2012-06-28, 20:23
Medlem
Jag har tänkt köpa en Traxxas Jato 3.3, men jag har aldrig hållit på med RC förut... Vad jag har hört så är det väldigt mycke meck med metanol och lite körning. Vad är det som man måste pilla så mycket med, förutom om man krashar då? Jag är bra på meckning av moppar, har jag mycket hjälp av det?

Jag är inte intresserad av el-bilar även om de är enklare i början.
Citera
2012-06-28, 21:25
Medlem
Avva66s avatar
Att ställa in förgasaren är ett jäkla pill, och motorn rostar
om man inte har i after run olja. Allt skit fastnar i oljekladdet också,
det mesta av oljan i soppan far ut ur pipan.
Filter som ska göras ren, och bla bla.

Så jäkla mycket jobb är det inte, men det är inte speciellt kul.
Citera
2012-06-29, 09:55
Medlem
blowns avatar
Det största bekymret är att det är mycket mek per körtimme...

Köper man rejäla grejer är det lite mindre mek, men man har alltid något som måste fixas i princip.

Edit: Och håller inte med om att det är tråkigt. Det är betydligt mycket roligare än en elbil. Köper man inte herrejössesbatterier och styrningar så är det dessutom mycket vassare grejer för mindre pengar om man kör metanol. Min har stått hela vintern utan någon after oil, och det har inte rostat någonting. Förvarad inomhus utan värme.
Citera
2012-06-29, 10:07
Medlem
Jaton är ett monster att lära sig köra.
Även med lilla 2.5-motorn är den snabb som tusan, men svårkontrollerad. Jag vågar nog säga att den modellen fram till ett par år sedan var den svåraste av Traxxasmodellerna att behärska eftersom den är bakhjulsdriven och förhållandevis baktung.

Pillandet med nitromotorer börjar med att de ska rengöras, sedan är det pill med att få igång dem.
Antingen har man EZ-starter, vilket gör det hela lite enklare, eller handglödare som ska laddas.. Fortfarande kommer det att vara ett jävelskap att få förgasaren att gå rent på tomgång samtidigt som den är lättstartad samtidigt som den går rent på höga varv och även om man fått till allt så bra som den någonsin kan gå med originalmotor så ligger man alltid efter de som kör borstlösa elmotorer.

Rengöringen efteråt är viktig för att allt ska fungera i längden och de feta avgaserna och spill gör att hela bilen blir fullständigt igengeggad av damm och olja.

Jag saknar själv doften av nitroavgaserna, men inte tvättandet. Skulle inte kalla det meckande att tvätta luftfilter och göra rent motorn efter varje körning.
Elbilar behöver inte vara enklast att köra i början.. skulle nog säga att lättast är borstade elmotorer med NiMH-batterier, sedan nitro, sedan borstlösa elmotorer med LiPo-batterier i avseendet att kontrollera bilen, inte meckandet.

Men kolla om du verkligen vill köra bakhjulsdrivet och spinna runt så fort du tänker på gasen.. det finns mycket roligare 4x4-bilar.
Citera
2012-06-29, 16:28
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det största bekymret är att det är mycket mek per körtimme...

Köper man rejäla grejer är det lite mindre mek, men man har alltid något som måste fixas i princip.

Edit: Och håller inte med om att det är tråkigt. Det är betydligt mycket roligare än en elbil. Köper man inte herrejössesbatterier och styrningar så är det dessutom mycket vassare grejer för mindre pengar om man kör metanol. Min har stått hela vintern utan någon after oil, och det har inte rostat någonting. Förvarad inomhus utan värme.
Att göra ren bilen är tråkigt, att köra är desto roligare, ja.
Citera
2012-10-04, 15:22
Medlem
Tänkte ge tråden liv igen med en ny fråga. Att det är mycket pill och tar lång tid är inget stort problem för mig. Det jag undrar är, står allt man behöver veta i manualen? Eller måste man känna nån som håller på med RC? Ska iof gå med i rc klubb, men skulle vara trevligt om man kunde fixa sj och inte bara dyka upp där som en komplett idiot och vilja ha hjälp med enkla saker...
Citera
2012-10-04, 17:23
Medlem
Jag hoppar in i denna tråden lite också. Kör själv mycket med en traxxas e-revo vxl och kyosho mini inferno. Båda med borstlös och lipo. Båda bilarna är det ett jedra drag i, särskilt traxxas bilen och den kör ifrån dom flesta metanol bilar i samma och lite dyrare prisklass.

Ja det brukar stå i manualen hur man ska ställa in motorn. I alla fall grundinställning och sen får man själv finjustera för att den ska gå så bra som man vill.
Men oftast räcker grundinställningen för att bilen ska starta och kunna köras.

Det som inte står i boken finns att läsa på forumen, bara att söka så får du massor med forum.

Ang. att bli medlem i rc-klubb så är det inte så många som har både hell/flygplan och bil. Oftast får man istället gå med i en klubb som bara håller på med rc-bilar.
Och är du medlem i en klubb finns det inga dumma frågor. Då är folk villiga att ställa upp och hjälpa nya medlemmar.

Kolla på forumet http://rsb.se och kolla på bilforumet.
Citera
2012-10-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqswdefrgthy
Jag hoppar in i denna tråden lite också. Kör själv mycket med en traxxas e-revo vxl och kyosho mini inferno. Båda med borstlös och lipo. Båda bilarna är det ett jedra drag i, särskilt traxxas bilen och den kör ifrån dom flesta metanol bilar i samma och lite dyrare prisklass.

Ja det brukar stå i manualen hur man ska ställa in motorn. I alla fall grundinställning och sen får man själv finjustera för att den ska gå så bra som man vill.
Men oftast räcker grundinställningen för att bilen ska starta och kunna köras.

Det som inte står i boken finns att läsa på forumen, bara att söka så får du massor med forum.

Ang. att bli medlem i rc-klubb så är det inte så många som har både hell/flygplan och bil. Oftast får man istället gå med i en klubb som bara håller på med rc-bilar.
Och är du medlem i en klubb finns det inga dumma frågor. Då är folk villiga att ställa upp och hjälpa nya medlemmar.

Kolla på forumet http://rsb.se och kolla på bilforumet.
Tack! Har kollat där en hel del, och även reggat mig. Något jag undrar mycket är vilka som är de viktigaste stegen när man köpt metanolbil. det jag vet är att man ska köra in motorn. men vad mer ska göras? och ska man bygga ihop eller köpa komplett? om man bygger, hur vet man då vilka delar som passar med vilka?
Tack för hjälpen
Citera
2012-10-05, 23:31
Medlem
och vad ska ställas in med elbil? servot?
Citera
2012-10-06, 01:52
Medlem
Floppsens avatar
Körde en traxxas förr. Var väl inte speciellt mycket meck tycker jag. När man kört klart sprutar man i lite WD40 i förgasaren och drar runt så rostar det inte och kladdar inte ihop.

Det kan vara lite meckigt att pilla med inställningarna men man lär sig fort. Det viktiga är att inte börja trimma in för noga innan motorn är riktigt varm, då får man göra om senare i vilket fall.

Och du! Glöm inte göra ett fett hål framför kylflänsen i karossen(typ i framrutan) så att det blir genomströmning av luft. Den tabben gjorde jag på min första kärra och den blev överhettad hela tiden och la av, gjorde ett hål i karossen och den gick som en dröm.

Ha även en tändare och extra glödstift med dig när du är ute och racear. Är det pissigt väder och taskiga inställningar på förgasaren kladdar glödstiften lätt igen. Enklast är att skruva ut stiftet, vända kärran upp och ner och rycka i snöret, eller köra startmotorn lite om man har sådan, så att det överflödiga bränslet far ut. Sen i med ett annat tort stift eller elda lite på det blöta stiftet så det är varmt och tort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in