2012-07-10, 18:31
Medlem
ozones avatar
Hej,

Ska träffa en kille och köpa en bil 20.00 en bit från hemorten. Det jag undrar är just detta kring att säljaren ska visa ett kvitto att han köpt bilen och att det inte finns några skulder kvar (så fort bilen skrivs över på mig så är jag helt plötsligt bilägare och betalningsskyldig.)

Alltså kvittot som han fick då han köpte bilen av dåvarande säljare.

Detta kvitto: ska jag ha kopia? eller räcker det med att han visar upp det enbart? eller får jag (nya ägaren) behålla det kvittot?

Snabba svar då jag snart ska åka!!!!!
Citera
2012-07-10, 18:34
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Hej,

Ska träffa en kille och köpa en bil 20.00 en bit från hemorten. Det jag undrar är just detta kring att säljaren ska visa ett kvitto att han köpt bilen och att det inte finns några skulder kvar (så fort bilen skrivs över på mig så är jag helt plötsligt bilägare och betalningsskyldig.)

Alltså kvittot som han fick då han köpte bilen av dåvarande säljare.

Detta kvitto: ska jag ha kopia? eller räcker det med att han visar upp det enbart? eller får jag (nya ägaren) behålla det kvittot?

Snabba svar då jag snart ska åka!!!!!

Ett kvitto som han visar upp för dig betyder absolut ingenting!
Detta kvitto kan han ju lätt ha skrivit på egen hand.

Om det är en dyrare bil du ska köpa så bör du kolla upp hos transportstyrelsen att det inte finns någon anmärkning om kreditköp...

.
Citera
2012-07-10, 18:36
Medlem
toby79s avatar
Ett kvitto kan man ju plita ihop helt själv om man vill det. Kolla upp regnummer hos transportstyrelsen så får du iaf se om det är ett kreditköp.
Om du ringer deras kundtjänst kan du få fram några stycken av de tidigare ägarna. Sen är det ju bara att slå en pling till dem och fråga.
Citera
2012-07-10, 18:50
Medlem
ozones avatar
Var en kompis som hade koll på det där som jag skulle ringa, men får inte tag på honom just nu.

Säljaren ska ha 32.000 kr för bilen. Känns som att han inte har något lån på den och snarare har köpt den kontant.
Citera
2012-07-10, 18:51
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Ett kvitto kan man ju plita ihop helt själv om man vill det. Kolla upp regnummer hos transportstyrelsen så får du iaf se om det är ett kreditköp.
Om du ringer deras kundtjänst kan du få fram några stycken av de tidigare ägarna. Sen är det ju bara att slå en pling till dem och fråga.

Går bara få det via fax.

Dock går det få uppgifter via röstuppgift, men det är bara vem ägaren är, om skatten är betald och om den är besiktigad.
Citera
2012-07-10, 19:40
Medlem
toby79s avatar
Det är inte servicetelefonen jag tänkte på, utan kundtjänst på tel 0771-14 15 16. Det numret ringde jag för några år sedan och det gick utmärkt att få ett antal, tror det var fem registrerade ägare bakåt i tiden.
Citera
2012-07-11, 09:41
Medlem
Om bilen är köpt på kredit med bilen som säkerhet så framgår det om du skickar ett sms med bilens registreringsnummer till: 72 503
Då kommer en post där det står "Kreditköp".

Gör det inte det, så är det lugnt, han kanske har lån på bilen, men inget lån som är knutet till bilen i sig. Utan han har ett sk. "Blanco lån".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in