2012-06-27, 13:32
Medlem
negerbarns avatar
Jag har nu jämfört detta på mina pärons ca 5-6 år gamla skärm mot min skärm på min Asus Zenbook UX31A, och märker att det faktiskt inte syns på min skärm (IPS). Det verkar vara ett problem som inte ligger direkt hos FB, utan i hur skärmen/datorn framställer bilden...

EDIT: På den gamla skärmen syns det bara när jag kommer upp i ca 150 graders betraktningsvinkel.
Senast redigerad av negerbarn 2012-06-27 kl. 13:35.
Citera
2012-06-27, 14:49
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Jag har nu jämfört detta på mina pärons ca 5-6 år gamla skärm mot min skärm på min Asus Zenbook UX31A, och märker att det faktiskt inte syns på min skärm (IPS). Det verkar vara ett problem som inte ligger direkt hos FB, utan i hur skärmen/datorn framställer bilden...

EDIT: På den gamla skärmen syns det bara när jag kommer upp i ca 150 graders betraktningsvinkel.
Samma här. Beroende på vinkeln man tittar på så ser man "felet". Antagligen är det bara sådant där brus som uppkommer när man sparar bilder för webben.
Citera
2012-06-27, 15:58
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoni
Det är mycket lättare att se på den här bilden.
Jag använder standardtemat (Vitt). Bilden är redigerad, men jag har endast ändrat på ljus och kontrast och mättnad och sånt för att man ska se tydligare.

Testade precis med min telefon (SGSII) och då kan jag inte se det. På min datorskärm syns det väldigt tydligt. Jag ser heller ingenting på den här bilden https://static.flashback.org/images/logo-top.jpg .
Det verkar ha betydelse för vilken skärm man använder. Men för er som inte ser något: Klicka på min första bild: http://i.imgur.com/3njuk.jpg
Där ska ni nog se vad jag menar.
Är det sjäva loggan (den svarta texten) ni pratar om eller är det bakgrunden loggan ligger över?
Citera
2012-06-27, 16:02
Medlem
dakires avatar
Anledningen att dessa artefakter uppträder beror på att loggan är i jpg-format.
Gif eller ännu hellre png lämpar sig mycket bättre för grafik.
Citera
2012-06-27, 17:47
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Är det sjäva loggan (den svarta texten) ni pratar om eller är det bakgrunden loggan ligger över?
Bakgrunden, som jag förstått det.
Citera
2012-06-28, 00:14
Medlem
Adonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakire
Anledningen att dessa artefakter uppträder beror på att loggan är i jpg-format.
Gif eller ännu hellre png lämpar sig mycket bättre för grafik.

Alltså skulle "problemet" försvinna om man hade loggan i png?
Citera
2012-06-28, 12:57
Medlem
dakires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoni
Alltså skulle "problemet" försvinna om man hade loggan i png?
Ja, förutsatt att man sparar den med tillräckligt stor indexerad gråskala och utgår från orginalbilden, inte jpg-bilden.
Citera
2012-06-28, 23:20
Medlem
Adonis avatar
Fråga till admin/mod: Har ni möjlighet att ändra loggan till en png-bild?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in