2005-03-04, 18:58
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dux
Byt till Magnecyl eller Treo, det är bättre. Dock inte treo Comp.
Stopp i backen! Är du lika seriös som restan av deltagarna i den är tråden eller försöker du vara allvarlig? I så fall får du gärna berätta vad du baserar ditt uttalande på. För det står nämligen ingenting alls om alhohol på bibacksedeln till Ipren.
Citera
2005-03-04, 19:11
Medlem
Hur seriös jag är vet jag inte.
Ärligt talat så är jag lite osäker på Ipren, är inte det något liknande som Avedon? Och på den bipacksedeln (till Alvedonen alltså) har jag i alla fall för mig att det står något om att man inte ska ta dem ihop med alkohol eller överdosera för det kan skada levern.
Men Magnecyl och Treo funkar även om man druckit, eller ska till att dricka, och de har jag överdoserat många gånger utan leverskador, (jag kollar den med jämna mellanrum).
Citera
2005-03-04, 19:25
Medlem
äppelkakas avatar
Nej, Ipren är Ibuprofen och Alevedon är Paracetamol. Inte samma sak.

På Alvedonets bipacksedel tar de upp alkohol, men det står faktiskt inte att det är farligt att blanda. Eller hur tolkar ni det? http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=053431&DocTypeID=7&User TypeID=2
Citera
2005-03-04, 19:44
Medlem
Jag tolkar det så att man inte ska ta alkohol ifall man tagit Alvedon. Det står ju i och för sig missbruk, men vad de egentligen menar med det är ju svårt att veta. Om de menar att supa sig redlös varje dag, så kan man ju inte ta Alvedon. Men om de menar att trycka i sig en sjuttiofemma och Alvedon så ska ju det gå bra? Eller?
Men om man vill vara på säkra sidan så bör man nog inte ta produkter med Paracetamol om man har för avsikt att supa, utan välja produkter med Acetylsalicylsyra.
Citera
2005-03-04, 22:27
Medlem
fass avatar
Risken att du skulle dö som en direkt effekt av att ha tagit en ibuprofen (e.g. Ipren) och två timmar senare inmundigat en del alkohol är obefintlig. Det är mycket troligare att du dör av att du gör något dumt efter att du druckit sprit. Så ta det lungt med spriten...

Angående alkohol och paracetamol (e.g. Alvedon) så ska man vara mycket försiktigare, en dos på 4g (alltså 8 vanliga tabletter om 500mg) kan vara dödligt i samband med alkoholintag. Paracetamol är relativt levertoxiskt även utan alkohol, då ligger dock LD50 runt 16mg har jag för mig.

För att sammanfatta; spriten är förmodligen det absolut farligaste du kommer förtära ikväll (och blanda inte paracetamol och sprit).
Citera
2005-03-04, 22:32
Medlem
Hemlige Mårtens avatar
När jag var full o hade ont in huvudet för ett par år sedan så ringde jag läkemedelsupplysningen och frågade om de gick bra o ta två Alvedon de sa att de gick bra.
Citera
2005-03-05, 15:35
Medlem
Loppans avatar
Tack för alla svar.

Som tur var behövdes det aldrig någon ipren, men nu vet man ju tills nästa gång man behöver ta en ipren.
Citera
2005-03-07, 14:14
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Ipren + Alkohol funkar, detta eftersom de har olika nerbryningsenzym och dessutom går ipren mer på magen. Man ska dock passa sig för andra former, typ alvedon, treo o.sv för de bryts ner av samma enzym som alkohol och tar mer på levern. :O

Det är ju inte ofta man behöver käka ipren på fyllan dock, det är mer i bakfyllestadiet. (Och då är Ipren bäst)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in