2012-07-18, 16:25
Medlem
argtants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Jag har haft med ett dussin olika postombud att göra och jag har inte upplevt någon felaktig hantering av mina paket. Förvisso skiljer sig inte servicen något från Postens, men sämre har det knappast blivit.
Att hantera post och paket är speciellt därför att det är en värdehandling och en personlig sådan. Därför är det oerhört viktigt att man känner sig trygg när man lämnar/hämtar sitt brev/paket. Det är lika viktigt som att man ska känna sig trygg hos sin tandläkare, bank, apotek etc. Man ska vara utbildad och intresserad av det man gör för att inge förtroende. Därför tycker jag att det var olyckligt att postkontoren lades ner.
Senast redigerad av argtant 2012-07-18 kl. 16:40.
Citera
2012-07-18, 18:24
Medlem
greenlls avatar
Jag saknar småskaligheten, doften av ännu varma och nygräddade barkisarna från Hedlunds Bröd i Borås, den gudomligt goda vaniljglassen från Trollhättans Glass, sardinerna i olja från Fiskarbrödernas
konservfabrik, doften av torkad lutfisk som markerade att nu är det snart jul... Tänk att aldrig få uppleva detta igen!

Jag saknar också respekten samhället, dom spännande varuautomaterna som fanns utanför många
affärer. Skulle någon satsa på en sådan automat idag, så skulle den bli sönderslagen redan kväll ett... Varför har vårt omgivande samhället blivit så sjukt!!!
Citera
2012-07-18, 22:29
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Bensinstationen sålde bensin, och hade även olja och en del biltillbehör, även lufttrycksmätare fanns. Arbetslös var lika med lat. Med hårt arbete och sparande gick det att köpa sig en villa, idag kostar de väldigt många årslöner. Man fick % på sparat kapital.

Jag fortsatte visst av bara farten, Oj, vad jag längtar tillbaka.
Det var verkligen bättre förr.

Håller med utom din längtan.

Citat:
Ingen diskuterade kärnkraft, av det enkla skälet att det inte fanns (förrutom anläggningen i Ågesta, men den blev känd för allmänheten långt senare) Var och varannan unge hade inga bokstavskombinationer. Att råna åldringar, blinda och handikappade, hade ännu ingen kommit på.

Efterkonstruktion av dig, barnen var mycket mer aktiva fysiskt då än de är idag, ingen vuxenkontroll. Rån är dessutom uråldrigt och kärnkraft har det pratats om sedan 1970-talet. En för lång diskussion om rädsla som äntligen börjar få någon slags av ordning, dvs ja.

Citat:
Grannarna hette Persson och Karlsson, och gick att prata med, och betedde sig som folk.

De heter liknande för mig idag och beter sig i allmänhet som folk. Finns dock tvättstugefacister med tidtagarur.

Citat:
Carema hade ännu inte fått börja härja fritt. På sjukhuset frågade de först hur man mådde, och inte efter personnumret och patienbrickan.

Det sista du nämner kan få mig se rött. Både politiskt och i ilska.

Citat:
Barnen fick normala namn, och inte Månfare och liknande tramsnamn.
Varje dag fanns det ett namnsdagsnamn, som inte ändrades stup i kvarten.

Månsfåne och dylika namn imponerar inte på omgivande klasskamrater. Tyvärr blir dessa felnamnade mobbade i dagens skola och fås att omhändertas av dylika "friskolor" för vidare utbildning. Dans, frisör eller tatuerare kanske.

Namnsdagarna har väl ändå inte ändrats på 10 år?
Citera
2012-07-19, 13:40
Medlem
FarbrorKjells avatar
Oj, var ska jag börja.

Rån: Visst har rån förekommit i alla tider.
Det som skiljer är mängden utförda rån, och vad värre är, de som rånas.
Rån av värnlösa var oerhört ovanligt förr i tiden.

Förr är ju en ospeciferad tid, kärnkraftsdiskutionen förekom på 70-talet, inte innan dess (vilket jag tycker är förr.

Vad gjorde dig upprörd över Carema, eller det faktum att ingen bryr sig om dig som människa, utan måste först ha din patientbricka.
Kan inte påminna mig några åldringskandaler alls från förr, idag är det betydligt vanligare.

Namnsdagarna, ja, kanske har de stabiliserats, men förr i tiden var det ett namn per dag, och dessa hade man använt sedan 1901, dagarna hette t.o.m. Tomasdagen ex. vis, sedan blandade man om namnen, och lade till en massa nya konstiga namn.
Citera
2012-07-19, 15:18
Medlem
osiriz88s avatar
Jag saknar tryggheten. Särskilt tiden innan våra politiker bestämde sig för att sälja ut Sverige och ge bort landet till invandrare, särskilt kräken från mellanöstern.
Citera
2012-07-19, 15:43
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argtant
Den servicen var väl långt mycket bättre än den man får i servicebutiken? Jag köar gärna om jag vet att min post hanteras på ett korrekt sätt.
Sedan påstår jag inte att allting var bättre förr. Jag tycker att det är utmärkt att e-deklarera och betala räkningar via datorn.
Jag har då inte upplevt att hanteringen av paket varken har förbättrats eller försämrats. Däremot är som sagt öppettiderna bättre och köerna kortare.

Citat:
Då det fanns både bank och postkontor, med kunnig personal, på ganska många platser.
Bankkontoren har ju minskats i antal då de inte behövs i samma utsträckning tack vare att mer kan skötas elektroniskt. Vilka ärenden utför du på bankkontoren?

Citat:
Ingen diskuterade kärnkraft, av det enkla skälet att det inte fanns (förrutom anläggningen i Ågesta, men den blev känd för allmänheten långt senare)
Vad är alternativet? Bara att blunda och köra på med olja, kol och vatten?
Citera
2012-07-19, 15:47
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:

Bankkontoren har ju minskats i antal då de inte behövs i samma utsträckning tack vare att mer kan skötas elektroniskt. Vilka ärenden utför du på bankkontoren?

Vad är alternativet? Bara att blunda och köra på med olja, kol och vatten?

Alla ärenden gör jag via bankkontoren, jag har inga kort alls.

Alternativ ? Nu var det inte det var frågan om, bara det faktum att man slapp kärnkraftsdabatterna.
Citera
2012-07-19, 16:04
Medlem
Avsiktarens avatar
Vad jag saknar är att folk på landsbygden hade sitt arbete där de bodde och inte behövde pendla flera mil och att det fanns affärer inom 30 minuters gångväg istället för miltals bort.
Citera
2012-07-19, 17:22
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Alla ärenden gör jag via bankkontoren, jag har inga kort alls.
Varför?
Citera
2012-07-19, 17:57
Avslutad
Jag saknar att politiker vågade stå för vad som var rätt samt hade en realistisk verklighetsförfattning.
Citera
2012-07-20, 08:00
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:
Varför?
Då ställer jag en lika fin motfråga: varför inte ?

Jag ska svara i alla fall. Massor med gånger hamnar jag i köer i snabbköpet, där det står någon pajas med ett kort som inte fungerar, och kön växer, jag har hittills i mitt långa liv aldrig stoppat upp någon kö någon gång, någonstans, bara för för att visa "titta jag har ett plastkort, fint va ? gult." och tänker heller inte göra det.
Det har gått bra i alla år, och jag ser inget skäl att ändra på det.
Citera
2012-07-20, 09:50
Medlem
Saknar vajern man drog i för att plinga på bussen.

Saknar också den tid när polisen hade uniformer och inte de fula "arbetskläderna" de har nu!

Saknar sommarloven man hade som liten. De tog aldrig slut. Solen sken för jämnan, man fick myggbett på benen, solstollarna gick på tv och man cylade och badade varje dag. Alltid var man utomhus och härjade. Nu sitter ungarna bara inne framför datorn, och inte kan de leka med varandra utan att börja bråka.

Saknar försvaret och värnplikten..
Den tiden när man kunde se lite vilsna ungdomar i lätt skrynkliga M/60 uniformer vid busstationen på fredagarna, när man inte blev chockad ifall det flög två viggenplan över huvudet och när vi hade ett fast kustartilleri längs våra kuster.
Ett flygvapen värt namnet som kunde värna sveriges yta och i stort sett varje stad hade ett regemente med vackra gamla tegelkaserner och ALLA hade gjort lumpen!

Saknar också ljudet utav mattor som piskades, upphängda piskställningarna som fanns utanför var och vartannat hyreshus. Nu finns väl piskställningarna inte ens kvar..

Saknar den tid när väll stavades väl, och när dem stavades de.
Senast redigerad av Macke85 2012-07-20 kl. 10:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in