Resultat: .
0%
röster
2015-05-20, 17:51
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
ESPN och SportingIntelligence har släppt sin årliga lista över klubbars löner; finns här;
http://www.globalsportssalaries.com/

Hade lite tid över på jobbet, fixade denna sammanställning för Bundesligaklubbarna och en för några klubbar i andra ligor som jämförelse. Siffrorna är medelönen per år för en spelare i A-truppen (23 man) i Miljoner Euro förra säsongen (rapporten visar dollar).

Bundesliga 2013/14
1 Bayern 6,9M
2 Schalke 3,9M <-- [Ville bara anmärka på detta.]
3 Dortmund 3,6M
4 Wolfsburg 2,4M
5 Leverkusen 2,3M
6 Hamburg 2M
7 Stuttgart 2M
8 Bremen 1,7M
9 M'Gladbach 1,7M
10 Hannover 1,6M
11 Hoffenheim 1,5M
12 Frankfurt 1,4M
13 Mainz 1,2M
14 Nürnberg 1,2M
15 Hertha 1,2M
16 Augsburg 0,8M
17 Freiburg 0,8M
18 Braunschweig 0,7M

Jämförelse andra ligor;

Finns en del att kommentera när man ser dessa siffror, både nationellt och internationellt.
Den rapporten har mycket intressant i sig, kul att du länkar till något som inte ens 1000 personer laddat ned! Känns lite som rapporter hos Världsbanken som inte laddas ned av någon nånsin ^^ Egentligen hade en tråd som berörde alla ligor varit bättre för att prata om rapporten, men en sån finns inte (den hade väl spårat rätt snabbt).

Dock ska ni veta att rapporten inte är exakt. Tyckte att Freiburg verkade ge ut alldeles för höga löner och kollade upp det. Enda infon om lön jag hittar är att lagkaptenen - tillika startelvaspelaren sedan mer än fem år tillbaka - Jullian Schuster tjänar 0,8M €, vilket i dagens värde är $10 000 mer än de $881 011 som står som genomsnitt för hela laget i rapporten. Jag skulle chansa på att medellönen är $0,6M, och här påstås 0,4. Slog mig nu att de arbetar i brutto, medan tidningen mycket väl kan ha skrivit nettolönen. Så mitt resonemang kan vara helt fel.

Jag gillade tabellen som visade hur många proffs länder har i "Big 5"-ligorna, men som rankas efter deras genomsnittslöner. Som Bundesliga-fan kan tolka det som att England inte har så många bra spelare, och att spelare i Tyskland till skillnad från Frankrike och Spanien hellre stannar i zweite än sticker till England
Citat:
Plats Land Spelare Lön($M)
4 . England . . 188 . 3.60
26 Germany . .292 . 2.30
33 Spain . . . . 398 . 2.00
40 France . . . 388 . 1.74
45 Italy . . . . 270 . 1.64
Citera
2015-05-20, 19:08
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Dock ska ni veta att rapporten inte är exakt. Tyckte att Freiburg verkade ge ut alldeles för höga löner och kollade upp det. Enda infon om lön jag hittar är att lagkaptenen - tillika startelvaspelaren sedan mer än fem år tillbaka - Jullian Schuster tjänar 0,8M €, vilket i dagens värde är $10 000 mer än de $881 011 som står som genomsnitt för hela laget i rapporten. Jag skulle chansa på att medellönen är $0,6M, och här påstås 0,4. Slog mig nu att de arbetar i brutto, medan tidningen mycket väl kan ha skrivit nettolönen. Så mitt resonemang kan vara helt fel.

Man ska nog som vanligt ta sådana här uppgifter med en nypa salt. Som sagt är det brutto eller netto? Enskilda spelares löner är inte alltid offentliga uppgifter. Antagligen har man bara tagit en klubbs lönekostnad för sin spelartrupp och delat den med 23. Bara detta kan slå ganska rejält fel om man har fler spelare med löner.

Tycker ändå dessa siffror ger möjligheter till relevanta jämförelse både inom Bundesliga och gentemot andra ligor. En sak man kan notera är att Gladbach ligger så pass lågt i förhållande till sin konkurrenter i toppen. Att HSV och VfB har överbetalda trupper vet vi, men de är ändå lägre än i Wolfsburg eller Leverkusen. En annan sak som förvånade mig var att Hertha inte har högre spelarkostnader, är ändå en storstadsklubb.
Citera
2015-05-20, 22:43
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Man ska nog som vanligt ta sådana här uppgifter med en nypa salt. Som sagt är det brutto eller netto? Enskilda spelares löner är inte alltid offentliga uppgifter. Antagligen har man bara tagit en klubbs lönekostnad för sin spelartrupp och delat den med 23. Bara detta kan slå ganska rejält fel om man har fler spelare med löner.

Tycker ändå dessa siffror ger möjligheter till relevanta jämförelse både inom Bundesliga och gentemot andra ligor. En sak man kan notera är att Gladbach ligger så pass lågt i förhållande till sin konkurrenter i toppen. Att HSV och VfB har överbetalda trupper vet vi, men de är ändå lägre än i Wolfsburg eller Leverkusen. En annan sak som förvånade mig var att Hertha inte har högre spelarkostnader, är ändå en storstadsklubb.
De förklarar sin metod här. I de fall där spelarnas löner inte är offentliga kollar de på årsredovisningen, på hur många anställda och hur stor utgift det är totalt, och räknar halvgrovt ut hur mycket som läggs på övrig personal och pensioner och grejer, och hur mycket som blir över för spelarna. I slutet har de en utgift som enbart är lön till de 23 bäst betalda spelarna. Jag läste någonstans att det var brutto, men nu kommer jag inte ihåg var, så kan inte lova att det är sant.

Ang. Hertha så har man alltså antagligen räknat utifrån årsredovisningen för 2014, där halva året är säsongen de tog sig upp i förstaligan. Tror nog de kommer att öka på lönerna till nästa säsong, även fast de förlorar DBahn som huvudsponsor.
Citera
2015-05-21, 13:19
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Glömde nämna att det även är U20 VM och U17 VM i år, Tyskland har kvalificerat sig för båda. Tunnar ut trupperna en del. Truppen för u19 EM har tagits ut nu till exempel, Meyer, Goretzk och Gnabry är med u21, Selke kunde inte närvara, Brandt och Öztunali är med U20. Däremot finns ett antal andra Bundesliga-spelare med:

http://www.dfb.de/u-19-junioren/team-und-trainer/?no_cache=1

Mycket logistik för DFB, men de klagar nog inte. Hyfsade lag på samtliga nivåer, tillväxten känns ganska säkrad. Semifinal i U17 mot Ryssland ikväll, 18:00 på Eurosport.

U-Turneringar (Tyskland med i samtliga):
U17 EM: 6–22 maj
U20 VM: 30 maj – 20 juni
U21 EM: 17–30 juni
U19 EM: 6–19 juli
U17 VM: 17 oktober – 8 november

Har ni överseende med att jag fortsätter på spåret ungdomsfotboll? Imorgon är det final i U17 EM och för Tysklands del hänger nog mycket på att Dortmunds Felix Passlack avgör matchen. Har varit rejält med media kring den unge Passlack, Bild beskriver honom som en "ny Götze" och att han kanske är den största tyska talangen vi har just nu. Minns ni u17 VM 2011 så fick väl Yesil och Aycicek lite samma beskrivning, gäller nog att vara försiktig. Passlack är för övrigt livslångt Schalke-fan, det är väl lite lustigt?

U20 VM drar snart igång och Tyskland möter Uzbekistan, Fiji och Honduras i gruppspelet. Kan inte se det orsaka några problem för Wormuth's mannar. På grund av U21- och U19 EM är dock truppen som sagt tunnare än vad den egentligen skulle vara. Med Stark i backlinjen, Stendera och Öztunali på mittfältet samt Brandt och den nye freiburgaren Kleindienst i anfallet finns ändå en del kvalitet. Verkar på tok för tunt för att kunna ta hem denna turneringen ändå, fokus hos DFB verkar ligga vid U21 och försvarandet av U19 titeln.

-

Lite silly season. Hummels har bestämt sig för att stanna hos Dortmund i alla fall ett år till och en värvning av Gonazlo Castro verkar klar. Riktigt stark värvning, den mannen är ändå Leverkusen rakt igenom och har presterat stadigt under många år. Med Kehl som avslutar karriären och en Gündogan som nog lämnar känns Castro spontant som en riktigt bra värvning.
Citera
2015-05-21, 14:13
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
U20 VM drar snart igång och Tyskland möter Uzbekistan, Fiji och Honduras i gruppspelet. Kan inte se det orsaka några problem för Wormuth's mannar. På grund av U21- och U19 EM är dock truppen som sagt tunnare än vad den egentligen skulle vara. Med Stark i backlinjen, Stendera och Öztunali på mittfältet samt Brandt och den nye freiburgaren Kleindienst i anfallet finns ändå en del kvalitet. Verkar på tok för tunt för att kunna ta hem denna turneringen ändå, fokus hos DFB verkar ligga vid U21 och försvarandet av U19 titeln.
Nåja, på tok för tunt vet jag inte. Men tunnare ja. Eftersom de är med i så många turneringar verkar de sätta bästa möjliga lag för varje lag, dvs i u19 är bara 96or med, i förmån för u18 osv. Dock är både Öztunali och Brandt 96or, men resten är födda 95 i u20-laget. Anmärkningsvärt tycker jag är att nästan alla kommer från första- eller andraligaklubbar. Märks tydligt hur tidigt fotbollsspelare flyttar nuförtiden. Häromveckan störde jag mig på att en av de bästa unga anfallarna i Freiburg flyttade till Schalke innan han (17 år) blivit erbjuden proffskontrakt, men nu köper vi Kleindienst, så det går nästan på ett ut

Laget:

Citat:
Ursprungligen postat av Förra årets elva i finalen mot portugal
Fetmarkerade är kvar i år.
Schnitzler
Akpoguma Stark Kempf Holthaus
Öztunali Kimmich
Brandt Stendera Mukhtar
Selke
Senast redigerad av Lekmand 2015-05-21 kl. 14:16.
Citera
2015-05-21, 14:30
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Nåja, på tok för tunt vet jag inte. Men tunnare ja. Eftersom de är med i så många turneringar verkar de sätta bästa möjliga lag för varje lag, dvs i u19 är bara 96or med, i förmån för u18 osv. Dock är både Öztunali och Brandt 96or, men resten är födda 95 i u20-laget. Anmärkningsvärt tycker jag är att nästan alla kommer från första- eller andraligaklubbar. Märks tydligt hur tidigt fotbollsspelare flyttar nuförtiden. Häromveckan störde jag mig på att en av de bästa unga anfallarna i Freiburg flyttade till Schalke innan han (17 år) blivit erbjuden proffskontrakt, men nu köper vi Kleindienst, så det går nästan på ett ut

Laget:

Det är mest målvaktssidan och avsaknaden av bredd som oroar mig. Verken Mesenhöler, Schwäbe eller Zetterer är (i nuläget) direkt yttersta spets, har inte fått speltid på hög nivå under säsongen. Bredden på mittfältet är ett problem också, visserligen finns Stendera, Weigl och Öztunali som alla är starka, men vid skador får Wormuth problem. Å andra sidan har jag dålig koll på konkurrensen, så det kanske är tillräckligt.

Som du säger, är en tydlig centralisering av talanger. Noterbart är dock avsaknaden av Bayern-spelare.
Citera
2015-05-21, 14:57
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Det är mest målvaktssidan och avsaknaden av bredd som oroar mig. Varken Mesenhöler, Schwäbe eller Zetterer är (i nuläget) direkt yttersta spets, har inte fått speltid på hög nivå under säsongen. Bredden på mittfältet är ett problem också, visserligen finns Stendera, Weigl och Öztunali som alla är starka, men vid skador får Wormuth problem. Å andra sidan har jag dålig koll på konkurrensen, så det kanske är tillräckligt.

Som du säger, är en tydlig centralisering av talanger. Noterbart är dock avsaknaden av Bayern-spelare.
Det är nog bara lagen själva som har koll på konkurrensen, känns som ett rätt snävt kunskapsområde

Kan inte avsaknaden av Bayern-spelare helt enkelt bero på att tränarna vill ha spelare med proffs-erfarenhet? Ungdomarna i Bayern får inte många tillfällen att pröva lyckan, medan Kempf, Stark, Brandt m.fl. klart slagit sig in i A-laget. Detta förklarar möjligtvis de äldre årskullarna iallafall.
Citera
2015-05-21, 17:37
Medlem
motvalls avatar
Har varit dålig med att uppdatera hur det gått i säsongens Bundesligatips-tävling. Så här är läget inför sista omgången, väldigt mycket kan hända eftersom de flesta poängen utdelas efter hur bra man gissat ett lags placering, 5p rätt placering, 4p en placering fel o s v. Finns ju en hel del omkastningar som kan ske sista omgången. De redan klara poängen inom parentes.

1. xeezer 77p (13)
2. Mastodontisch 74p (14)
3. cst 73p (16)
4. Lekmand 72p (16)
bagarn29 72p (14)
6. ewru 71p (17)
7. G-spottornado 70p (9)
marc0p0l0 70p (18)
U-fig 70p (13)
10. dippsi 69p (14)
fchansa 69p (19)
12. Germanofil 65p (13)
13. Grus-Kalle 63p (17)
cyberkalle 63p (15)
15. motvall 57p (18)
Ezzelino 57p (20)

Överhuvudtaget en väldigt svårtippad säsong i många aspekter. Noll poäng utdelade (idag) för uppflyttade lag, 4st för BVB:s placering (cyberkalle bäst att gissa som trodde de skulle bli 4:a) och bara 2st (xeezer) för Robben som tvåa i skytteligan.

Kommer ha dålig tillgång till bra datoranslutning i helgen så slutresultatet kommer någon gång nästa vecka.
Citera
2015-05-21, 19:56
Medlem
Grus-Kalles avatar
Tack motvall för din fina tipstävling, oerhört komplex och som sagt, inte avgjord.

Det andra fina inlägget om löner var intressant. Om man gör en grov jämförelse efter var man verkligen ligger i tabellen innan sista omgången i förhållande till den lönesumma man betalar så fär man fram en procentsats som visar hur bra man klarat säsongen.

Ta t ex HSV: (Snittlön på 17:e plats/Faktisk snittlön) x 100% = 0,8/2,0 = 40%

Bundesliga 2013/14
1 Bayern 6,9M 100%
2 Schalke 3,9M 59%
3 Dortmund 3,6M 56%
4 Wolfsburg 2,4M 163%
5 Leverkusen 2,3M 96%
6 Hamburg 2M 40%
7 Stuttgart 2M 40%
8 Bremen 1,7M 100%
9 M'Gladbach 1,7M 212%
10 Hannover 1,6M 75%
11 Hoffenheim 1,5M 113%
12 Frankfurt 1,4M 93%
13 Mainz 1,2M 133%
14 Nürnberg 1,2M -
15 Hertha 1,2M 100%
16 Augsburg 0,8M 250%
17 Freiburg 0,8M 150%
18 Braunschweig 0,7M -

Inga överraskningar bland de sämsta - HSV, VfB, BVB och S04 - utom möjligen att samtliga så brutalt lyckats prestera under sina förutsättningar. H96 är inte heller speciellt högpresterande i år, men något bättre än de förra.

Att Augsburg, Gladbach och Wolfsburg gjort lysande säsonger är inte heller så oväntat.

Men Hoffenheim, Mainz och Freiburg har med nuvarande placeringar gjort mycket respektabla säsonger, det kan kanske vara en liten tröst för deras fans.

Leverkusen, Bremen, Hertha och Frankfurt har spelat efter finansiella förutsättningar, varken mer eller mindre. Dock så har Bremen avslutat starkt, medan de andra snarare har fallit efter på slutet.

Man kan även se det som att mellan c:a 2 och 4 MEUR i snittlön verkar det vara andra saker än spelarnas kvalitet som avgör och där är Lucien Favre, Dieter Hecking, Viktor Skripnik och Markus Weinzierl årets trollkarlar.

Edit: Jag vet att det var lönesiffror från ifjol och platser från i år, därför blir det en grov jämförelse. Men det har nog inte hänt så mycket ändå.
Senast redigerad av Grus-Kalle 2015-05-21 kl. 20:05.
Citera
2015-05-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Tack motvall för din fina tipstävling, oerhört komplex och som sagt, inte avgjord.

Det andra fina inlägget om löner var intressant. Om man gör en grov jämförelse efter var man verkligen ligger i tabellen innan sista omgången i förhållande till den lönesumma man betalar så fär man fram en procentsats som visar hur bra man klarat säsongen.

Ta t ex HSV: (Snittlön på 17:e plats/Faktisk snittlön) x 100% = 0,8/2,0 = 40%

Bundesliga 2013/14
1 Bayern 6,9M 100%
2 Schalke 3,9M 59%
3 Dortmund 3,6M 56%
4 Wolfsburg 2,4M 163%
5 Leverkusen 2,3M 96%
6 Hamburg 2M 40%
7 Stuttgart 2M 40%
8 Bremen 1,7M 100%
9 M'Gladbach 1,7M 212%
10 Hannover 1,6M 75%
11 Hoffenheim 1,5M 113%
12 Frankfurt 1,4M 93%
13 Mainz 1,2M 133%
14 Nürnberg 1,2M -
15 Hertha 1,2M 100%
16 Augsburg 0,8M 250%
17 Freiburg 0,8M 150%
18 Braunschweig 0,7M -

M'Gladbach och Wolfsburg imponerar mest, i relation vad de spenderar på löner och ligger i tabellen. Wolfsburg låg bakom Bayern ett tag tag som solklar nummer två, trodde de fortfarande gjorde det, men nu ser man att de ligger fyra. De har alltså gjort denna tunga satsning samtidigt som de sänkt lönekostnaderna? mycket imponerande måste jag säga.

Alltid kul med tipptävlingarna motvall, extra kul att jag ser ut att vinna.
Citera
2015-05-21, 22:57
Medlem
Germanofils avatar
I Tyskland pratar man ju mycket om das Abstiegsgespenst (nedflyttningsspöket) just nu. Det är dock ingen tysk uppfinning utan har sitt ursprung i en engelsk blyertsteckning från 1906 där fotbollsspelare Alfred Common värvades från Sunderland till Middlesbrough för rekordsumman 1.000 Pund. Common skulle "beskydda" sin klubb från den hemska nedflyttningen i andradivisionen, symboliserad av en gast.

11 Freunde har en artikel om det som ni finner här:
http://www.11freunde.de/artikel/das-abstiegsgespenst-im-wandel-der-zeit

Till artikeln hör även ett kul bildgaleri från hur klubbarna och fansen avbildat nedflyttnignsspöket genom åren. FC Nürnbergs "Ku-Klux-Klan-foto" från 1972 är minst sagt märkligt. Hansa Rostocks Ultras hade 2005 en stor banderoll med en nedflyttningsspöke i bojor. Att slå spöket i bojor lyckades dock inte och FC Hansa ramlade ur ligan det året.
Citera
2015-05-22, 00:33
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Har varit dålig med att uppdatera hur det gått i säsongens Bundesligatips-tävling. Så här är läget inför sista omgången, väldigt mycket kan hända eftersom de flesta poängen utdelas efter hur bra man gissat ett lags placering, 5p rätt placering, 4p en placering fel o s v. Finns ju en hel del omkastningar som kan ske sista omgången. De redan klara poängen inom parentes.

Överhuvudtaget en väldigt svårtippad säsong i många aspekter. Noll poäng utdelade (idag) för uppflyttade lag, 4st för BVB:s placering (cyberkalle bäst att gissa som trodde de skulle bli 4:a) och bara 2st (xeezer) för Robben som tvåa i skytteligan.

Kommer ha dålig tillgång till bra datoranslutning i helgen så slutresultatet kommer någon gång nästa vecka.
Tog mig friheten och räknade ut hur många poäng man skulle få om man satte in förra årets sluttabell (Med Köln 17 och Paderborn 18). Den hamnade klart nedanför mitten, så lite koll har vi

1. xeezer 77p (13)
2. Mastodontisch 74p (14)
3. cst 73p (16)
4. Lekmand 72p (16)
bagarn29 72p (14)
6. ewru 71p (17)
7. G-spottornado 70p (9)
marc0p0l0 70p (18)
U-fig 70p (13)
10. dippsi 69p (14)
fchansa 69p (19)
12. Germanofil 65p (13)