9 939 besökare online
856 108 medlemmar • 45 782 782 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > EU
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Fri
Medlem
Fris avatar
Nej, det är istället en sparsam och noggrann tysk industriarbetare som betalar den italienska statens konkurs genom att förlora en del av sin pension som "investerats" i lån till dem.
Capital is a product of reasoning and its place is in the human mind. It is a mode of looking at the problems of acting, a method of appraising them from the point of view of a definite plan, of human action Mises
You are inferior and all improvements in your conditions which you simply take for granted you owe to the effort of men who are better than you /Mises
blog.mises.org/20957/withholding-consent/

bl-gr-n
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Så, då vara man utnämnd till EU sympatisör! Unge man/kvinna, person angrepp i ett anonymt forum torde vara döfött men ok om du känner för att sätta en etikett mig så får du det. Det enda jag argumenterar för är att skapandet av en europeisk marknad är viktig för Europa..

Exakt du är anonym ingen vet vad gör eller gjort.
Du blev bedömd uti från dina inlägg.

Att vi behöver en Europeisk marknad är skitsnack av högsta slag.
Den varan som inte en spanjor eller grek inte vill eller kan köpa, kan säljas någon annanstans.

Om man nu absolut måste föra handel med en spansktalande så är sydamerika än större marknad än Spanien någonsin kan bli.

Sydeuropéers välfärd är inte viktigare än någon annans välfärd, vare sig denna lever i Asien, Afrika eller Amerika eller någon annan kontinent.

Pavlosson
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Exakt du är anonym ingen vet vad gör eller gjort.
Du blev bedömd uti från dina inlägg.

Att vi behöver en Europeisk marknad är skitsnack av högsta slag.
Den varan som inte en spanjor eller grek inte vill eller kan köpa, kan säljas någon annanstans.

Om man nu absolut måste föra handel med en spansktalande så är sydamerika än större marknad än Spanien någonsin kan bli.

Sydeuropéers välfärd är inte viktigare än någon annans välfärd, vare sig denna lever i Asien, Afrika eller Amerika eller någon annan kontinent.

Poängen var väl kanske att det är onödigt att etikettera någon, över huvud taget, när man diskuterar ett ämne...

Poängen med att ha en europeisk marknad där vi är med är att kunna sälja samma saker i Sverige och Spanien med samma patent, regelverk, arbetsmarknadsregler, etc Det gör också att vi kan ställa krav på vilka regler som ska gälla t.ex. att alla telefoner ska ha samma re-charge gränssnitt (min usb), eller att Microsoft ska vara kompatibelt med Open office, att visa miljö regler ska gälla osv. Dvs så snart man kan sälja en produkt i Sverige så har vi inte bara 10miljoner kunder utan 600 miljoner, det gör en skillnad. Det är inte skit snack, dock så ska det naturligtvis debatteras vad vi får kompromissa på för att komma dit.

Det handlar inte om att skänka pengar, utan om hur vi vill samarbeta med olika länder i världen. Europa ligger både geografiskt och kulturellt närmare oss än t.ex. Nigeria, Pakistan och Kina. Just nu så har vi dock problem... Frågan är egentligen hur mycket vi ska samarbeta. Och det är väl mer det som borde diskuteras.

Att Italien och Spanien har problem beror mycket på att de har haft fastighets och finansiell kris i båda länderna. Som kommer ifrån att de helt plötsligt fick låna pengar 4-5ggr billigare när de kom med i euron. De var inte riktigt mogna för det och började investera, fick en överhettad marknad. Det de samtidigt inte gjorde var att effektivisera marknaden.

Så nu sitter de med investeringar som blev halvfärdiga. Tyvärr så sitter vi fast i och med att banksystemen växt ihop. Vilket gör att vi inte riktigt kan låta dem gå i putten utan att våra banksystem också går den vägen.
Hur vi gör detta torde vara en av de viktigaste frågorna dock. Enligt mitt sätt att se det, måste vi fixa så att allt inte rasar så vi borde köpa deras banker, inte ge dem pengar. Men det är klart att Spanjorerna inte vill förlora sina banker... Det är mer där dragkampen borde vara, de får ett helt banksystem och vi får ett par banker i systemet.

bl-gr-n
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Poängen var väl kanske att det är onödigt att etikettera någon, över huvud taget, när man diskuterar ett ämne...

Poängen med att ha en europeisk marknad där vi är med är att kunna sälja samma saker i Sverige och Spanien med samma patent, regelverk, arbetsmarknadsregler, etc Det gör också att vi kan ställa krav på vilka regler som ska gälla t.ex. att alla telefoner ska ha samma re-charge gränssnitt (min usb), eller att Microsoft ska vara kompatibelt med Open office, att visa miljö regler ska gälla osv. Dvs så snart man kan sälja en produkt i Sverige så har vi inte bara 10miljoner kunder utan 600 miljoner, det gör en skillnad. Det är inte skit snack, dock så ska det naturligtvis debatteras vad vi får kompromissa på för att komma dit.

Det handlar inte om att skänka pengar, utan om hur vi vill samarbeta med olika länder i världen. Europa ligger både geografiskt och kulturellt närmare oss än t.ex. Nigeria, Pakistan och Kina. Just nu så har vi dock problem... Frågan är egentligen hur mycket vi ska samarbeta. Och det är väl mer det som borde diskuteras.

Att Italien och Spanien har problem beror mycket på att de har haft fastighets och finansiell kris i båda länderna. Som kommer ifrån att de helt plötsligt fick låna pengar 4-5ggr billigare när de kom med i euron. De var inte riktigt mogna för det och började investera, fick en överhettad marknad. Det de samtidigt inte gjorde var att effektivisera marknaden.

Så nu sitter de med investeringar som blev halvfärdiga. Tyvärr så sitter vi fast i och med att banksystemen växt ihop. Vilket gör att vi inte riktigt kan låta dem gå i putten utan att våra banksystem också går den vägen.
Hur vi gör detta torde vara en av de viktigaste frågorna dock. Enligt mitt sätt att se det, måste vi fixa så att allt inte rasar så vi borde köpa deras banker, inte ge dem pengar. Men det är klart att Spanjorerna inte vill förlora sina banker... Det är mer där dragkampen borde vara, de får ett helt banksystem och vi får ett par banker i systemet.

Du ser bara så långt som näsan räcker!
Indien, Kina, Sydamerika, Afrika dessa länder har marknader. De är också i behov av välfärd.

Fast du är antagligen indoktrinerad att bara se vad en elitisk klick vill att du ska se.

Italienare och Spanjorer är lika främmande folk som Indier och Kineser, för mig och en stor del av svenska folket.
Fast du vill att vi ska vara en enda stor kärleksfull familj under samma byråkrati.
En byråkrati som närmast kan likna en fullbordan av vad Hitler och Nazisterna misslyckades med.
Detta anses då vara en marknad.

Cinnabar
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno 
Läser i DN en artikel om vem som tvingas betala för krisen i Italien. Artikeln handlar om en ensamstående mamma – Giulia Piselli – som har varit tvungen att flytta till en etta på 28m2 tillsammans med sina två döttrar Maja, 10 och Emma, 6 för att klara av livhanken.
Enligt Giulia säger ”alla” att idag är allting oändligt mycket svårare än vad det var exempelvis för hennes egna föräldrar på 70-talet. Ekonomin blir sämre och sämre..

Om vi nu tittar närmare på Giulias ekonomi så upptäcker vi att hon har pluggat de senaste 8 åren. Dock har hon inget studiemedel utan hennes mormors syster har bekostat studierna för henne.

Efter psykologistudierna har Giulia tydligen inte fått något arbete som skulle motsvara hennes utbildning utan hon har fortsatt att plugga vidare – nu med kurser för att arbeta med autistiska barn och förhoppningsvis också att bli familjerådgivare.

Förutom studierna arbetar Giulia 3 kvällar i veckan på en restaurang – svart. Hon tjänar ca 350kr/kväll. Enligt tidningen blir detta ca 4.000kr/månad. Därutöver har hon en projektanställning på en dansskola som ger ca 1700kr/månad. Allt som allt drar Giulia in ca 5.700kr/månad. Jag förmodar att dessa är ”efter skatt” eftersom inkomsterna är ”svarta”. Ca varannan månad arbetar Giulia extra och arrangerar privata födelsedagsfester, barntimmar, lekledning, sommarkoloni etc. Detta ger ca 5.000kr – varannan månad. Jag förmodar att vi återigen pratar om svarta pengar – privata födelsedagfester anmäls väl inte till skattmasen.. Så per månad blir det cirkus 2.500kr extra. Total tjänar Giulia 5.700kr + 2.500kr = 8.300kr svart per månad.

Hennes hyra är 6.600kr. Av detta betalar hennes föräldrar 4.400kr/månad. Barnafadern betalar inte ett korvöre för barnens försörjning, men träffar dem ”regelbundet”, vilket kanske underlättar när det gäller matkostnader etc. (?)

Av ovanstående kan man dra många slags slutsatser. Även i icke krisdrabbade Sverige skulle vilken ensamstående mamma som helst med två barn ha svårt att klara sig med 8.300kr i månad. Samtidigt kan man också konstatera att Giulia själv tror att hon skulle ha lättare att få heltidsjobb i norra Italien, men hon vill inte flytta, eftersom hon anser att regelbunden kontakt mellan döttrarna och pappan är viktigare än pengarna och den ekonomiska tryggheten. Giulia har inga skulder och föräldrarna samt andra släktingar tycks ställa upp för henne. Även i Sverige där det finns bostadsbidrag och underhållsbidrag skulle Giulia ha svårt att överleva med de inkomsterna.

Jag har lite svårt att förstå på vilket sätt Giulia skulle vara representativ för dem som ”betalar för Italiens kris”. Vem som helst som arbetar bara några timmar per månad skulle ha svårt att samtidigt försörja två små barn. Spelar ingen roll ifall detta skulle handla om Italien eller Sverige. Och OM detta nu ska tas som ett av de värsta exemplen, då måste jag säga att det tycks fortfarande vara relativt lätt att klara sig i Italien – eller någon annanstans – ifall man har släktingar som ställer upp och betalar ens utbildning, hyra etc.

Är du säker på att artikeln inte handlar om den ständiga problematiken i Italien, mellan Nord och Syd? Du har inte rest så mycket tror jag och har alltid inställningen att andra är idioter, får skylla sig själva med mera. Offer-banging. Nu är både journalisten och kvinnan som intervjuas idioter enligt dig, men det kan vara så att artikeln ska belysa en inrikeskonflikt du inte förstår eller är tillräckligt insatt i. Du tror att du är Messias eller nåt...

Svara på ämne
Topp Dela »