2012-07-02, 00:37
Medlem
marcus90_kungs avatar
Jag har bott i lägenheten i 8 månader och undrar om jag har någon sorts förtur för att ta över förstahandskontraktet från nuvarande innehavare(av förstahandskontraktet)?

Personen som har förstahandskontraktet har aldrig bott i lägenheten, utan bara stått på kontraktet. Måste jag ställa mig i bostadskö för "min egna" lägenhet?

Jag vet inte vad reglerna säger. Kan någon hjälpa mig?
Citera
2012-07-02, 00:50
Medlem
kisskarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Jag har bott i lägenheten i 8 månader och undrar om jag har någon sorts förtur för att ta över förstahandskontraktet från nuvarande innehavare(av förstahandskontraktet)?

Personen som har förstahandskontraktet har aldrig bott i lägenheten, utan bara stått på kontraktet. Måste jag ställa mig i bostadskö för "min egna" lägenhet?

Jag vet inte vad reglerna säger. Kan någon hjälpa mig?

Tror inte du ska räkna med att få förtur. Dock, beroende på om hyresvärden är privat eller ej, så är det klart att det finns möjlighet för dig att få ta över lägenheten om personen som sitter på kontraktet tänker säga upp det. Det blir ju bekvämare för hyresvärden då de slipper det administrativa i att söka nån ny till lägenheten.
Hade du bott i andra hand i lägenheten i två år så hade du fått ta över den. Tror det finns nån lag som säger detta. Men jag är inte hundra
Citera
2012-07-02, 00:54
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Har man bott i andrahand i två år så har man besittningsrätt tror jag.
Annars är det upp till hyresvärden att bestämma reglerna. Ofta kan de skriva över kontrakt på folk som varit sambo med kontraktsinnehavaren eller när det är nära familjeband.

Men är det en storstad så tror jag nog du kan glömma att ha nån förtur alls.
Är det däremot en stad där det till och med finns tomma lägenheter kan det ju vara fördelaktigt för bostadsbolaget att skriva över kontraktet utan att låta dig köa.
Citera
2012-07-02, 01:00
Medlem
kisskarlssons avatar
Läste precis denna Q&A på hyresgästföreningens hemsida:

Citat:
Stämmer det att den som hyr i andra hand får besittningsskydd redan efter ett år?
SVAR:
Nej, man får besittningsskydd först efter två år, och då bara gentemot förstahandshyresgästen, aldrig gentemot hyresvärden. Tyvärr är besittningsskyddet relativt svagt för dig som bor i andra hand. Skyddet innebär att du har rätt att fortsätta bo i andra hand. Men du får räkna med att flytta om förstahandshyresgästen blir uppsagd eller själv vill bo i lägenheten.
Citera
2012-07-02, 01:23
Medlem
Edit: svarade inte på frågan och tillförde inget nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in