kring 200-300kr för ett sådant kabinett skulle jag gissa, du behöver ju trots allt ingen extern strömförsörjning till en 2.5"-disk. Men då är jag den som gärna ser att gammal fungerande elektronik kommer till nytta, man får ju trots allt en 1TB-extern för några hundralappar fler än ett kabinett. En extern av modell jättefin för en tusenlapp.

Absolut. Det är ju utan tvekan värt det om disken fungerar, onödigt att bara ha den liggandes eller slänga den Minns jag inte helt fel är det dessutom betydligt billigare än 200-300 kr, beroende på tillverkare givetvis.

Tyvärr måste jag dock meddela att TS redan har köpt kabinett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in