2012-12-03, 10:03
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennartSwahn
Gott folk. Jag är uttråkad och ska därför införskaffa en ny klocka. Jag tilltalas rent estetiskt av Jaeger LeCoultre Reverso Grande Taille och undrar lite hur dess urverk står sig. Jag har läst att det ska vara inhouse (några kommentarer kring detta?).

JLC cal.822 är för mig ett givet val, en hög grad av hantverk och ett verk i den gamla fina traditionen. Personligen har jag alltid imponerats av mindre tunna urverk som är högpresterande och har en mer komplicerad tillverkningsprocess. Cal.822 får också en ordentlig inkörning då JLC testar varje verk 1000 timmar i en justerings/reguleringsprocess för att få maximal prestanda på verken.

Citat:
En anledning till min fråga är att jag även har sikte på IWC´s portuguese chrono. Mkt vacker klocka men jag har hört att urverket inte ens modifieras av IWC längre (ETA). Det är i mina ögon fruktansvärt avtändande.

Det stämmer tyvärr, med Swatch Groups nya policy så levereras alla olika varianter av ETA verk färdiga från fabrik enligt beställarens önskemål. I praktiken så har det här pågått ganska länge även att man inte velat gå ut med informationen officiellt. Som sagt, ganska avtändande för en klocka i den här prisklassen.
Citera
2012-12-03, 10:08
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Gott folk. Jag är uttråkad och ska därför införskaffa en ny klocka. Jag tilltalas rent estetiskt av Jaeger LeCoultre Reverso Grande Taille och undrar lite hur dess urverk står sig. Jag har läst att det ska vara inhouse (några kommentarer kring detta?).

En anledning till min fråga är att jag även har sikte på IWC´s portuguese chrono. Mkt vacker klocka men jag har hört att urverket inte ens modifieras av IWC längre (ETA). Det är i mina ögon fruktansvärt avtändande.

Jag vet att det finns en del kunnigt folk här som kan bringa lite klarhet i tillvaron.

/Lennart

Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
JLC Reverso Grande Taille kör ett inhouse verk som heter 822, är handdraget och har en gångreserv på 45 timmar.

Jaegers verk har jag ingen personlig erfarenhet av men jag kan inte tänka mig något annat än att det är riktigt trevliga grejer.

IWC Portugese kör väl ett moddat Valjoux 7750?
njae, i portugese-serien så är det blandat, t.ex. är chronografen valjoux7750 (list cirka 65k) medan automaten är iwc 51011 (list cirka 105k).

så det är både och, man får kolla lite närmare, prislappen ger dock en direkt hint i fall det är inhouse eller inte.
Citera
2012-12-03, 10:20
Medlem
LennartSwahns avatar
Tack så mycket för svaren. En reverso får det bli.

/Lennart
Citera
2012-12-03, 22:46
Medlem
xallos avatar
Citat:
Tack så mycket för svaren. En reverso får det bli.

/Lennart

Det kan vara intressant att veta JLC's verk håller absolut högsta kvalitete och att man just nu har den mest avancerade komplikationen av alla tillverkare, i övrigt så har man levererat sina verk till andra tillverkare som Audemars Piguet och Patek Philippe, det om något borde vara ett kvitto på vilken nivå man befinner sig på!

http://www.ablogtowatch.com/jaeger-lecoultre-hybris-mechanica-grande-sonnerie-thoughts-on-the-most-complicated-watch-in-the-worl d/
Citera
2012-12-03, 23:05
Medlem
MMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Det kan vara intressant att veta JLC's verk håller absolut högsta kvalitete och att man just nu har den mest avancerade komplikationen av alla tillverkare, i övrigt så har man levererat sina verk till andra tillverkare som Audemars Piguet och Patek Philippe, det om något borde vara ett kvitto på vilken nivå man befinner sig på!

http://www.ablogtowatch.com/jaeger-lecoultre-hybris-mechanica-grande-sonnerie-thoughts-on-the-most-complicated-watch-in-the-worl d/

Ett kort tillägg bara - fram till år 2000 ägde AP 40 % av JLC och därför var det naturligt att använda sig av deras verk. Under 90-talet var det många rykten om att AP skulle köpas upp, men när andelen i JLC såldes till Richemont använde AP köpesumman till att börja utveckla egna urverk i högre grad och säkra ett fortsatt familjeägande.

F.ö är även jag spekulant på en Reverso, en Grande. Fast jag vill helst ha datum och automat på mina klockor och det gör det lite svårt...
Citera
2012-12-04, 00:30
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMX
Ett kort tillägg bara - fram till år 2000 ägde AP 40 % av JLC och därför var det naturligt att använda sig av deras verk. Under 90-talet var det många rykten om att AP skulle köpas upp, men när andelen i JLC såldes till Richemont använde AP köpesumman till att börja utveckla egna urverk i högre grad och säkra ett fortsatt familjeägande.

F.ö är även jag spekulant på en Reverso, en Grande. Fast jag vill helst ha datum och automat på mina klockor och det gör det lite svårt...

En grade automatic (caliber 970) borde ta hand om det, eller?
Citera
2012-12-04, 12:13
Medlem
MMXs avatar
Citat:
En grade automatic (caliber 970) borde ta hand om det, eller?

Absolut, jag letar ju begagnade och än så länge har det varit resultatlöst. Bara manuella där jag letat, fast jag har i och för sig inte dammsugit marknaden.
Citera
2012-12-04, 13:41
Medlem
Wedgies avatar
Habegär! Såg den i skyltfönstret idag.

http://www.kaplans.se/kaplans/StoreArt.aspx?vId=856639&plT=44742675
Citera
2012-12-04, 13:54
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMX
Absolut, jag letar ju begagnade och än så länge har det varit resultatlöst. Bara manuella där jag letat, fast jag har i och för sig inte dammsugit marknaden.

Det borde fan inte vara något problem, den har ju funnits på marknaden i snart 8 år om jag inte missminner mig, jag skall kolla runt lite bland mina JLC-kontakter och se vad som skramlar fram.
Var är smärtgränsen prismässigt?
Citera
2012-12-04, 14:27
Medlem
MMXs avatar
Citat:
Det borde fan inte vara något problem, den har ju funnits på marknaden i snart 8 år om jag inte missminner mig, jag skall kolla runt lite bland mina JLC-kontakter och se vad som skramlar fram.
Var är smärtgränsen prismässigt?

Tack! Hör du nåt så skicka pm Stål, krokodilband. Runt 40K.
Citera
2012-12-10, 10:59
Medlem
LennartSwahns avatar
Är det någon som har erfarenheter av att göra klockaffärer med italienare? Jag har skummat runt lite på chrono24, rekat marknaden, och mailat lite frågor till allsköns säljare för att kolla deras seriositet. Resultatet har blivit att italienare helt sonika skiter i att svara på mail. Det bådar inte gott för framtida relationer; tyvärr så finns det en del intressanta objekt där nere.
Citera
2012-12-10, 12:46
Medlem
troböds avatar
Citat:
Är det någon som har erfarenheter av att göra klockaffärer med italienare? Jag har skummat runt lite på chrono24, rekat marknaden, och mailat lite frågor till allsköns säljare för att kolla deras seriositet. Resultatet har blivit att italienare helt sonika skiter i att svara på mail. Det bådar inte gott för framtida relationer; tyvärr så finns det en del intressanta objekt där nere.
Det känns lite som att just Italien har en högre andel scammers än andra europeiska länder. Vet även att deras postväsende är hyfsat opålitligt (ovanligt mycket stölder), så det gäller att man litar på säljaren till 100% och helst kräver att dom skickar via Fedex, UPS, DHL osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in