2012-07-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Som vi har diskuterat i några andra trådar var en av de grundläggande skillnaderna mellan de olika tidiga kristna rörelserna om man blev frälst genom tro eller handling, bland annat Paulus talade starkt för att det var endast genom tron, vissa andra kristna menade att men även måste följa judisk lag. Den synen angrep Paulus hårt, och det ståndpunkten blev också allmän för kristendomen. Frälsning kommer genom tron, men hela budskapet i The Gospel går ut på vad man bör göra. Det är en lång predikan om vad människan ska göra, där t.ex. Jesus korsfästelse och uppståndelse aldrig ens nämns. Det måste vara en märklig kristen som ser The Gospel och tänker "Ja, det är det här jag tror!".

Inte någonstans i klippet sägs det att du blir frälst genom handling. Så det går inte emot det fundamentet.
Sen kan du ju kolla i början av klippet, till "have you tried open the door?". Där har du försoningsakten, vad som händer sen är CENTRALT för den som vill vara Jesus lärjunge.
Eller menar du att du inte är adopterad in i Guds familj? Eller har du inte fått en allmän missionsbefallning? Den Helige Ande? Är du inte kristi kropp här på Jorden? Säger inte Bibeln att du kan vända om från dina synder, att du inte behöver vara syndens slav längre?

Jag tror du har kollat på denna filmen med fel inställning. Lägg undan gärningsläransnackat och fundera lite på varför du faktiskt är här på Jorden.
Citera
2012-07-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Från grunden stod vi alla ansvariga för arvssynden, men genom andedopet (när man lämnar sitt liv till Gud) blir vi en ny människa- en ny skapelse som är av Gud. Vi är inte längre slavar under synden och har "motståndskraft" mot den. Till skillnad från innan då vi var bundna att synda. Fantastiskt eller hur

Arvsynden är ju inte något man hittar stöd för i Bibeln, och inte något som de flesta religiösa tror på. Judar tror inte på någon arvssynd. Muslimer tror inte på någon arvssynd. Ortodoxa kristna tror inte på någon arvssynd. Jag har för mig att baptister, metodister och pingstvänner inte tror på någon arvssynd.

Arvssynden är ett katolskt påhitt som varken Jesus eller någon av apostlarna någonsin hörde om, liksom ingen av de tidiga kristna. Det hittades på först långt senare.
Citera
2012-07-15, 21:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilefactorY
Lägg undan gärningsläransnackat och fundera lite på varför du faktiskt är här på Jorden.

Étt av svaren på varför vi är på jorden är, att vi är på jorden för att kunne ställa meningslösa frågor om varför vi är på jorden.

Ett annat möjligt svar är, att vi är här för att lära osss INTE att ställa meningslösa frågor med ännu mera meningslösa svar som resultatet av dessa meningslösa frågor.
Citera
2012-07-15, 21:59
Medlem
Mankas avatar
Jag är en sådan kristen som söker Gud, och inte bryr sig i det traditionella genom att besöka kyrka osv och bryr sig i andra traditioner speciellt mycket. Min tro och hur man söker Gud gör jag genom praktik. Ron Wyatt beskriver sin tro på ett liknande sätt, läs "MY TESTIMONY" på denna sida och jag uppmanar så många som möjligt att ha samma sökande så att ni också finner Gud:

http://www.arkdiscovery.com/ron_wyatt.htm
Senast redigerad av Manka 2012-07-15 kl. 22:00. Anledning: tillägg
Citera
2012-07-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag är en sådan kristen som söker Gud, och inte bryr sig i det traditionella genom att besöka kyrka osv och bryr sig i andra traditioner speciellt mycket. Min tro och hur man söker Gud gör jag genom praktik. Ron Wyatt beskriver sin tro på ett liknande sätt, läs "MY TESTIMONY" på denna sida och jag uppmanar så många som möjligt att ha samma sökande så att ni också finner Gud:

http://www.arkdiscovery.com/ron_wyatt.htm

Så vad tycker du som icketradionell kristen om filmen?
Citera
2012-07-15, 22:42
Medlem
Korinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Arvsynden är ju inte något man hittar stöd för i Bibeln, och inte något som de flesta religiösa tror på. Judar tror inte på någon arvssynd. Muslimer tror inte på någon arvssynd. Ortodoxa kristna tror inte på någon arvssynd. Jag har för mig att baptister, metodister och pingstvänner inte tror på någon arvssynd.

Arvssynden är ett katolskt påhitt som varken Jesus eller någon av apostlarna någonsin hörde om, liksom ingen av de tidiga kristna. Det hittades på först långt senare.

Att arvsynden har stöd i bibeln är solklart. Det håller nog de flesta med om.
Vad man menar med arvssynden är ju det centrala.
Jag och troligen de flesta kristna, menar att det är människans bortvändhet från Gud. I syndafallet valde människan att gå sin egen väg, bort från Gud.
Den bortvändheten föds varje människa med. Därav namnet "arvsynden".
Det har inget att göra med att småbarn skulle vara födda särskilt elaka eller onda. De har ju inte hunnit "synda" i den traditionella bemärkelsen, att göra syndig handlingar.
Citera
2012-07-15, 22:53
Medlem
Fick inte in det här i första inlägget men här kommer bibelord på var och en av de "stora delarna" i filmens framställning av evangelium.

Penalty: Matt 20:28 Inte heller Människosonen har kommit för att bli tjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.”

problem: Rom 6:1-2 1Vad innebär nu detta? Skall vi stanna kvar i synden för att nåden skall bli större? 2Naturligtvis inte. Vi som har dött bort från synden, hur skall vi kunna leva vidare i den

invitation to his very near precense, Adoption: Joh 1:12 12Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn,

Commision:. apg 1:8 8Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.”

The holy spirit: joh 14:26 Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.
Citera
2012-07-15, 22:55
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilefactorY
Så vad tycker du som icketradionell kristen om filmen?
Jag är glad att sådana filmer görs, som visar i praktiken vad som menas med Gud-juttun (grejen).

Och när jag börjar känna en ny människa så förr eller senare när vi pratar om våra liv låter jag h*n veta vad jag gör i denna värld.
Och i filmen pratas det om helvetet där man är fast, kan intyga att som USA folks kristliga kung under Jesus (som är Kungarnas kung) att jag tagit 5 själar ur ett mörker de inte kunde ta sig ur på egen hand. Vad det betyder i praktiken att jag endast tog 5 själar ur det vet jag inte dock. Men jag behärskar inte Guds hemligheter fullt ut, utan konstaterar och lär mig nya saker hela tiden. Frid och frid är två helt skillda saker när du vet när Gud börjar leda dig ur denna värld, frid blir en helt ny dimension så djup att väsentliga syner och röster börjar höras. Ta chansen och prata med Gud i det privata, det kanske är den sista vägen ut, och enda chansen.
Citera
2012-07-16, 09:18
Medlem
Jag är inte så förtjust i hur denna Arminian Presenterar evangelium.
Faktum är att beskriver människans situation som en rebel som bara är fången i fängelset och frälsningen är något litet.
Faktum är det är värre än så vi var döda i våra synder och slavar under synden.
Inte bara det vi var fiender till Gud och under hans vrede.
Vi ha brytit varje lag av Gud och Gud som är helig och rättvis måste straffa synden och syndaren.
Hans vrede vilar över oss och inget gott finns i oss. Vi är onda vidriga, avskyvärda, miserabla och usla som inte gör annat är att bryta mot Guds lag.
Han håller varje syndare just nu över helvetes gropen och röken från hans vrede är redo att fräta söner tråden som varje syndare är på. Om de inte vore för hans godhet och nåd hade varje syndare redan varit i helvetet. Med vissa är hans tålamod slut och han tar bort linan och många föll redan idag ned till helvetet när de dog.
Faktum är att om Gud skulle vara rättvis som vore det en styggelse för honom att frikänna en brottsling.
Så egentligen är det kört för oss. Ingen av oss hade på något sett förtjänat frälsning.
Döda, blinda, fiender under hans vrede, vredens kärl och vi var redo att förstöras.
Men I allt detta ser vi hans kärlek som gick emot sin egna rättvisa för att frälsa var och en som tror och omvänder sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in