2005-03-02, 11:36
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av moderatsvin
Står det i lagen att en "folkgrupp" måste ta illa upp av ens yttranden? Om man är ett slutet sällskap så borde man väl inte kunna dömas för hets mot folkgrupp?

Klassas "invandrare" som en folkgrupp? Om inte så borde man väl inte kunna bli dömd såvida man hetsar mot invandrare och inte mot en specifik folkgrupp?

Man kan ju tycka det eller hur
Citera
2005-03-02, 12:01
Medlem
Citat:
Står det i lagen att en "folkgrupp" måste ta illa upp av ens yttranden? Om man är ett slutet sällskap så borde man väl inte kunna dömas för hets mot folkgrupp?

Klassas "invandrare" som en folkgrupp? Om inte så borde man väl inte kunna bli dömd såvida man hetsar mot invandrare och inte mot en specifik folkgrupp?

Dom klassas som folkgrupp i alla fall enligt domen mot han som sa ungefär " Jag är nog inte ensam om att bli illamående när svenska tjejer våldtas av invandrarhorder". Groteskt att det fälldes. Sanningen tål inte att höras för domstolarna tydligen.
Citera
2005-03-02, 18:09
Bannlyst
Strider inte HMF mot nån svensk grundlag eller EU-lag om yttrandefrihet?
Citera
2005-03-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrimoJohn
Har själv blivit dömd för HMF. Detta för att jag för många år sedan (-98) gjorde en s.k hitler-hälsning på en vitmakt-konsert.
Bestämmelsen infördes 2002. Lag (2002:800).
Citera
2005-03-02, 18:54
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Strider inte HMF mot nån svensk grundlag eller EU-lag om yttrandefrihet?

Yttrandefrihetsförordningen i Sverige säger enligt min uttolkning att det inte får finnas någon form av förhandsgranskning och förhandscensur av vad man yttrar sig om, tex i skrift. Efter att man sagt något kan, som i alla rättsstater, ett antal lagar slå till och i efterhand "sätta dit" den som sagt något som bryter mot någon lag, tex HMF. Denna efterhandskontroll kan upplevas som begränsningar i yttrandefriheten men per definition kan det inte vara det. Du har ju fått yttrat dig.

Så ni som klagar på inskränkningar i yttrandefriheten här på FB. Då vi inte tillämpar förhandskontroll av era inlägg så finns det yttrandefrihet. Men här, liksom i samhället i övrigt, finns det sedan regler som i efterhand reglerar om det man sagt ska få leva vidare. Mao klaga på rätt sak.
Citera
2005-03-02, 19:08
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.

Nej, senaste ändringen av paragrafen gjordes då. Jag tror det var då som sexuell läggning fick sitt särskilda omnämnande.
Citera
2005-03-03, 03:47
Medlem
CrapOramas avatar
Citat:

Var det inte år 1994 den infördes?
Citera
2005-03-03, 08:59
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Är du helt ute och cyklar nu eller? Lagen om HMF har funnits längre än 2002.
Och Det är jag 100% säker på. Jag har ju blivit straffad för det för guds skull.

Den 3/1-98 greps 314 nazister i Brottby misstänkta för HMF och våldsamt upplopp. Ett 30-tal fick erfara ett rättsligt efterspel.
Citera
2005-03-03, 09:11
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapOrama
Var det inte år 1994 den infördes?

Nej det var det inte. Bestämmelsen tillkom 1948 (SOU 1944:69, NJA II 1948 s. 357).

SL 11:7 "Hotar, förtalar eller smädar någon offentligen folkgrupp med viss härstamning eller trosbekännelse, dömes för hets mot folkgrupp till böter eller fängelse"
Citera
2005-03-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Nej, senaste ändringen av paragrafen gjordes då. Jag tror det var då som sexuell läggning fick sitt särskilda omnämnande.
Har kollat igen. Du har rätt.
Mea culpa!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här