2012-06-01, 08:05
Medlem
Under polisförhören med Peter Mangs fick han frågan om huruvida han var medlem i någon organisation. Han svarade då "om jag är med i nån äh högerextrem organisation det är jag inte, har aldrig varit det". Samtidigt framgår det av förundersökningsmaterialet att han hade många kontakter med det tynande partiet Nationaldemokraterna.

I december 2009 sålde Peter Mangs sin mobiltelefon. Polisens tekniker har kunnat slå fast att ett av de fem sista samtal han ringde med telefonen var till 08-7450813 - numret till Nationaldemokraternas växel.

I förundersökningsmaterialet finns även ett Autogiro-medgivande från Nordea avseende inbetalningar till nationaldemokraternas tidning Nationell Idag (NI) daterat den 2010-04-30. Han har således varit prenumerant av NI åtminstone sedan dess.

I förundersökningsmaterialet finns ytterligare ett kontoutdrag på en utbetalning på 100 kronor gjord till Nationaldemokraterna 2010-10-04, en månad innan han greps. Vad betalningen avser framgår inte, men pengarna har skickats till partiets Postgironummer (PG) 205618-2. Tidningen Nationell Idag har sedan 2009-10-26 använt PG 52 99 38-3, så uppenbarligen avser pengarna någonting annat än prenumerationen och har gått direkt till partiet.

Besökshistoriken från hans dator visar även att Peter Mangs var inne på nd.se och läste partinyheter.

Den 1 september 2011 förhördes Nationaldemokraternas partiledare Marc Abramsson per telefon angående Peter Mangs kontakter med partiet. Han svarar att han endast känner igen namnet från media, men påstår att han aldrig sett någon bild på honom i media. Marc Abramsson påstår i förhören att 50 personer arbetat på Nationaldemokraternas kansli de senaste tre åren och att de vid tiden för förhöret hade 2 000 partimedlemmar.

Till följd av telefonsamtal och inbetalningar misstänker polisen att Peter Mangs är medlem i Nationaldemokraterna och ber Marc Abramsson att kontrollera huruvida han är eller har varit medlem i partiet. Marc Abramsson återkommer emellertid aldrig med något besked.

När polisen återigen kontaktar honom den 12 september 2011 påstår han sig inte ha kontrollerat huruvida det finns några anteckningar eller uppgifter om Peter Mangs sedan det förra samtalet. Två dagar senare ringer Marc Abramsson upp och påstår att Nationaldemokraterna inte har några noteringar om Peter Mangs.

Marc Abramssons agerande framstår som mycket märkligt.

Varför tog det honom så lång tid att kontrollera huruvida Sveriges mest omskrivne, misstänkte seriemördare var medlem i partiet eller inte, efter att polisen gjort påstötningar?

Av ren nyfikenhet, eller av bevarelsedrift för att kunna vidta skademinimerande åtgärder om polisens misstankar stämde, borde Marc Abramsson rimligen relativt omgående ha kontrollerat hur det förhöll sig.

Ändå nekar han till att ha gjort det när polisen kontaktar honom tolv dagar senare. Ytterligare två dagar senare påstår Marc Abramsson att Peter Mangs inte har varit medlem i Nationaldemokraterna och att det inte finns några andra noteringar om honom. Om han ändå, som det spekuleras i ovan, kontrollerat hur det förhöll sig i nära anslutning till det första samtalet, varför kunde han inte omgående ge besked, om det inte beror på att han inte visste hur han skulle hantera att det faktiskt fanns dokumenterade kopplingar mellan Peter Mangs och Nationaldemokraterna?

Dessutom, då Peter Mangs utöver sin prenumeration på NI bevisligen satt in pengar till partiet i sitt eget namn, varför skulle det inte finnas några noteringar om det?

Kan det möjligen vara så att Peter Mangs faktiskt var medlem i Nationaldemokraterna och att Marc Abramsson nu försöker dölja det?
Citera
2012-06-01, 08:46
Medlem
leprasjuklings avatar
Vilka källor har du på detta?
Jag finner det förvånande att polisen ringer ett politiskt parti och undrar om en viss person är medlem.
Man har rätt att vara medlem i vilket parti man vill utan att polisen har med det att göra, även smuts som SD och ND.

Att Mangs har kontakter med ND är ju rimligt med tanke på det judehatarbabbel han skrev på SD:s forum och kan ju vara intressant för motivbilden, men har har väl egentligen inget att göra med bevisningen?
Senast redigerad av leprasjukling 2012-06-01 kl. 08:49.
Citera
2012-06-01, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Jag finner det förvånande att polisen ringer ett politiskt parti och undrar om en viss person är medlem.

Allt, inklusive förhören med Marc och kopior på inbetalningar, finns med i förundersökningsmaterialet som kan laddas ner här:
http://www.mediafire.com/?u958itex2905xsd,yn0eu7oi6f4k3gj,drc03gu7agn456o,b qcs19og2b0obpf,m4ep64544o5rn5h
Citera
2012-06-01, 10:20
Medlem
Citat:
– Jag var med i Vänsterpartiet på 2000-talet för att få en kontrasterande information ... så har jag prenumererat på Nationell Idag, det är en nationaldemokraternas tidning som jag tycker ger kontrast till, till de vanliga dagstidningarna ... men jag är inte högerextrem som så ... jag har spelat afrikansk musik i tre år ...men om jag är med i någon högerextrem organisation, det har jag aldrig varit.

Det finns en egen tråd som avhandlar Peter Mangs medlemskap i Vänsterpartiet: https://www.flashback.org/t1865707

Mangs förklarar att han prenumererat på "Nationell Idag" för att få kontrasterande information.

Han förnekar att han varit medlem i någon högerextremistisk organisation. Inte speciellt konstigt, då han har varit betalande medlem i Vänsterpartiet.

Mangs har tydligen satt in 100:- på ett postgiro kopplat till ND. Stämmer summan med avgiften för medlemskap? Har du kollat detta innan du drar några slutsatser?
Citera
2012-06-01, 10:40
Bannlyst
Trist att Nationell Idag förlorat en prenumerant, det är väl den spontana reaktionen. Den enda svenskvänliga och nationalistiska veckotidningen förtjänar allt stöd som den kan få.
Citera
2012-06-01, 12:35
Medlem
White Christmass avatar
[quote][quote]
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Man har rätt att vara medlem i vilket parti man vill utan att polisen har med det att göra, även smuts som SD och ND.

Mangs är ju vänsterpartist, han gjorde dessa mord för att smutskasta andra partier och på så sätt hjälpa sitt älskade vänsterparti. Hade Vänsterpartiet tagit avstånd från hot och våld mot de som har en annan politisk åsikt så hade dessa brott troligtivs aldrig ha ägt rum. Vänsterpartiet och deras väljare har mycket blod på sina händer.
Citera
2012-06-01, 15:27
Medlem
Betalningen gick till 3 nummer av tidningen "Nationell Idag" enligt Sydsvenskan idag:

"Till Nationaldemokraterna betalar han in 100 kronor och får tre nummer av partiets tidning."

Alltså inget medlemskap. Peter Mangs har förklarat att han läste tidningen för att få kontrasterande information.

Han var alltså inte medlem i något annat parti än Vänsterpartiet, trådens frågeställning får väl ses som besvarad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in