2012-05-30, 17:31
Medlem
Hej ärade FB-medlemmar

Under min studietid 2008-2011 har jag bott i Umeå med min sambo som också pluggar där till år 2013. Efter hon har gått klart skolan är det tänkt att hon ska få jobb i denna stad och vi ska bosätta oss där eller så blir det Uppsala då hennes chanser är lite större där. Nå mer söderut vill inte jag.

När jag gick ut skolan 2011 fick jag ett jobberbjudande i en stad 20 mil bort vilket jag då självklart tog som då leder till att jag veckopendlar. I denna stad finns inga jobb åt min sambo.
Nu efter ett år börjar jag tycka det blir lite segt att pendla varje vecka. Jag såg i en jobbannons att ett annat företag i samma bransch sökte folk så jag sökte den tjänsten.

Mitt nuvarande företag har som jag känner det satsat på mig och jag har varit på en mängd vidareutbildningar. Lönen kan vara lite högre kan jag tycka och för att inte bara få en höjning på några hundralappar känns det som att man borde ha en hållhake. Jag trivs väldigt bra med mina arbetskamrater.

Om jag nu får jobberbjudande hos företaget jag ansökte hos hur tycker ni jag borde göra?

1. Ska jag ta jobberbjudandet? Jag känner då att jag kanske bränner min bro hos mitt nuvarande företag

2. Jobba kvar på det nuvarande företaget ett år till då vi med säkerhet vet vart min sambo får jobb och då söka på annat företag?

3. Begära förflyttning inom företaget till den staden jag och sambon hamnar (Umeå el. Uppsala)? Hur bär man sig åt då?

Detta är mitt första jobb så jag har inte så stor erfarenhet av att byta jobb osv.

Tack
Jimpen
Citera
2012-05-30, 17:53
Medlem
TrueCs avatar
Vad är det för slags jobb? Akademiker? Om du ligger bra till där du är nu kan det vara dumt att byta.
Citera
2012-05-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Vad är det för slags jobb? Akademiker? Om du ligger bra till där du är nu kan det vara dumt att byta.

Japp är akademiker. Det är så jag känner det också
Citera
2012-05-30, 18:16
Medlem
civ-ekonoms avatar
Ha också i åtanke att det är bra om du är anställd hos en arbetsgivare under en längre tid, säg minst ett par år iallafall (om man är ung).

Det ser aldrig bra ut med massa korta anställningar i CVt. Jag trivs själv på mitt nuvarande jobb, men jag är ändå sugen på att byta. Jag bestämde mig dock vid årsskiftet att arbeta minst sommaren ut, så jag kommer upp i 2.5 år hos denna arbetsgivaren (banksfären).

Mot hösten kanske jag byter dock. Jag bor i sthlm så för mig är det lite andra premisser som gäller, har jag 40 min resväg till jobbet gnäller jag rejält

Ville bara att du skulle tänka på den faktorn också.
Citera
2012-05-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Ha också i åtanke att det är bra om du är anställd hos en arbetsgivare under en längre tid, säg minst ett par år iallafall (om man är ung).

Det ser aldrig bra ut med massa korta anställningar i CVt. Jag trivs själv på mitt nuvarande jobb, men jag är ändå sugen på att byta. Jag bestämde mig dock vid årsskiftet att arbeta minst sommaren ut, så jag kommer upp i 2.5 år hos denna arbetsgivaren (banksfären).

Mot hösten kanske jag byter dock. Jag bor i sthlm så för mig är det lite andra premisser som gäller, har jag 40 min resväg till jobbet gnäller jag rejält

Ville bara att du skulle tänka på den faktorn också.

Har tänkt den tanken också. Ser verkligen inte snyggt ut med flera korta jobb i cv't. Jag skulle nog välja en annan kandidat om jag var arbetsgivare.
Om jag väntar till nästa år får jag iaf 2 år hos företaget.

De vill ha mig på arbetsintervju om två veckor. Är väl inget fel att "låtsas" vara intresserad och sedan tacka nej om man nu skulle bli erbjuden?
Citera
2012-05-30, 21:24
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimpen
Har tänkt den tanken också. Ser verkligen inte snyggt ut med flera korta jobb i cv't. Jag skulle nog välja en annan kandidat om jag var arbetsgivare.
Om jag väntar till nästa år får jag iaf 2 år hos företaget.

De vill ha mig på arbetsintervju om två veckor. Är väl inget fel att "låtsas" vara intresserad och sedan tacka nej om man nu skulle bli erbjuden?

Det är alltid bra att skaffa sig så många möjligheter man kan, så för all del, gå på intervjun, du kanske lär dig något. Om du misslyckas, be om feedback, så går det bättre nästa gång.

Och ja, jag tycker också att det är vettigt att stanna så länge du kan på nuvarande anställning. Jag får själv ångest av alla mina korta anställningar. Så länge du inte lider mycket, stanna imo.
Citera
2012-06-06, 14:05
Medlem
civ-ekonoms avatar
Har du bestämt dig ännu?

Håller helt med ovanstående förövrigt.
Citera
2012-07-02, 09:23
Medlem
Uppdatering 2012-07-02

Ja det blev det som jag befarade. Företaget jag gick på intervju hos erbjöd mig jobb.
De ger 3000 kr mer i lön än vad jag har idag. Jag slipper även att pendla 40mil varje helg som kostar några tusen. Slipper även hyran där jag bor under vardagar på 2000:-/mån

Om jag tar jobbet sparar jag en massa pengar, men känns ändå dumt mot mitt nuvarande företag att bara dra efter ett år.

Jag fick höra ryktesvägen att mitt nuvarande företag är kort om folk i samma stad som det andra erbjuder jobb. Hur lägger man fram det lite snyggt till sin chef att man vill bli förflyttad?

Usch jag tänker för mkt på företaget och för lite på mig själv. Normal människa hade väl bytt direkt
Citera
2012-07-02, 19:26
Medlem
grimars avatar
3000 mer?
Gambla lite nu. Sätt press på din nuvarande arbetsgivare för att se vad du verkligen betyder för dem
Citera
2012-07-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimar
3000 mer?
Gambla lite nu. Sätt press på din nuvarande arbetsgivare för att se vad du verkligen betyder för dem

Imorgon fick jag till en träff med företaget på den önskade orten. Får se vart det leder men de lät positiva
Citera
2012-09-23, 09:23
Medlem
Kan ju uppdatera för den som är intresserad.

Fick i augusti klart att jag får förflyttning inom samma företag och det känns väldigt skönt!
Det var lite vemodigt att tacka nej till ett jobberbjudande då det var bättre betalt än det jag har nu och man vet att det finns de som inte har något jobb och här står jag mellan två. De förstod iaf mitt val och sa att det bara var att ringa om jag skulle ångra mig i framtiden.

Så i december förflyttas jag till en ny avdelning och det ska bli spännande . Nya spännande människor att möta. Känns bra att man valt rätt utbildning på universitetet för det verkar finnas mkt jobb inom branschen.

Tack för hjälpen!
Citera
2012-09-23, 13:24
Medlem
seabirds avatar
Vad skönt att det löste sig till en bättre situation! Att din önskan om förflyttning gick igenom ser jag som att de värdesätter dig som anställd (ihop med att du får vidareutbildningar etc.) och en sån arbetsgivare ska man värdera själv också. Det finns ofta möjligheter att tjäna mer pengar på andra ställen men det är inte alltid det kommer med alla andra fördelar som t.ex. företagskultur etc.

Aja, hur som haver så är det kul att höra att du verkar nöjd. Sen finns det inget som säger att du inte kan röra dig vidare om nåt år sådär om inte löneutvecklingen pekar i den riktning du önskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in