2005-03-11, 12:03
Medlem
Ghostriders avatar
Jag kollade på tv igår, och såg pontus enhörning, vilket medförde att jag snöade in på ett annat spår, dvs vart ordet enhörning kommer ifrån.
Tex fabeldjuret Enhörning, hette det enhorning först men sedan har glidit över att bli enhörning, eller ?
Citera
2005-03-11, 16:22
Medlem
Eller så är en enhörning kanske en geometrisk figur med bara ett hörn.
Citera
2005-03-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Eller så är en enhörning kanske en geometrisk figur med bara ett hörn.

Detta hör till matematik, men jag vill se den figuren... utan böjar.
Citera
2005-03-13, 00:14
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Big D
Detta hör till matematik, men jag vill se den figuren... utan böjar.

Men snälla människa, du måste väl ha sett något slags representation av en punkt?
Citera
2005-03-13, 00:18
Moderator
impieteers avatar
Det heter ju även noshörning, för att ta ett exempel.

Det kanske har något att göra med ordets ursprung? Enhörning heter unicornis på latin och unicorn på engelska, någon som vet vad det betyder bokstavligen?
Citera
2005-03-13, 00:21
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostrider
Jag kollade på tv igår, och såg pontus enhörning, vilket medförde att jag snöade in på ett annat spår, dvs vart ordet enhörning kommer ifrån.
Tex fabeldjuret Enhörning, hette det enhorning först men sedan har glidit över att bli enhörning, eller ?

Det är faktiskt inte så svårt att använda en ordbok.

Citat:
Ursprungligen postat av SVETYM
enhörning, fsv. enhyrninger = isl.
einhyrningr, da. enhj0rning; avledn. av
horn; jfr fhty. einhurno (ty. einhorn),
ä. nsv. enhörne Var. rer. 1538 osv.; efter
lat. unicornis (till iinus = en 3 o. cornu,
besl. med horn) o. grek. monokérös (till
monos, ensam, enda, jfr sv. monad,
monogami o. grek. kéras, besl. med
hjort, horn).

Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
[fsv. enhörninger, närmast väl efter mnt. einhornink; jfr isl. einhgyningr, (ä.) enh(j)ørning samt fr. unicorne, lat. unicornis, gr. μονόκεϱος; till EN, räkn. VII, o. HORN]

OT:
pontus enhörning & fabeldjuret Enhörning
Varifrån kommer egentligen detta nya sätt att använda versaler och gemener, och vilka regler är det som gäller?
Citera
2005-03-13, 01:52
Medlem
Eremitens avatar
Det gamla engelska ordet unicorn har sitt ursprung i latinets unicornis (uni=en, cornu=horn).
Romarna fick ordet unicornis genom att helt enkelt göra en direktöversättning av grekernas monokeros (monos=ensam, keras=horn).

OT?
Enhörningen var ett i antik och medeltida symbolik viktigt fabeldjur som ofta framställdes som en skinande vit häst med en antilops bakben, lejonets svans, getens skägg och i pannan ett ensamt hårt vridet horn som är 60-90 cm långt, vitt vid fästet, svart på mitten och rött vid spetsen.
Upphovet till fablerna om enhörningen är förmodligen skrifter av den grekiske historikern Ktesias (omkring 400 f.Kr.); där berättas om ett vilt djur med ett hälsobringande horn, en beskrivning som troligtvis bygger på missuppfattade skildringar av den indiska pansarnoshörningen.
I pulvriserad form trodde man att hornet bl.a. hjälpte mot pest, och om man värmde pulvret fick man ett effektivt motmedel mot alla sorters gift. Det var länge kutum vid det franska hovet att beröra kungens mat med föremål gjorda av enhörningshorn. De horn som användes var i själva verket stöttänder från narvalen. (Narvalens "horn" har ofta påståtts härstamma från enhörningen, som sägs ha blivit kastad överbord från Noaks ark.)

Enhörningen är det snabbaste av alla djur, tillika det starkaste och vildaste. Endast vid parningstiden blir den from som ett lamm, och för en ren jungfru var det på sin tid en lätt sak att infånga en enhörning: hon behövde bara titta på den, och då kom den fram till henne och lade sitt huvud i hennes sköte, varpå den lätt kunde fångas av jägarna och måste lida döden.
I kristen symbolik uppfattades detta som en symbol för hur Jesus Kristus avlades av jungfru Maria och sedan som förlösare måste lida döden på korset. I de flesta medeltida bestiarier skall alltså enhörningen betraktas som Kristus.

Det är ovisst vilket djur som avses med det i bibeln omnämnda "re'em". Sannolikt syftar det på en vildbuffel: "Fräls mig från lejonets gap. Ja, du bönhör mig och räddar mig undan vildoxarnas horn" (Ps. 22:22); flera bibelversioner har dock här "enhörningens horn" i stället.

Det finns även en kinesisk enhörning. Den ser ut som ett hjortliknande, fjälligt djur med oxsvans och med ett skinnklätt horn i pannan. Symboliskt står det för mildhet, lycka och välsignelse, i synnerhet den välsignelse som anses följa med många barn.

I heraldiken framställs enhörningen som en klövförsedd häst med skägg och med ett spiralvridet horn i pannan. Det finns en enhörning tillsammans med ett lejon i Storbritanniens riksvapen.

Boskapsuppfödare kan även skapa "enhörningstjurar" genom att dra ihop benskärvorna ("kvicket") på en tjurkalv och låta dem läkas och växa tillsammans.

Källor:
Biedermann - Symbollexikonet
Henrikson et.al. - Hexikon
Carr-Gomm - Motiv och symboler i konsten
Religionslexikonet (Forum)
The Oxford Dictionary
Bibeln
Citera
2005-03-15, 10:19
Medlem
Ghostriders avatar
Tackar

Upplysande
Citera
2005-03-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Men snälla människa, du måste väl ha sett något slags representation av en punkt?

Nej. Extremt OT av oss båda, förresten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in