Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-06-12, 15:15
Medlem
heyp0nks avatar
Jag tror inte det särskilt mycket har något med att finna en mening med livet att göra.
Vore en korkad "mening med livet" att meningen är att tro på spöken eller rymdvarelser eller konspirationsteorier.
Många som upplever spökerier eller utomjordisk kontakt av olika slag beskriver det som något plågsamt och något de helst skulle slippa.

Många som läser mycket konspirationsteorier blir arga eller rädda och det tycker jag också verkar vara en ganska lam "mening med livet"

Jag känner personligen inte någon som tror på ALLT märkligt, men kan väl tänka mig att det finns, precis som det finns idioter som inte tror att USA finns för dom har valt att bara tro på sådant dom själva har upplevt.

Just spökerier och andar brukar skiljas från resten av "tokigheterna" som aliens och NWO och whatever.
Alltså att människor som tror på aliens och NWO osv, oftast inte bryr sig om spöken. De medium jag känner brukar heller inte gärna blanda in den andra sidan av tokigheter i det dom iallafall ger vidare av information till andra.

Jag tänker att alien-troende har lätt för att blanda in konspirationsteorier i det hela har att göra med som någon nämnde att läser du om utomjordingar på nätet går det inte att undvika konspirationerna. Medan spöken och andar varit något man tror eller inte tror på bra mycket längre, något som MÅNGA påstått sig uppleva på olika vis.

Men mest tänker jag att det har att göra med att om du själv blivit övertygad om att du fått en av dina före-detta "sanningar" motbevisad på ett eller annat vis, kan man kanske hamna i ett tillstånd där man börjar ifrågasätta resten av "sanningarna" och i många fall kommer fram till att allt får helt enkelt vara möjligt. Vilket inte riktigt är det samma som att aktivt tro att allt på youtube är sant, att ALLA varelser man någonsin hört om finns, eller att man är besatt av en demon.
Jag tänker att det mesta är väl möjligt men det är inget jag behöver lägga någon tid eller tankeverksamhet på förens "det" står framför mig. Även med ett öppet sinne kan man välja vad man vill göra med sin tid, vad som ger mening för en själv. Även med ett öppet sinne kan man fungera minst lika bra som någon som enbart håller sig till faktaböckerna.
Citera
2012-06-13, 09:36
Medlem
Bandoliers avatar
Tror man på t ex medium som kontaktar döda personer så har man redan förkastat så många vetenskapliga grundstenar att man lika gärna kan fortsätta fylla på med vilka tokerier som helst.

Utanförskapet som uppstår när man känner att man inte "förstår" omvärlden öppnar upp ett tomrum som enkelt kan fyllas med lättsmälta teorier som bygger på lösa påståenden. Framförallt erbjuder dessa teorier ett okomplicerat och attraktivt svar på de svåra frågorna.

Astronomins komplexitet kan upplevas frånstötande och ogreppbar - då vänder man sig till astrologernas naiva och komprimerade världsbild.

Döden kan verka både skrämmande och obegriplig - då väljer man att tro på reinkarnation och andevärlden.

Medicinsk forskning är tidskrävande, torr och handlar bara om kemiska substanser - då sätter man sin tillit till kristaller, homeopati och andra new-age varianter.

På exakt samma sätt fungerar våra religioner - de ersätter våra behov av förståelse samt ger hopp om evigt liv. Alla former av blint troende bygger på en kombination av påverkan och förnekelse. Man inser innerst inne att det är en lögn, men väljer att fortsätta tro eftersom det känns bra. Lite som en drog...
Citera
2012-06-13, 11:28
Medlem
Jag tror på spöken.. inte på tomtar och aliens. visst finns de väl liv i rymden vi kan väl inte vara dom enda i hela universum. men jag tror inte direkt dom kommer komma hit i rymdfarkoster.
Citera
2012-06-15, 11:57
Medlem
Jag letade precis runt lite granna för att se om jag kunde hitta något mer som stärker min frågeställning. Och det hittade jag; Andra saker som precis samma människor tror på är förbannelser, svävande munkar och spökenergier.

Än så länge har jag bara fått svar på min frågeställning av trångsynta skeptiker. Finns det inga öppensinnade foliehattar som vill ge sin bild av det hela? Varför man ofta köper hela paketet, och inte bara nöjer sig med att tro på en sak eller en liten del av det paranormala?
Citera
2012-06-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Det du pratar om är något som går att undersöka. Vad vet du om livet? Vad vet du om universum och jorden?
Att blunda istället för att undersöka dessa fenomen är bara idiotiskt.
Fast han kanske tror att råttorna transformeras till en människa så fort någon tittar på dem. Hur ska du nu bevisa att råttor inte styr tunnelbanan? Det är precis samma resonemang som med spöken. De finns, men är helt omöjliga att bevisa eftersom att de inte fastnar på film.
Citera
2012-06-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyp0nk
Jag tror inte det särskilt mycket har något med att finna en mening med livet att göra.
Vore en korkad "mening med livet" att meningen är att tro på spöken eller rymdvarelser eller konspirationsteorier.
Många som upplever spökerier eller utomjordisk kontakt av olika slag beskriver det som något plågsamt och något de helst skulle slippa.

Många som läser mycket konspirationsteorier blir arga eller rädda och det tycker jag också verkar vara en ganska lam "mening med livet"
Jag har fått olika uppfattningar. En del tycker att det är trevligt och spännande och en del tycker att det är hemskt och läskigt. Hur som helst så är det inget bra motargument att folk inte kan hitta spänning i något hemskt. Kolla vår världs historia med religioner, krig och lögner.

Citat:
Jag känner personligen inte någon som tror på ALLT märkligt, men kan väl tänka mig att det finns, precis som det finns idioter som inte tror att USA finns för dom har valt att bara tro på sådant dom själva har upplevt.
Jag generaliserade. Kolla igenom användarna i det är forumet och se vad de skriver om olika ämnen inom det paranormala så ska du se att de allra flesta är väldigt öppna för allting. Det är få (någon?) som bara tror på förbannelser, men förkastar tanken om spöken och demoner.

Du tror ju på healing (jag erkänner att det var en vettig form, typ meditation), medium, auror osv. För att bara kolla igenom den första sidan av din historik. Även om du inte är ett typexempel av det jag ville påvisa så är du ju fortfarande öppen för mycket inom det paranormala. Hur ställer du dig till spöken, utomjordingar på besök, förbannelser, svävande munkar, mutanter, elallergiker, energier, ödet, Gud, änglar och demoner?
Citat:
Just spökerier och andar brukar skiljas från resten av "tokigheterna" som aliens och NWO och whatever.
Alltså att människor som tror på aliens och NWO osv, oftast inte bryr sig om spöken. De medium jag känner brukar heller inte gärna blanda in den andra sidan av tokigheter i det dom iallafall ger vidare av information till andra.
Jag generaliserade och drog allt till sin spets. Det jag menade är att det ofta är ett flertal saker inom det paranormala man tror på. Och dessa saker behöver inte ens hänga ihop. Jag förstår tex att om man som spöktroende tror på ett liv efter döden. Men ofta är det så att spöktroende kanske dessutom tror på munkar som svävar tack vara deras "chi".

Citat:
Jag tänker att alien-troende har lätt för att blanda in konspirationsteorier i det hela har att göra med som någon nämnde att läser du om utomjordingar på nätet går det inte att undvika konspirationerna. Medan spöken och andar varit något man tror eller inte tror på bra mycket längre, något som MÅNGA påstått sig uppleva på olika vis.
Bra poäng.
Citat:
Men mest tänker jag att det har att göra med att om du själv blivit övertygad om att du fått en av dina före-detta "sanningar" motbevisad på ett eller annat vis, kan man kanske hamna i ett tillstånd där man börjar ifrågasätta resten av "sanningarna" och i många fall kommer fram till att allt får helt enkelt vara möjligt. Vilket inte riktigt är det samma som att aktivt tro att allt på youtube är sant, att ALLA varelser man någonsin hört om finns, eller att man är besatt av en demon.
Jag tänker att det mesta är väl möjligt men det är inget jag behöver lägga någon tid eller tankeverksamhet på förens "det" står framför mig. Även med ett öppet sinne kan man välja vad man vill göra med sin tid, vad som ger mening för en själv. Även med ett öppet sinne kan man fungera minst lika bra som någon som enbart håller sig till faktaböckerna.
Precis min teori, fast vinklad åt "erat" håll.
Senast redigerad av bejs 2012-06-15 kl. 12:44.
Citera
2012-06-15, 13:07
Medlem
amilofss avatar
Ts, din lilla skeptiska teori stämmer inte.

Jag tror på spöken men INTE på en utomjordisk invasion.

Öppet sinne.
Citera
2012-06-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Ts, din lilla skeptiska teori stämmer inte.

Jag tror på spöken men INTE på en utomjordisk invasion.

Öppet sinne.
Sen välkomnar vi Flashbacks sämsta debattör till tråden!

Som tidigare påpekats så har jag dragit allt till sen spets och pratar i generella termer. Det jag undrar över är varför foliehattar alltid tror på så mycket inom det paranormala, och inte nöjer sig med en enstaka sak.

Vad bejs vill ha i tråden:
"Nu vet jag att jag generaliserar en hel del. Och jag vet att inte ALLA skribenter här tror på ALLT. Men fenomenet är ju vanligt förekommande, och det är kring detta vi ska diskutera."

Vad bejs INTE vill ha i tråden:
"Jag vill inte ha en listtråd med folk här som faktiskt tror att utomjordingarna är här, men minsann inte tror att förintelsen var en bluff. Ni förstår."

-----------------------------------------------------------------------------------------

Sen, amilofs, är du en av de användarna (typexemplet för tråden) som påsyftas.

Vad amilofs tror på:
Spöken, änglar, demoner, ödet, vikingabesvärjelser, förbannelser i allmänhet, karma, spådomar, siarkonst, framtidsvisioner, medium, liv efter döden, meditation, "krafter", "energier", skyddsänglar, tomtar, troll, healing, gastar, ljusorber, svävande munkar, olika typer av mutanter, tur och otur, elallergiker, profetior, olika spökprogram "som speglar verkligheten" ("typ Det okända och Sensing murder"), att han har tresiffrigt IQ, ett sjätte sinne, jordens undergång 2012, återuppfödelse etc..

Vad amilofs INTE (!!) tror på:
Föreningen Vetenskap och Folkbildning (vof), en utomjordisk invasion..

Din extrema skepticism bländar mig.

Öppen gylf.
Citera
2012-06-15, 17:25
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bejs
Sen välkomnar vi Flashbacks sämsta debattör till tråden!
Som tidigare påpekats så har jag dragit allt till sen spets och pratar i generella termer. Det jag undrar över är varför foliehattar alltid tror på så mycket inom det paranormala, och inte nöjer sig med en enstaka sak.
Vad bejs vill ha i tråden:
"Nu vet jag att jag generaliserar en hel del. Och jag vet att inte ALLA skribenter här tror på ALLT. Men fenomenet är ju vanligt förekommande, och det är kring detta vi ska diskutera."

Vad bejs INTE vill ha i tråden:
"Jag vill inte ha en listtråd med folk här som faktiskt tror att utomjordingarna är här, men minsann inte tror att förintelsen var en bluff. Ni förstår."
-----------------------------------------------------------------------------------------

Sen, amilofs, är du en av de användarna (typexemplet för tråden) som påsyftas.

Vad amilofs tror på:
Spöken, änglar, demoner, ödet, vikingabesvärjelser, förbannelser i allmänhet, karma, spådomar, siarkonst, framtidsvisioner, medium, liv efter döden, meditation, "krafter", "energier", skyddsänglar, tomtar, troll, healing, gastar, ljusorber, svävande munkar, olika typer av mutanter, tur och otur, elallergiker, profetior, olika spökprogram "som speglar verkligheten" ("typ Det okända och Sensing murder"), att han har tresiffrigt IQ, ett sjätte sinne, jordens undergång 2012, återuppfödelse etc..

Vad amilofs INTE (!!) tror på:
Föreningen Vetenskap och Folkbildning (vof), en utomjordisk invasion..

Din extrema skepticism bländar mig.

Öppen gylf.

Helt sant, jag tror inte vetenskapssekten vof, här har du rätt.

Däremot vart de lite andra fel.
Jag är öppen för, men jag tror inte på tomtar, inte på mutanter, inte på s.k. ljusorber, invasion utifrån.

Jag tror på vetenskapen, men den är otillräcklig och vet inte allt.

Öppet sinne.
Citera
2012-06-15, 19:08
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bejs
Fast han kanske tror att råttorna transformeras till en människa så fort någon tittar på dem. Hur ska du nu bevisa att råttor inte styr tunnelbanan? Det är precis samma resonemang som med spöken. De finns, men är helt omöjliga att bevisa eftersom att de inte fastnar på film.
Jo det kan vara samma sak men jag vill tillägga att jag tror inte på spöken och när det gäller utomjordingar har jag tagit ett steg tillbaka och accepterar själva fenomenet i sig som verklighet.

Min åsikt är att allt vi uppfattar inte allt och att vi inte kan få kunskaper om allt. Vi är ofullständiga.
Dessutom så håller jag inte med att det är samma människor som tror på spöken som tror på utomjordingar.
Citera
2012-06-15, 20:03
Medlem
dannywtfs avatar
Antingen har man ett "öppet sinne" eller inte? Personligen tror jag mer på utomjordingar som besöker oss än på spöken då ufon åtminstone bygger på vetenskap och sannolikhet, medan spöken baseras mer på en sorts religiös idé.
Citera
2012-06-15, 21:15
Medlem
--Flashback--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Tror man på t ex medium som kontaktar döda personer så har man redan förkastat så många vetenskapliga grundstenar att man lika gärna kan fortsätta fylla på med vilka tokerier som helst.
Man kan ju t ex fylla på med tron på tokarna som tror på tokerierna att man kan tro på vilka tokerier som helst.

Citat:
Utanförskapet som uppstår när man känner att man inte "förstår" omvärlden öppnar upp ett tomrum som enkelt kan fyllas med lättsmälta teorier som bygger på lösa påståenden. Framförallt erbjuder dessa teorier ett okomplicerat och attraktivt svar på de svåra frågorna.
Kanske är det så att "utanförskapet" är ett resultat av självgoda uppblåsta typers vetenskapliga "förståelse" som visat sig vara ett tomrum fyllt av lättsmälta teorier som bygger på självgoda dryga slemmiga typers tokiga lösa påståenden som att det skulle vara "teorier", vilket är ett begrepp skapats av-med o för sliskigt uppblåsta självgoda komplicerat oattraktiva uppblåsta typers svåra svar på i grunden simpla o okomplicerade frågor som just därför inte tarvar ngn, t ex av självgoda uppblåsta bandolier konstruerade, komplicerade teorier, eftersom det handlar om att istället knipa käft o FÖRSTÅ.

Citat:
Astronomins komplexitet kan upplevas frånstötande och ogreppbar - då vänder man sig till astrologernas naiva och komprimerade världsbild.
TROR du det?.

Citat:
Döden kan verka både skrämmande och obegriplig - då väljer man att tro på reinkarnation och andevärlden.

Jaså minsann, du TROR på det.

Citat:
Medicinsk forskning är tidskrävande, torr och handlar bara om kemiska substanser - då sätter man sin tillit till kristaller, homeopati och andra new-age varianter.
Säger du att du verkligen TROR på det? Du verkar ha en djup o stark TRO, för du TROR jun på så väldigt mkt.

Citat:
På exakt samma sätt fungerar våra religioner - de ersätter våra behov av förståelse samt ger hopp om evigt liv. Alla former av blint troende bygger på en kombination av påverkan och förnekelse. Man inser innerst inne att det är en lögn, men väljer att fortsätta tro eftersom det känns bra. Lite som en drog...
Spännande.
Kanske är det precis tvärtom. -Ju mer man kniper käft o FÖRSTÅR, desto mindre behov har man av dina påverkande dikterande glappkäftande självgoda manifesterade sanningars oförståelse som just därför i sig är den enda förnekelse som finnes och därför en enda lögn du väljer att fortsätta tro på eftersom det känns bra. Lite som en drog...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in