2012-06-14, 09:58
Medlem
Om du nu sitter på 2miljoner och velar mellan att köpa din bil för dessa pengar eller ta ett lån så är svaret att bilen ska tas på kredit för att inte binda upp kapital som du kan använda till annat som i sin tur lär generera mer pengar än vad dina räntekostnader kommer att ligga på.
Jag förvärvar hellre ett småföretag i service/detaljhandeln för två miljoner och räknar iom min passivitet med 20% av köpesumman i vinst årligen. Dessa 400k i överskott årligen kan jag betala av bilen med under 5 år med ett restvärde på 400k (räntor/avgifter/service räknar jag med att 1års överskott går åt till). År 6 har jag då fortfarande ett företag som jag kan sälja för 2miljoner samtidigt har jag en ferrari med en skuld på bara 400k nu och som jag låter företaget betala för.

Vart har landets entreprenörer tagit vägen?
Onekligen har vi en dyster framtid för Sverige om alla resonerar som er.
Citera
2012-06-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Om du nu sitter på 2miljoner och velar mellan att köpa din bil för dessa pengar eller ta ett lån så är svaret att bilen ska tas på kredit för att inte binda upp kapital som du kan använda till annat som i sin tur lär generera mer pengar än vad dina räntekostnader kommer att ligga på.
Jag förvärvar hellre ett småföretag i service/detaljhandeln för två miljoner och räknar iom min passivitet med 20% av köpesumman i vinst årligen. Dessa 400k i överskott årligen kan jag betala av bilen med under 5 år med ett restvärde på 400k (räntor/avgifter/service räknar jag med att 1års överskott går åt till). År 6 har jag då fortfarande ett företag som jag kan sälja för 2miljoner samtidigt har jag en ferrari med en skuld på bara 400k nu och som jag låter företaget betala för.

Tack gode Gud att någon mer än jag är lite vettig. Läste alla fyra sidor och blev helt vansinnig till en början.

Som kalaspuffar säger så gäller det att inte binda upp kapital då du har högre avkastning på pengarna som du förvaltar själv.
Citera
2012-06-14, 10:03
Medlem
brutefishs avatar
som tidigare sagts i tråden, ingen av er verkar någonsin ha haft att göra med större belopp av pengar.

ponera att du tjänar 100k i månaden brutto, det räcker ju naturligtvis inte för att casha en lyxbil.
men det räcker absolut till att köpa en lyxbil på avbetalning, dessutom betalar man ju minimalt också och slipper dra iväg en massa stålar på en gång, överskott varje månad används att investera med.

dessutom tror jag inte att någon som tjänar runt 100k i månaden anses av folk över lag som någon fattig jävel som inte har råd med ett schyst åk? eller?

nu har jag ingen insyn, men jag tror att många av t.ex. autoropas kunder har köpt sina bilar på avbetalning.
Senast redigerad av brutefish 2012-06-14 kl. 10:07.
Citera
2012-06-14, 10:10
Medlem
District9s avatar
Personligen skulle jag köpa 25 % cash 75 % lån och vilha ha det amoterad inom 2-4 år.
Citera
2012-06-14, 11:05
Medlem
everlasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar

Otroligt sant. - Med ett par modifikationer... Antagligen behåller man inte bilen i 6 år.

Faktum är att det finns väldigt få som köper dessa lyxbilar kontant. Ännu mindre som köper mha banklån.

Det är, i vårt land, oerhört kostsamt att bygga upp ett eget kapital privat. Skattemässigt smartare och lättare att ha pengar i ett AB.

Alltså. De flesta köper inte alls bilen utan leasar istället.
Citera
2012-06-14, 11:23
Medlem
ICanHass avatar
Men herregud, är ni totalt borta allihopa? Det märks att 90% av er som skrivit i tråden aldrig någonsin gjort en bilaffär över 50000:-.
Det är väldigt få supersportbilar som pyntas kontant och ägs av privatpersoner. De flesta leasas, och de flesta ägs utav företag. Att plöja ner 2 miljoner i rent kapital i en bil är INTE fördelaktigt, och har man så pass mycket pengar att man gör sig besvär att lägga så stora summor i månaden på en bil så har man antagligen ett företag att gå igenom också.

Tror ni inte på mig kan ni kika upp det själva, plocka fram regnumren på ett par bilar i 2-miljonersklassen och kika upp ägare och om de är leasade.

Detta gäller för övrigt väldigt många vanliga bilar också, kika in Sveriges bilpark när det kommer till nya premiumbilar i stil med Merca E-klass eller liknande. Inte fan går man inte hos en bilhandlare och pyntar 600000:- cash för en sådan, det är ekonomiskt oförsvarbart. (Självklart finns det undantag om man måste göra av med pengarna av skattetekniska själ eller liknande, men nu pratar vi i normalfall)
Citera
2012-06-14, 11:37
Medlem
För det första får inte vem som helst köpa en Ferrari.
Återförsäljaren kollar upp varje spekulant och givetvis har varje köpare ett fläckfritt förflutet, oklanderlig ekonomi och intresserad av att betala kontant. Detta gäller nybilsförsäljningen och vid beställd bil ingår besök på fabriken där bygget kan följas på plats och detaljer diskutteras. Kan även berätta att om kunden önskar ha en Ferrarilogga på bilen så kostar de 25 000 kr. / styck. Bara det blir i normalfallet 100 000 kr. extra.
Hur begagnatmarknaden fungerar vet jag inte, men vet att det inte ligger i Ferraris intresse att deras bilar förekommer i "fel sammanhang".
Citera
2012-06-14, 11:52
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Återförsäljaren kollar upp varje spekulant och givetvis har varje köpare ett fläckfritt förflutet, oklanderlig ekonomi och intresserad av att betala kontant. Detta gäller nybilsförsäljningen och vid beställd bil ingår besök på fabriken där bygget kan följas på plats och detaljer diskutteras. Kan även berätta att om kunden önskar ha en Ferrarilogga på bilen så kostar de 25 000 kr. / styck. Bara det blir i normalfallet 100 000 kr. extra.
Hur begagnatmarknaden fungerar vet jag inte, men vet att det inte ligger i Ferraris intresse att deras bilar förekommer i "fel sammanhang".
Det där får du gärna förtydliga...
Så om jag vägrar betala 25k extra så får jag en Ferrari utan loggor...?
Citera
2012-06-14, 12:08
Medlem
gottmospahedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas

Jag är inte speciellt bilinsatt, men som jag utläser det så är det väl snarare någon slags dekal-logotyp eller så? Emblem på framsidan får man väl?
Citera
2012-06-14, 12:10
Medlem
everlasts avatar
Citat:

Var får du denna info ifrån? En bekant till mig gick in på autoropa, valde ut extrautrustningen (nästan allt är tillval...), lade ordern...väntade 18-24 månader (minns ej exakt). Fick bilen. Han hade aldrig ägt en ferrari tidigare. Enda koll som gjordes av återförsäljaren var krediten.

Och jo - On Topic. Han leasade bilen.
Citera
2012-06-14, 12:12
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Jag är inte speciellt bilinsatt, men som jag utläser det så är det väl snarare någon slags dekal-logotyp eller så? Emblem på framsidan får man väl?
Det var väl en del sarkasm inbakat i mitt inlägg som kanske inte framgick speciellt väl...
Formuleringen av Stefansson1 är minst sagt luddig.

EDIT:
För övrigt är det precis som tidigare sagts skitsnack att man ska ha ett "fläckfritt förflutet" för att äga en Ferrari. Snackar vi Enzo eller liknande, absolut, men en F430 eller så kan vem som helst köpa förutsatt att man har stabil ekonomi så att leasingen godkänns.
Citera
2012-06-14, 12:36
Medlem
brutefishs avatar
Citat:

visst får du inte köpa finare modeller (likt enzo) utan att ha ett register hos ferrari som trogen kund, men fläckfritt förflutet och oklanderlig ekonomi? HA! snack skit.

Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
jo du får logotyper fram och bak på bilen, stefansson pratar om loggan som sitter på sidan.
http://wwwdelivery.superstock.com/WI/223/4093/PreviewComp/SuperStock_4093-11865.jpg
den kostar en duktigt bra slant att köpa till. löjligt mycket tom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in