2005-03-08, 16:53
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Det är skit att man måste vänta 90 dagar...90 dagar utan pengar är mycket även om man jobabr häcken av sig för att söka jobb, porto och resor kostar massor om ens enda inkomst är barnbidraget.
(nu har jag 89 dagar kvar trots att jag gått arbteslös sedan jul............trodde jag skulle få ett jobb rätt lätt med utbildning och mängder av ansökningar)

Om inte jag har alldeles fel så kan man få ersättning från arbetslösförmedlingen för pengar man lagt ut på att söka jobb. Resor kan man få betalt för om man anmäler det några dagar i förväg.
Citera
2005-03-08, 16:56
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
tcyker det är underligt att du inet vill arbeta utan väljer att gå på bidrag men det är väl en helt annan diskussion... Jag hoppas de stänger av kranen så du flyttar röven från stolen framför datorn och knallar ut och fixar ett jobb!

Tycker att det är underligt attt du stavar som ett sär men det är ju en helt annan femma. Ta din bittra attityd ifrån denna tråd om du inte har ngt gott att tillföra diskussionen. Och du verkar spendera en hel jävla massa tid på Fb och framför datorn själv. Man får hoppas att du gör ditt för att få samhället att gå runt annars så borde du nog inte varit så säker på din sak i denna punkten.

Jag jobbar när jag får tag på ett jobb, är inskriven på AMS för att få hjälp med att få jobb. De gör sannerligen ingenting för att hjälpa mig. De anstränger sig för att slippa ge mig bidrag när jag har det svårt och är utan inkomst.

Vet inte om du är medveten om att det är rätt svårt att skaffa jobb för tillfället för de flesta och det är inget vi kan göra ngt åt. Jag söker jobb, jag vill jobba (eller plugga vidare) och har inte mycket övers för dina syrliga kommentarer i en tråd där jag är seriös och inte snackar om grejer "mellan himmel och "jord".

Såna som du får mig att vilja vända mig till Socialen bara för att irritera dig lite grann. Vet att det hade haft sin effekt.
Citera
2005-03-08, 21:16
Medlem
hbws avatar
Som sagt, alfakassan kanske verkade som precis det du hade letat efter, och det är det också - men bara när du redan svultit i 90 dar! Suck. Så ropa inte hej ... utan anmäl dig så snabbt du kan till soc, medan du söker söker söker jobb. Har du absolut ingen inkomst är det väl käka hos mamma och pappa som gäller eller liknande nu i mellanperioden.
Citera
2005-03-09, 00:13
Medlem
Stagger_Lees avatar
Alfakassa ska du inte ha några problem att få. Var noga med vilka papper du skickar in bara, så du slipper komplettera hela tiden. Be om ett utlåtande från din handledare på ams, om att du varit inskriven, och att han intygar detta!

Ta inte åt dig av "dra dig från datorn och skaffa ett jobb"-attityden. De som säger sådant vet inte vad de pratar om.

Lycka till med jobbsökandet!
Citera
2005-03-09, 01:59
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagger_Lee
Alfakassa ska du inte ha några problem att få. Var noga med vilka papper du skickar in bara, så du slipper komplettera hela tiden. Be om ett utlåtande från din handledare på ams, om att du varit inskriven, och att han intygar detta!

Ta inte åt dig av "dra dig från datorn och skaffa ett jobb"-attityden. De som säger sådant vet inte vad de pratar om.

Lycka till med jobbsökandet!

Ska till AMS och snacka med min handledare imorgon, gå och hämta ut mina betyg från gymnasiet, samla ihop CV, meritförteckning osv imorgon och ringa ett par samtal för att få allt fixat..

Tack för all hjälp.
Citera
2005-03-09, 09:08
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
1. Tycker att det är underligt attt du stavar som ett sär men det är ju en helt annan femma. Ta din bittra attityd ifrån denna tråd om du inte har ngt gott att tillföra diskussionen. Och du verkar spendera en hel jävla massa tid på Fb och framför datorn själv. Man får hoppas att du gör ditt för att få samhället att gå runt annars så borde du nog inte varit så säker på din sak i denna punkten.

2. Jag jobbar när jag får tag på ett jobb, är inskriven på AMS för att få hjälp med att få jobb. De gör sannerligen ingenting för att hjälpa mig. De anstränger sig för att slippa ge mig bidrag när jag har det svårt och är utan inkomst.

3. Vet inte om du är medveten om att det är rätt svårt att skaffa jobb för tillfället för de flesta och det är inget vi kan göra ngt åt. Jag söker jobb, jag vill jobba (eller plugga vidare) och har inte mycket övers för dina syrliga kommentarer i en tråd där jag är seriös och inte snackar om grejer "mellan himmel och "jord".

Såna som du får mig att vilja vända mig till Socialen bara för att irritera dig lite grann. Vet att det hade haft sin effekt.
1. Jag har ett jobb, det ger mig tid att surfa en hel del. Det kommer jag inte att förneka. Trots detta gör jag det som mina chefer vill inom den tid de satt upp för de uppgifter jag får.

2. Jag har skaffat mig mina arbeten själv, endast fått hjälp med praktik när jag pluggade genom AF. Kanske du skulle ta och anstränga dig gällande arbetssökandet istället för att surfa så mycket på FB. Du är här rätt så mycket du med, med dina kunskaper i stavning och svenska språket borde även du vara ett hett objekt på arbetsmarknanden

3. Tycker du skall skaffa dig ett jobb och inte skriva en klagotråd när AMS inte längre vill försörja dig för att du är lat. Seså, svara ni inet på tråden utan slå upp gulasidorna och börja ringa!!!
Citera
2005-03-10, 02:04
insomnias avatar
Citat:
1. Jag har ett jobb, det ger mig tid att surfa en hel del. Det kommer jag inte att förneka. Trots detta gör jag det som mina chefer vill inom den tid de satt upp för de uppgifter jag får.

Det var tur de. Alla har inte ett jobb förstår du, och det beror inte endast på lathet/ovilja att jobba. Ska tom bli min fars revisor nu.

Citat:
2. Jag har skaffat mig mina arbeten själv, endast fått hjälp med praktik när jag pluggade genom AF. Kanske du skulle ta och anstränga dig gällande arbetssökandet istället för att surfa så mycket på FB. Du är här rätt så mycket du med, med dina kunskaper i stavning och svenska språket borde även du vara ett hett objekt på arbetsmarknanden

Cudos...
Bra för dig, jag söker på egen hand men inte så intensivt som jag kanske hade kunnat men jag har andra planer i tankarna, plugga är ett alternativ. Min stavning och kunskaper i svenska språket kan bara få mig så långt.

Citat:
3. Tycker du skall skaffa dig ett jobb och inte skriva en klagotråd när AMS inte längre vill försörja dig för att du är lat. Seså, svara ni inet på tråden utan slå upp gulasidorna och börja ringa!!!

Skaffar mig ett jobb när det tillfället kommer. Tills dess behöver jag försörja mig själv och behövde hjälp och inte dina kommentarer. Alla har inte lika lätt för att hitta jobb. Jag blir skickad överallt för att praktisera och lära mig skriva CV och allt annat skit, jag sitter inte hemma hela dagarna så var inte så säker på din sak nu.
Citera
2005-03-11, 16:09
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
1. Det var tur de. Alla har inte ett jobb förstår du, och det beror inte endast på lathet/ovilja att jobba. Ska tom bli min fars revisor nu.

2. Cudos...
Bra för dig, jag söker på egen hand men inte så intensivt som jag kanske hade kunnat men jag har andra planer i tankarna, plugga är ett alternativ. Min stavning och kunskaper i svenska språket kan bara få mig så långt.

3. Skaffar mig ett jobb när det tillfället kommer. Tills dess behöver jag försörja mig själv och behövde hjälp och inte dina kommentarer. Alla har inte lika lätt för att hitta jobb. Jag blir skickad överallt för att praktisera och lära mig skriva CV och allt annat skit, jag sitter inte hemma hela dagarna så var inte så säker på din sak nu.
1. Vad har du sökt för jobb? Det finns jobb för de som vill arbeta, så enkelt är det. Sen kanske du inte vill ha de jobb som erbjuds.

2. Vad kan man säga, du söker inet jobb och tycker AMS jävlas med dig för att de vill att du skaffar ett

3. Gör så, lev på samhället till dess... en bra filosofi. Att du sedan måste genomföra vissa mot prestationer är bara ett förtryckande av dig som individ. Tycker det låter bar att de ställer krav, min bild har varit att det inte funnits mycket krav på arbetslösa.

Ger lite tips på jobb...
- Posten, annonser kommer till påsk/sommar...
- Hemtjänst, annonser kommer till påsk/sommar...
- Städare, kanske inte fint nog???
- Spärrvakt, är lite svårt nu men det kommer ofta annonser till sommaren.
- Butik, kan löna sig att fråga i butikerna. I sumpan annonserade tre affärer om arbetstagare i sina fönster.
- Telefonförsäljare, ofta provision vilket kanske inte är så bra...
Citera
2005-03-11, 21:38
Medlem
Mr. Nobbys avatar
Citat:
1. Vad har du sökt för jobb? Det finns jobb för de som vill arbeta, så enkelt är det.
[/i]

Det var ett intressant konstaterande. Du skrev följande i samma tråd för någon dag sedan: "Jag har skaffat mig mina arbeten själv, endast fått hjälp med praktik när jag pluggade genom AF". Varför tog du inte första bästa jobb istället för att leva på bidrag, Säkre Sammy? Ett jobb hade väl varit bättre än att gå någon tramskurs på AMS?
Citera
2005-03-11, 22:52
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
1. Vad har du sökt för jobb? Det finns jobb för de som vill arbeta, så enkelt är det. Sen kanske du inte vill ha de jobb som erbjuds.

Jag pluggar nu engelska men skule mer än gärna skita i det o joba 6mån fram till hösten, dock hittar jag inget jobb. Kan du hjälpa mig? kan ta i princip alla slags jobb utom äldrevård.
Citera
2005-03-12, 11:11
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Nobby
Det var ett intressant konstaterande. Du skrev följande i samma tråd för någon dag sedan: "Jag har skaffat mig mina arbeten själv, endast fått hjälp med praktik när jag pluggade genom AF". Varför tog du inte första bästa jobb istället för att leva på bidrag, Säkre Sammy? Ett jobb hade väl varit bättre än att gå någon tramskurs på AMS?
Jag har levt på bidrag två gånger i mitt liv, det första var en sommar när jag inte ville jobba för att det skulle vara så fint väder, jag ringde då Socialkontoret och fick veta att jag var tvungen att söka jobb först, postade lite brev och knallade dit och fick 2.200:- (tror det var det de gav). Andra gången var när jag pluggade, det var det s k studiebidraget på runt 2.000:- i månaden. Arbetade samtidigt lite extra vid sidan om men eftersom jag skulel få sänkt bidrag med ökad inkomst var inte det aktuellt...

Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Jag pluggar nu engelska men skule mer än gärna skita i det o joba 6mån fram till hösten, dock hittar jag inget jobb. Kan du hjälpa mig? kan ta i princip alla slags jobb utom äldrevård.
Varför skall du hålla på att välja och vraka... ta de jobb som erbjuds! I min förra post har du lite tips. Har du körkort ökar utbudet oerhört.
Citera
2005-03-12, 23:56
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Varför skall du hålla på att välja och vraka... ta de jobb som erbjuds! I min förra post har du lite tips. Har du körkort ökar utbudet oerhört.

Ja men jag finner det motbjudande att byta blöja på gamlingar. Har tyvärr inte körkort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in