2012-06-23, 12:45
Medlem
Jag hade tänkt köpa Logic när jag köpt min macbook pro och en jag känner har versionen "Logic pro" som han tycker är perfekt för musik skapande.
Men när jag har börjat titta rundor på bla Apples hemsida och flera andra apple återförsäljare så har jag bara hittat versionen "Logic Studio" som jag jag tror är några tusenlappar dyrare än vad Logic pro är/var!
Då jag har hört att Logic pro kostade någonstans vid 2500 kr och då Logic studio kostar 5500 kr.

Så det jag undrar är:
Finns Logic pro kvar? eller finns bara Logic studio kvar? Vad är skillnaderna på dem? Är Logic studio lika bra och lätt att skapa musik med?

Tacksam för svar
Citera
2012-06-23, 12:55
Medlem
Studenthesten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av music99
Jag hade tänkt köpa Logic när jag köpt min macbook pro och en jag känner har versionen "Logic pro" som han tycker är perfekt för musik skapande.
Men när jag har börjat titta rundor på bla Apples hemsida och flera andra apple återförsäljare så har jag bara hittat versionen "Logic Studio" som jag jag tror är några tusenlappar dyrare än vad Logic pro är/var!
Då jag har hört att Logic pro kostade någonstans vid 2500 kr och då Logic studio kostar 5500 kr.

Så det jag undrar är:
Finns Logic pro kvar? eller finns bara Logic studio kvar? Vad är skillnaderna på dem? Är Logic studio lika bra och lätt att skapa musik med?

Tacksam för svar

Kan du inte bara ladda ner det från Pirate bay?
Citera
2012-06-23, 13:04
Medlem
cammos avatar
Logic Studio är bara ett paket med flera olika program varav ett är Logic Pro.

http://www.apple.com/se/logicpro/
Citera
2012-06-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studenthesten123
Kan du inte bara ladda ner det från Pirate bay?

Jo visst kan man det men jag är egentligen inte så glad för illegal ned laddning. Och speciellt inte mina föräldrar som åker på det om något skulle hända.
Citera
2012-06-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Logic Studio är bara ett paket med flera olika program varav ett är Logic Pro.

http://www.apple.com/se/logicpro/

Tack så mycket!
Citera
2012-06-23, 13:33
Medlem
Pajosvs avatar
Logic Studio 9 är, precis som någon redan nämnt, flera olika program där Logic Pro ingår. Det ingår en massa, och då menar jag verkligen en massa, ljud, samplingar, och loopar samt en massa "miljö-ljud" typ vatten, regn, sorl från människor, naturljud m.m. m.m. i Logic Studio. Jag skulle tro att även dessa ljud följer med om du enbart köper Logic Pro.

Jag har Själv Logic Studio 9 och hela programsviten, inkl. alla ljud och loopar, ligger på nio DVD-skivor. Det är nog alla ljud som tar upp det mesta av DVD-skivorna.

Idag finns ju Logic Pro att ladda ner från AppStore och det kostar 1399 konor. Vad jag förstått det som så ingår inte mycket av ljuden och looparna i just den versionen (dock kanske den innehåller samplingarna till Logics sampler-synth).

Men när du väl har köpt och laddat ner Logic Pro från AppStore så ska du tydligen inifrån själva Logic ladda ner de loopar du vill ha helt gratis. Jag tror att samtliga ljud och loopar som följde med mina DVD-skivor ska gå att ladda ner.

Och jag tror inte du ska behöva besöka obskyra hemsidor för att hitta dessa. Jag skulle tro att du endast med något mus-klick hamnar på Apples server där du kan ladda ner.

Kan bara tillägga så här på slutet... Jag har tidigare kört Steinberg Pro 24 på Atatri, sedan Cubase VST på PC och har sedan något år gått över Logic på iMac. Det sistnämnda är den absolut smidigaste och mest stabila lösningen enligt mig.

Edit: Nu såg jag att den som tidigare länkade till Logic Pro länkade till just AppStore. Jag trodde att det var den "vanliga" Logic Pro.
Senast redigerad av Pajosv 2012-06-23 kl. 13:35.
Citera
2012-06-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Logic Studio 9 är, precis som någon redan nämnt, flera olika program där Logic Pro ingår. Det ingår en massa, och då menar jag verkligen en massa, ljud, samplingar, och loopar samt en massa "miljö-ljud" typ vatten, regn, sorl från människor, naturljud m.m. m.m. i Logic Studio. Jag skulle tro att även dessa ljud följer med om du enbart köper Logic Pro.

Jag har Själv Logic Studio 9 och hela programsviten, inkl. alla ljud och loopar, ligger på nio DVD-skivor. Det är nog alla ljud som tar upp det mesta av DVD-skivorna.

Idag finns ju Logic Pro att ladda ner från AppStore och det kostar 1399 konor. Vad jag förstått det som så ingår inte mycket av ljuden och looparna i just den versionen (dock kanske den innehåller samplingarna till Logics sampler-synth).

Men när du väl har köpt och laddat ner Logic Pro från AppStore så ska du tydligen inifrån själva Logic ladda ner de loopar du vill ha helt gratis. Jag tror att samtliga ljud och loopar som följde med mina DVD-skivor ska gå att ladda ner.

Och jag tror inte du ska behöva besöka obskyra hemsidor för att hitta dessa. Jag skulle tro att du endast med något mus-klick hamnar på Apples server där du kan ladda ner.

Kan bara tillägga så här på slutet... Jag har tidigare kört Steinberg Pro 24 på Atatri, sedan Cubase VST på PC och har sedan något år gått över Logic på iMac. Det sistnämnda är den absolut smidigaste och mest stabila lösningen enligt mig.

Edit: Nu såg jag att den som tidigare länkade till Logic Pro länkade till just AppStore. Jag trodde att det var den "vanliga" Logic Pro.

Jag tackar för informationen!
Men menar du att den versionen som jag laddar ner från appstore att där inte ingår alla ljud?
Citera
2012-06-26, 16:57
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av music99
Jag tackar för informationen!
Men menar du att den versionen som jag laddar ner från appstore att där inte ingår alla ljud?

Man kan väl säga att det har funnits, och kanske fortfarande finns, tre alternativ för att köpa Logic Pro:

Alt. 1: Jag köpte Logic Studio 9 (på 9-10 DVD-skivor) i en vanlig butik. I detta paket ingick Logic Pro, Mainstage 2, Soundtrack Pro 3, WaveBurner (den sistnämnda kanske ingår i själva Logic) samt löjligt mycket ljud.

Alt. 2: Tidigare kunde man även köpa enbart Logic Pro i en kartong i en vanlig butik. Då tror jag att samtliga ljud också ingick. Dock ingick inte de övriga programmen som ingick i Logic Studio.

Alt. 3: Nu kan man ladda ner Logic Pro från AppStore. Då ingår inte de övriga programmen, men ett par av dom går att köpa separat från AppStore för några hundralappar har jag för mig.

Eftersom Apples totala ljudbibliotek till Logic Pro ligger på nio DVD-skivor så blir det ganska "tungt" att ladda ner. Jag vet inte hur mycket ljud som medföljer själva Logic, men jag kan tänka mig att samplingsljuden till Logics sampler följer med eftersom samplern är ett inbyggt mjukvaruinstrument.

Övriga ljud är bl.a. loopar av olika slag, sångfraser, häftiga amerikanska "hip hop- och house-fraser" typ Yo!, Yeah!, Let's dance, Come on and dance och liknande, talade amerikanska fraser som låter som om de är samplade från filmer, miljö-ljud (regn, åska, vågskvalp, vindrutetorkare, dörrar som stängs, djurläten, applåder, biltrafik, stadsljud, polissirener, skottlossning, kontorsljud, sorl av människor, "rymd-prat" (typ från NASA vid raketuppskjutning)) m.m. m.m. Dessa ljud kan vara bra i antingen skum musik eller om man vill lägga på ljud i någon film man gjort.

Sin finns det körsång, vanliga sånginsatser, spelade instrument-loopar, och allmänt riktigt skumma effektljud.

Alltså...

Hur mycket av alla dessa ljud som ingår i AppStores Logic Pro vet jag inte. Men jag läste nånstans om att alla de ljud som medföljer "kartong-versionen" (de på nio DVD-skivor) går att ladda ner "inifrån" Logic helt gratis. Då tror jag inte att du måste ladda ner allt, du kan nog ladda ner de som du vill ha.

Enbart själva Logic Pro är bara på 412 MB.

Hoppas du blev lite klokare av mitt svar.
Senast redigerad av Pajosv 2012-06-26 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in