2005-03-20, 13:36
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tamaguchi
Riktiga män har vett i skallen nog, att inte behöva försörja sig på att köra lastbil.

Vad försörjer man sig på om man har "vett i skallen nog" då?
Citera
2005-03-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Vad försörjer man sig på om man har "vett i skallen nog" då?

Känner på mej att "tamaguchi" jobbar som nagelskulptör e.dyl. Han verkar passa i den branschen, som det verkar, med sitt strålande inlägg.

Nähä, åter till topics, kanske...
Citera
2005-03-20, 20:26
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag kan nog tänka mig att grävmaskinist är ett helt ok jobb, jämfört med att vara byggare och andra liknande yrken.

Jag har alltid tyckt ett det är lite coolt med stora maskiner!
Citera
2005-03-23, 11:16
Medlem
Nadss avatar
Fan, jag är ingen riktig man då.

Vett i skallen har man bara man jobbar och inte lever på bidrag.
Men skulle gärna vilja höra vad Tamaguchi jobbar med.
nagelskulptör? nja Brat? A kasse slav?
Citera
2005-03-23, 22:17
Medlem
Nog är grävmaskinist ett bra yrke. Fast det är ju nästan ett måste att man är fingerfärdig och nogrann.
Har själv kört Sveriges största (Var det då iaf) höjdgrävare och det var verkligen mäktigt. Skakade som satan när man satte skopan i gråberget... Sedan att man kan mosa ihop en bil med skopan e ju inte helt fel
Citera
2005-03-24, 19:12
Medlem
Nadss avatar
Mäktigt. Det största jag har kört är en truck med lyft kapacitet på 40 ton.
Ett par meters hjulbas. Man blir som ett litet barn
Citera
2008-04-12, 13:11
Medlem
Katarsiss avatar
En tråd som gått lite ot, men som jag bumpar ändå.

Var finns utbildningarna till grävmaskinist?
Dom jag hittat kräver att man endera har grävt själv redan, eller gått fordonsprogrammet på gymnasiet.

Vad gör man om man inte har någon fordonsutbildning alls och inte heller någon erfarenhet?
Knackar man på i ett hus där det finns en grävmaskin och frågar om man får provköra lite?
Citera
2008-05-03, 23:27
Medlem
Kalksalpeters avatar
Angående svar på frågan om hur man gör för att bli grävmaskinst om man inte har erfarenhet eller eller något gymnasie kvar så är det bara att söka efter kurser som de finns på lite diverse utbildningsfirmor sen finns det några få komvuxutbildningar.

lite OT
Min egen historia är följande: gick natur på gymnasiet sen i början på 3an så fick jag för mig att ville köra grävmaskin, men tänkte " äh va fan, har ju bara ett år kvar av de här så jag kan gå klart, så kan man fixa behörighet sen". Sen efter gymnasiet börja jag som praktikant i ett halvår med att köra dumper och sen ett år som anställd. Fast chefen på det här stället va lite knepig och lyssna inte riktig på de jag sa så jag sa upp mig och börja på firma b som verka så himla bra och så mycket va utlovat. Det börja rätt så bra sen blev det bara sämre och sämre och till början på förra vintern så blev man uppsagd pga avsaknad av behörighet. Så då börja man kolla runt och hitta ett gymnasie som även hade komvux-liknande utbildning och tog kontakt med dem och sen några månader senare när man hade arbetsgivarintyg så fick jag göra ett teoriprov och ett praktiskt prov på grävmaskin och hjullastare( i och med att jag hade erfarenhet men det finns också 10 veckors grundkurs som dock kostar mer) och efter det har jag bara kört grävmaskin och det är bra kul(speciellt att gräva av kablar ) ps den uppkörningen jag gjorde gick på 10 papp
Citera
2008-05-04, 01:11
Medlem
TheCazes avatar
Jag går också grävmaskins utbildning, samt hjullastare.

Min utbildning är på ett Gymnasium, där bode skolan gymnasielever går samt vuxa.

Men man behöver ju inte C för att köra grävmaskin och hjullastare, det är ju mer för dumper och lastbilar. För grävmaskin och hjullastare så får man förabevis, efter ett vis antal timmar i maskin.

Det är ju ganska roligt att köra maskin, speciellt en bra maskin.
Den största maskinen som jag har kört, för att skryta lite, var en Volvo EC 460 har jag för mig att den hette.
Väger 46 ton och ser ut så här,

http://img167.imageshack.us/img167/1396/ec460cpreserial0142fd9.jpg

Men iallafall, jag vet inte om det är så på alla utbildningar i landet när man ska köra upp med hjullastare men där jag går så finns det ett par hinder som jag vet att man ska göra.
Om det är nån som vill veta så kan jag ju ta kort och lägga upp så att ni får se.
Senast redigerad av TheCaze 2008-05-04 kl. 01:24.
Citera
2009-04-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Jag går också grävmaskins utbildning, samt hjullastare.

Min utbildning är på ett Gymnasium, där bode skolan gymnasielever går samt vuxa.

Men man behöver ju inte C för att köra grävmaskin och hjullastare, det är ju mer för dumper och lastbilar. För grävmaskin och hjullastare så får man förabevis, efter ett vis antal timmar i maskin.

Det är ju ganska roligt att köra maskin, speciellt en bra maskin.
Den största maskinen som jag har kört, för att skryta lite, var en Volvo EC 460 har jag för mig att den hette.
Väger 46 ton och ser ut så här,

http://img167.imageshack.us/img167/1396/ec460cpreserial0142fd9.jpg

Men iallafall, jag vet inte om det är så på alla utbildningar i landet när man ska köra upp med hjullastare men där jag går så finns det ett par hinder som jag vet att man ska göra.
Om det är nån som vill veta så kan jag ju ta kort och lägga upp så att ni får se.
C-kort är ju bra om du behöver köra följebil eller liknande... Vet dock inte hur det är med citytraktorerna.. Själv rattar jag cat 325d quarry för er som är intresseade.. Samt åkerman H10 för smörjobben..
Senast redigerad av Nickler 2009-04-22 kl. 20:51.
Citera
2009-04-22, 21:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickler
C-kort är ju bra om du behöver köra följebil eller liknande... Vet dock inte hur det är med citytraktorerna.. Själv rattar jag cat 325d quarry för er som är intresseade.. Samt åkerman H10 för smörjobben..
Hur är det med jobb för grävmaskinister nuförtiden? Vad jag förstår finns det bra avsättning för bandmaskiner, där de flesta har jobb just nu, men en del hjulare har väl stått stilla över vintern? Men det kanske rättar till sig nu när det börjar bli vår?
Citera
2009-06-15, 17:34
Medlem
reallylights avatar
Tjena!

Nån som vet vad man tjänar om man jobbar som en grävmaskinist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in