2012-07-09, 18:12
Medlem
Hej!

Jag ska byta batteri i min 328i e46. Räcker det med ett nytt 62Ah Tudor batteri? Fick låna hem det av den lokala bilverkstaden för att felsöka mitt nuvarande batteri... De har stängt nu annars hade jag givetvis ställt dem den här frågan.

Driver även ett litet slutsteg + baslåda, får väl skippa det i värsta fall

Tack på förhand.
Citera
2012-07-09, 18:26
Medlem
Inga problem att driva bilens system. Kör inte slutseg mm med motorn avstängd någon längre stund - det drar batteri.
Citera
2012-07-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrventilen
Inga problem att driva bilens system. Kör inte slutseg mm med motorn avstängd någon längre stund - det drar batteri.
Slutsteget stänger av sig när jag vrider av nycklen då borde det vara lugnt eller?
Senast redigerad av Dysfunctional_ 2012-07-09 kl. 18:33.
Citera
2012-07-09, 21:40
Medlem
Asgarvads avatar
Så länge generatorn tillför mer ström till elsystemet än vad som förbrukas så spelar batteriets storlek ingen roll för hur mycket lysen, slutsteg etc som kan vara påkopplade. Strul med ett litet batteri kan uppstå om man har mycket strömförbrukning med avstängd motor eller om det är vinter och kallt.
Nu på sommaren kommer du inte att märka någon skillnad men i vinter kommer du inte ha riktigt samma strömreserv att nöta startmotorn med jämfört med ett friskt originalbatteri. Nu är ju ditt 62Ah-batteri nytt och fräscht så nästa vinter kommer det nog att funka utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in