Nu är det helt klart att
Oliver Baumann tar avsked från
SC Freiburg för att spela för
TSG 1899 Hoffenheim. Han fick aldrig något avsked från planen, eftersom allt inte var klart vid Freiburgs sista hemmamatch, men han gjorde det på ett fint sätt via en
video på SC Freiburgs youtubekanal där han och intervjuaren kollar igenom div. bilder från hans 14 år i klubben. Fan så att man gråter när de börjar prata om hans vänskap med Oliver Sorg.
Tack vare att Baumann förlängde kontraktet i samband med att Freiburg låg näst sist i serien i höstas kunde man nu ta ut en högre summa från Hoffenheim, så affären i sig är ändå ganska bra för Freiburg. Man pratar om 6-8 miljoner. Skälen till flytten beror enligt målvakten på att han vill utvecklas, men det sägs att hans lön nu dessutom kommer att trefaldigas. Med tanke på hur många mål Hoffenheim släpper in (72:
70 i målskillnad) kommer han att få alla möjligheter i världen att träna upp sig, och Sinsheim-laget kommer nog alltså få desto fler poäng när Baumann står ivägen.
Jag tror inte att så många i Freiburg kan klandra Baumann för flytten, jag tror tillockmed att man kommer att hylla honom och ropa hans namn när "derbyt" är hos oss. Som många Freiburgspelare har Oliver en jävligt bra personlighet, och jag kommer verkligen att sakna honom.