2012-11-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag har ägt en Omega Speedmaster Reduced men i dagläsget äger jag en Girard Perregaux. Nånting som jag verkligen tycker är intressant är varför så många går runt med Rolex Submariner, det är ju en jävligt tråkig klocka som man ser på var och varannan människa. Är enda exklusiva märkena som folk känner till i Sverige Rolex, Omega och Breitling?

Sen en intressant sak till, jag sålde min Speedmaster Reduced för att jag inte tyckte den var tillräckligt stilren. Ni som köper klockor med kronograf, vad är vitsen med det, man använder jag aldrig tidtagningsfunktionen på exempelvis en Speedmaster, eller Daytona. En klocka ska visa tiden, ingenting annat. Går jag ut och springer så vill jag veta exakt tid, då använder jag i så fall ett digitalt ur. Dessa kronograf ur med tidtagning, vad är meningen med att sälja dessa? Det blir plottrigt på urtavlan, dessutom fyller inte kronograffunktionen något syfte om man tex är ute och springer eller gör något annat. Visst man kan sätta igång tidtagning men man vet ju ändå bara på ett ungefär hur lång tid något har tagit, knappast något som man är nöjd med.

Det kan förvisso för vissa ge ett tilltalande utseende, men seriöst, det är inte snyggt, jag tycker tom det är fult med datumtavla, det behövs inte, datum vet man ändå, man är inte på en öde ö. Det ska vara helt rent, bara tidsvisning.

Sen när man ser kändisar i tidningar etc, var är alla kändisar som bär Breguet, Vacheron constantin mm, det är bara massa Rolex. Visst Rolex gör bra klockor, men de kan likväl bära Citizen isf.

Du svarade precis själv på varför jag bär 14060M
Citera
2012-11-15, 18:53
Medlem
pocahontas väns avatar
Planerar på att köpa en begagnad AP och skulle behöva några guidelines så att jag kan kontrollera att det är en äkta AP. Kommer självklart begära box, originaldelar, certifikat och identifikation av säljaren. Klocka säljs för ett rimligt pris. Finns det någon annan tumregel som jag bör iaktta?
Citera
2012-11-15, 22:26
Medlem
MMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocahontas vän
Planerar på att köpa en begagnad AP och skulle behöva några guidelines så att jag kan kontrollera att det är en äkta AP. Kommer självklart begära box, originaldelar, certifikat och identifikation av säljaren. Klocka säljs för ett rimligt pris. Finns det någon annan tumregel som jag bör iaktta?

En tumregel är att lämna in den för värdering hos en auktoriserad handlare då de slår klockan mot sitt register för att se så att den inte är stulen samt öppnar den för att se att urverket inte är bytt. Är det en 15300 t ex så har den ju i och för sig glas så du kan se att det inte sitter något rostigt ETA-verk i den, men den kan fortfarande vara stulen.

Kostar ca 700 kr och tar oftast ett dygn hos de flesta ÅF.
Citera
2012-11-16, 18:38
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMX
En tumregel är att lämna in den för värdering hos en auktoriserad handlare då de slår klockan mot sitt register för att se så att den inte är stulen samt öppnar den för att se att urverket inte är bytt. Är det en 15300 t ex så har den ju i och för sig glas så du kan se att det inte sitter något rostigt ETA-verk i den, men den kan fortfarande vara stulen.

Kostar ca 700 kr och tar oftast ett dygn hos de flesta ÅF.

Ska man handla begagnat så gäller det att gardera sig, precis som du skriver. En annan faktor är om klockan är såld av en AD eller på den grå marknaden. Skillnaden är att man kan få nobben för en fabriksrenovering eller service hos en AD. Många klockor som köpts på den grå marknaden är servade av urmakare som varken har kompetens eller tillgång till originaldelar. Något att reflektera över innan man gör ett köp.
Citera
2012-11-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKanin
Ska man handla begagnat så gäller det att gardera sig, precis som du skriver. En annan faktor är om klockan är såld av en AD eller på den grå marknaden. Skillnaden är att man kan få nobben för en fabriksrenovering eller service hos en AD. Många klockor som köpts på den grå marknaden är servade av urmakare som varken har kompetens eller tillgång till originaldelar. Något att reflektera över innan man gör ett köp.

Du säger det men klockor från "gråhandlare" kommer i regel från just ADs.
Citera
2012-11-16, 19:40
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Du säger det men klockor från "gråhandlare" kommer i regel från just ADs.

Helt riktigt, men det handlar om AD:s eller generalagenter som bryter mot sina avtal. Med tiden avslöjas det här och en stämpel på kvittot blir värdelös. De flesta tillverkare har strikta regler om att klockorna som levereras till ett land/region är avsedda för den lokala marknaden, och det finns oftast en kvot för hur mycket som levereras till ett land/region. Dyker t.ex.många klockor med en en nummerserie som levererats i Asien upp i Europa (för service) är det inte så svårt för tillverkaren att dra sina slutsatser.

Faktum är att rätten till service är förverkad (enl. många tillverkares köpevillkor) om tillverkaren kan bevisa att klockan är såld på den grå marknaden. Sedan finns det givetvis en gråzon där folk i lågskatteländer köper klockor som man exporterar utan att varken generalagent eller en AD är inblandad i affären. I vilket fall så tar man som köpare en risk, som många kanske inte är medvetna om.
Citera
2012-11-16, 20:53
Medlem
Keyness avatar
Hur stor är risken att man lyckas få tag på en falsk Omega Seamaster/Constellation från 50-/60-talet om man köper de från tradera, och från försäljare med högt betyg? Vissa klockor ser nästan ut att vara i för bra skick är det jag tänker på, men det kanske är ogrundat?
Citera
2012-11-17, 00:43
Medlem
Skitonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
Hur stor är risken att man lyckas få tag på en falsk Omega Seamaster/Constellation från 50-/60-talet om man köper de från tradera, och från försäljare med högt betyg? Vissa klockor ser nästan ut att vara i för bra skick är det jag tänker på, men det kanske är ogrundat?
Finns många som fick sin omega efter att ha jobbar länge på samma företag och lät dem ligga i någon låda tills någon släkting hittat den. Många låter också serva sina klockor.

Men jag skulle försöka se till att man möts upp när man köper den. Hos en urmakare om man inte kan avgöra äktheten.
Citera
2012-11-17, 09:32
Medlem
csts avatar
Citat:
Vad det gäller så gamla klockor är sannolikheten för falska varor väldigt liten. Dessutom handlar det inte om speciellt mycket pengar så du kan nog handla tryggt
Citera
2012-11-17, 11:26
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Finns många som fick sin omega efter att ha jobbar länge på samma företag och lät dem ligga i någon låda tills någon släkting hittat den. Många låter också serva sina klockor.

Men jag skulle försöka se till att man möts upp när man köper den. Hos en urmakare om man inte kan avgöra äktheten.

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Vad det gäller så gamla klockor är sannolikheten för falska varor väldigt liten. Dessutom handlar det inte om speciellt mycket pengar så du kan nog handla tryggt

Tackar! Ska buda hem nån fin.
Citera
2012-11-18, 20:09
Medlem
wreckinggirls avatar
Citat:

Som redan sagt så är risken för fejk (ā la dagens replikor) hyfsat liten, men du kan ju råka ut för en del annat som att urtavlan är utbytt (finns tex oproportionerligt många seamasters med svarta tavlor på tradera/ebay, och det är enkelt att sätta en seamaster 600tavla på en 30 eller 300), att den är polerad som bara den ( ... men det gör kanske inget om man bara vill ha en klocka man tycker är snygg). Eller att den är en ren Frankenwatch - alltså ett hopkok av gamla delar från en drös med donatorer ... men det gör ju rimligtvis inte heller nåt om man inte är ute efter 100% orginal.
Citera
2012-11-18, 23:24
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckinggirl
Som redan sagt så är risken för fejk (ā la dagens replikor) hyfsat liten, men du kan ju råka ut för en del annat som att urtavlan är utbytt (finns tex oproportionerligt många seamasters med svarta tavlor på tradera/ebay, och det är enkelt att sätta en seamaster 600tavla på en 30 eller 300), att den är polerad som bara den ( ... men det gör kanske inget om man bara vill ha en klocka man tycker är snygg). Eller att den är en ren Frankenwatch - alltså ett hopkok av gamla delar från en drös med donatorer ... men det gör ju rimligtvis inte heller nåt om man inte är ute efter 100% orginal.

Yes, läste på lite mer om det här och märkte det. Kommer istället att kolla runt på lite klockaffärer för min första omega. Har dock en Seiko skx007 på väg från HK, så kommer klara mig ett tag iaf.

Någon här som sitter på en Sea-gull 1963 förresten? En sån blir det lite senare med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in