2012-07-09, 19:53
Medlem
Hej!

Jag har en Audi A4 98 årsmodell vars stereo har ett rätt underligt fel.
Huvudenheten (radion) fungerar alldeles utmärkt när jag inte har tändningen på men när jag antingen sätter på tändningen eller startar motorn så stängs radion av och går inte att sätta på igen.

Stereon är en Denver CAU-420 och har fungerat bra ända fram tills en eller två dagar sedan.
Jag misstänker att jag har råkat komma åt någon knapp då jag febrilt skulle byta låt för några dagar sedan, men jag har försökt att återställa den genom att trycka in "reset"-knappen utan något resultat.

Om någon vet vad detta kan bero på och hur jag kan åtgärda problemet kan ni gärna tala om era funderingar
Citera
2012-07-09, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrCutz
Hej!

Jag har en Audi A4 98 årsmodell vars stereo har ett rätt underligt fel.
Huvudenheten (radion) fungerar alldeles utmärkt när jag inte har tändningen på men när jag antingen sätter på tändningen eller startar motorn så stängs radion av och går inte att sätta på igen.

Stereon är en Denver CAU-420 och har fungerat bra ända fram tills en eller två dagar sedan.
Jag misstänker att jag har råkat komma åt någon knapp då jag febrilt skulle byta låt för några dagar sedan, men jag har försökt att återställa den genom att trycka in "reset"-knappen utan något resultat.

Om någon vet vad detta kan bero på och hur jag kan åtgärda problemet kan ni gärna tala om era funderingar

Det är inte så säkringen gått eller sladden lossnat för den kabeln som kommer direkt från batteriet direkt till stereon och att den får tjuvspänning någon väg när du slår av nyckeln? Eller att det är den andra som styrs av nyckeln över tändlåset och ditt tändlås är boven i dramat.

Den ena kabeln brukar vara röd den andra gul.

Om du har möjlighet kolla den röda och gula kabeln. Den ena skall ha 12 volt konstant, den andre skall ha 12 volt när tändningen är på och ibland även i acc-läget.

Givetvis kolla också att jordkabeln är riktigt ansluten och att apparaten inte bara får jord över antennkontakten.
Senast redigerad av allemand 2012-07-09 kl. 21:29.
Citera
2012-07-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allemand
Det är inte så säkringen gått eller sladden lossnat för den kabeln som kommer direkt från batteriet direkt till stereon och att den får tjuvspänning någon väg när du slår av nyckeln? Eller att det är den andra som styrs av nyckeln över tändlåset och ditt tändlås är boven i dramat.

Den ena kabeln brukar vara röd den andra gul.

Om du har möjlighet kolla den röda och gula kabeln. Den ena skall ha 12 volt konstant, den andre skall ha 12 volt när tändningen är på och ibland även i acc-läget.

Givetvis kolla också att jordkabeln är riktigt ansluten och att apparaten inte bara får jord över antennkontakten.

Gör jag det i säkringsskåpet då eller? Är rätt färsk när det gäller elrelaterade problem.
Vet dock att jag hade problem i min förra bil med att parkeringsljuset la av.
Då var problemet inte att säkringen hade gått utan att den bara glappade, så det kanske hjälper att hitta den rätta säkringen och se till så att den sitter?

Hoppas jag lyckas fixa det ganska snart, avlider av att köra bil utan musik.
Tack för hjälpen i alla fall!
Citera
2012-07-10, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrCutz
Gör jag det i säkringsskåpet då eller? Är rätt färsk när det gäller elrelaterade problem.
Vet dock att jag hade problem i min förra bil med att parkeringsljuset la av.
Då var problemet inte att säkringen hade gått utan att den bara glappade, så det kanske hjälper att hitta den rätta säkringen och se till så att den sitter?

Hoppas jag lyckas fixa det ganska snart, avlider av att köra bil utan musik.
Tack för hjälpen i alla fall!

I kontakten som sätts in i stereon och kabelhärvan bakåt. En kontakt är högtalare, en kontakt är spänning o.s.v. om det är ISO-kontakter. Högtalarkontaktens kablar brukar vara gråa, det är inte den som du skall bekymra dig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in