2012-07-05, 23:27
Medlem
Hej, jag har ansökt om brottsskadeersättning då den dömde inte har några pengar och jag ingen försäkring under den tiden.

Nu har jag ansökt ersättning av brottsoffermyndigheten och undrar om någon har några erfarenheter om dom?

Är det lång tid innan dom behandlar ärendet och ger en pengar?

Någon som varit med om dom sänkt/höjt annat än de personen blev dömd till i tingsrätten?

Försöker dom hitta minsta lilla i domen för att kunna sänka eller hur går det till?
Citera
2012-07-06, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Only--me
Hej, jag har ansökt om brottsskadeersättning då den dömde inte har några pengar och jag ingen försäkring under den tiden.

Nu har jag ansökt ersättning av brottsoffermyndigheten och undrar om någon har några erfarenheter om dom?

Är det lång tid innan dom behandlar ärendet och ger en pengar?

Någon som varit med om dom sänkt/höjt annat än de personen blev dömd till i tingsrätten?

Försöker dom hitta minsta lilla i domen för att kunna sänka eller hur går det till?

Är inte expert men tror dom kommer vända sig till kronofogden först och kräva pengar från honom den vägen
Citera
2012-07-06, 13:06
Medlem
För att kunna få pengar som brottsskaeersättning krävs ett underlag från kronofogden att han ej har pengar, och det har jag redan skickat in.
Så det sista är brottsskadeersättning, så undrade om nån hade lite erfarenhet av dom
Citera
2012-07-06, 15:06
Medlem
Laserturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Only--me
För att kunna få pengar som brottsskaeersättning krävs ett underlag från kronofogden att han ej har pengar, och det har jag redan skickat in.
Så det sista är brottsskadeersättning, så undrade om nån hade lite erfarenhet av dom
Rent allmänt brukar BOM ger en lägre ersättning än det utdömda. Det beror på olika faktorer, tex att många åtalade vitsordar det yrkade skadeståndet eftersom de vet att de ändå inte kan betala.

BOM tittar på flera saker för att kunna sänka, dels har de egen praxis för vad de tycker vissa brott är värda i ersättning och dels tittar de på saker som tex om man är medvållande till brottet. Tex den som provocerar annan eller rör sig på platser eller med personer där det är en förhöjd risk. Exempelvis kan den som deltar i ett demonstrationståg eller befinner sig i en kriminellt gängs lokaler få nedsatt eller ingen ersättning. Den som tex blir misshandlad under en narkotikaaffär får heller inga pengar vanligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in