2012-06-25, 11:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Fast som sagt så handlar det om besökare totalt och inte inloggade användare som topic handlar om.

Man borde kanske bestämma sig för vilka benämningar man skall använda? Högst upp på sidan anges besökare online. Klickar man på den länken som anges...

https://www.flashback.org/online.php?

...så används benämningarna medlemmar, gäster och uppkopplade användare.

Att blanda begreppen hejvilt bidrar sannolikt till begreppsförvirringen.

- Besökare är det totala antalet unika besökare vid en viss tidpunkt. Begreppet online kan man plocka bort eftersom det bara finns ett sätt att besöka ett forum...online. Besökare inkluderar alltså även inloggade medlemmar

- Inloggade medlemmar är precis vad som sägs, det är antalet medlemmar som är inloggade vid samma tidpunkt
Citera
2012-06-25, 11:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecville
så jag såg 70 000 men egentligen var det 56 000?
bara för att jag är halv ny här betyder det inte att jag är blind
Jag var också inne då men jag såg ingen så hög siffra.
Räkneverket stannade iaf 56000.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag är något osäker på vad du menar med din mening, men det verkar som att TS här menar besökare på forumet tycker jag, och admintråden diskuterar alla siffror och de rekord som finns registrerat, inklusive max antal besökare och inklusive vilka data som registreras och vilka som inte gör det...
TS fråga:
Mest användare inloggade på Flashback samtidigt?
Jag menar då att det inte finns några rekordnoteringar där utan allt handlar om siffran uppe till höger som rör besökare totalt inloggade och rena besökare i en klump.

I skrivande stund
2780 medlemmar och 21656 gäster
Flest uppkopplade användare samtidigt var 56000, 2011-07-22 klockan 23:54.
Där ser man att ca 10% är inloggade användare av totalt 24346.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Man borde kanske bestämma sig för vilka benämningar man skall använda? Högst upp på sidan anges besökare online. Klickar man på den länken som anges...

- Besökare är det totala antalet unika besökare vid en viss tidpunkt. Begreppet online kan man plocka bort eftersom det bara finns ett sätt att besöka ett forum...online. Besökare inkluderar alltså även inloggade medlemmar

- Inloggade medlemmar är precis vad som sägs, det är antalet medlemmar som är inloggade vid samma tidpunkt

Jo visst begreppsförvirringen är lätt att förstå.
X medlemmar och X gäster
Flest besökare samtidigt var 56000, 2011-07-22 klockan 23:54.

Något sådant.
Vidare tycker jag att besökssiffran skulle vara klickbar, men det hör ju inte hit.
Det har nämnts ett flertal gånger.
Senast redigerad av epost72 2012-06-25 kl. 11:27.
Citera
2012-06-25, 13:14
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:

Fast begreppsförvirringen står nog du själv till rätt stor del för. När man talar om antalet besökare en sida har så är det nästan undantagslöst under en given tidsperiod - antal besökare per timme, dag, vecka, månad och så vidare. Lägger man däremot till 'online' så slipper man fundera över ifall det är en kumulativ räknare som startas om en gång i månaden, eller om det är just nu.

Besökare är inte heller särskilt svårt att förstå - det är alla som besöker sidan. Klickar man sig vidare får man mer detaljerad information, det vill säga medlemmar + gäster. Att det på den sidan står användare och inte besökare beror med största sannolikhet på att det ena är standardformuleringen i vbulletin, och det andra är egenutvecklat. I och med att det faktiskt inte länkas till online.php någonstans så har det förmodligen inte ansetts viktigt att underhålla och uppdatera formuleringarna där.
Citera
2012-06-25, 13:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast begreppsförvirringen står nog du själv till rätt stor del för. När man talar om antalet besökare en sida har så är det nästan undantagslöst under en given tidsperiod - antal besökare per timme, dag, vecka, månad och så vidare. Lägger man däremot till 'online' så slipper man fundera över ifall det är en kumulativ räknare som startas om en gång i månaden, eller om det är just nu.

Besökare är inte heller särskilt svårt att förstå - det är alla som besöker sidan. Klickar man sig vidare får man mer detaljerad information, det vill säga medlemmar + gäster. Att det på den sidan står användare och inte besökare beror med största sannolikhet på att det ena är standardformuleringen i vbulletin, och det andra är egenutvecklat. I och med att det faktiskt inte länkas till online.php någonstans så har det förmodligen inte ansetts viktigt att underhålla och uppdatera formuleringarna där.

Jag står inte för någon begreppsförvirring alls. Jag bara redovisar vad som skrivs på FB. Uppenbarligen orsakar detta en viss begreppsförvirring eftersom frågor i ämnet uppstår med jämna mellanrum. Ett sätt att minska begreppsförvirringen är att använda så få begrepp som möjligt samt att använda dessa konsekvent.
Citera
2012-06-25, 13:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jag står inte för någon begreppsförvirring alls. Jag bara redovisar vad som skrivs på FB. Uppenbarligen orsakar detta en viss begreppsförvirring eftersom frågor i ämnet uppstår med jämna mellanrum. Ett sätt att minska begreppsförvirringen är att använda så få begrepp som möjligt samt att använda dessa konsekvent.
Fast nu orsakar det mer förvirring än det skingrar om man gör som du säger, så jag tycker det är ett ganska så dåligt förslag. Och nej, du redovisar inte alls bara saker utan du säger att det råder en begreppsförvirring, det vill säga du utgår från din egen förvirring och hävdar att alla lider av samma problem.
Citera
2012-06-25, 13:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast nu orsakar det mer förvirring än det skingrar om man gör som du säger, så jag tycker det är ett ganska så dåligt förslag. Och nej, du redovisar inte alls bara saker utan du säger att det råder en begreppsförvirring, det vill säga du utgår från din egen förvirring och hävdar att alla lider av samma problem.

Hur kan en förenkling orsaka större begreppsförvirring?

Begreppsförvirring råder när olika medlemmar har olika uppfattningar om hur många medlemmar respektive besökare FB har vid en och samma tidpunkt. Till den begreppsförvirringen bidrar t ex att man använder olika ord på olika ställen.
Citera
2012-06-25, 14:27
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Hur kan en förenkling orsaka större begreppsförvirring?

Begreppsförvirring råder när olika medlemmar har olika uppfattningar om hur många medlemmar respektive besökare FB har vid en och samma tidpunkt. Till den begreppsförvirringen bidrar t ex att man använder olika ord på olika ställen.
Det är ingen förenkling att skippa ordet online, och det är svårt att motivera ändringar i kod till en sida som det inte ens finns någon länk till på forumet. För så gott som alla av Flashbacks användare är detta ett icke-problem.
Citera
2013-04-11, 20:22
Bannlyst
Jag är helt hundra på att jag en gång såg 76 000 inloggade samtidigt. T.o.m. x2.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in