Resultat: .
0%
röster
2014-05-11, 15:43
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afra
Nu är det bekräftat. Thomas Tuchel slutar som tränare i Mainz. Kontraktet till 2015 kommer enligt Manager Christian Heidel inte upplösas och Tuchel kommer därmed inte träna någon annan klubb till och med 2015. Får känslan att Tuchel lägger av helt, då han lider av stressproblem.

http://www.bild.de/bildlive/2014/14-tuchel-35921610.bild.html

Vad grundar det sig på att det skulle vara stress-relaterat? Har sökt runt, verken Kicker, Welt, Spiegel, Bild, FAZ eller någon annan tidning jag läst i sig att det grundar sig på stress. Hittar inget om det i en enda tråd på transfermarkt heller.

Mainz manager Heidel förtjänar all respekt att han låter Tuchel gå på det sättet, hade han inte behövt göra. Det enda jag har hittat är att Tuchel redan för ett antal veckor sedan kom till Heidel och bad om att få sitt kontrakt upplöst, vilket Heidel självklart nekade. Kanske är det så att Tuchel fått ett bra erbjudande från en större klubb och ville gå vidare redan nu i sommar? Mycket spekulationer på Mainz forum om att det skulle röra sig om dåligt blod mellan Tuchel och ledningen, men är som sagt bara spekulationer.

För Mainz och Heidel blir det en svår situation nu. Heidel har lyckats med att "skapa" så väl Klopp som Tuchel, kan han göra ett tredje mirakel? Eller satsar Mainz på ett mer etablerat kort? Martin Schmidt, som tränar Mainz II-lag, vore ännu ett vågat alternativ.
Senast redigerad av marc0p0l0 2014-05-11 kl. 15:50.
Citera
2014-05-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Vad grundar det sig på att det skulle vara stress-relaterat? Har sökt runt, verken Kicker, Welt, Spiegel, Bild, FAZ eller någon annan tidning jag läst i sig att det grundar sig på stress. Hittar inget om det i en enda tråd på transfermarkt heller.

Mainz manager Heidel förtjänar all respekt att han låter Tuchel gå på det sättet, hade han inte behövt göra. Det enda jag har hittat är att Tuchel redan för ett antal veckor sedan kom till Heidel och bad om att få sitt kontrakt upplöst, vilket Heidel självklart nekade. Kanske är det så att Tuchel fått ett bra erbjudande från en större klubb och ville gå vidare redan nu i sommar? Mycket spekulationer på Mainz forum om att det skulle röra sig om dåligt blod mellan Tuchel och ledningen, men är som sagt bara spekulationer.

För Mainz och Heidel blir det en svår situation nu. Heidel har lyckats med att "skapa" så väl Klopp som Tuchel, kan han göra ett tredje mirakel? Eller satsar Mainz på ett mer etablerat kort? Martin Schmidt, som tränar Mainz II-lag, vore ännu ett vågat alternativ.

Spekulationer pekar på att han kan börja träna RB Leipzig så småningom. Han känner ju Rangnick.
Citera
2014-05-11, 18:04
Medlem
Germanofils avatar
Ja då får vi säga Herzlich Willkommen till Paderborn som blir nya i BL till nästa säsong. Tråkigt lag att få upp i Erste men de ska självklart ha respekt för sina sportsliga framgångar. FC Köln är som bekant redan klara. Nu återstår att se om HSV klarar av att slå Fürth över två matcher.

Trist att två östlag ramlar ur Zweite. Finns ju knappt någon fotboll kvar att tala om där längre. Nu kommer RB Leipzig förvisso med stor sannolikhet lira i Zweite nästa år men det är ju knappast min favoritförening. Håller då hellre tummarna för Aue och Union Berlin.
Citera
2014-05-11, 18:16
Medlem
afras avatar
Citat:

Jag hörde detta på ARD. Deras reportrar blir inte sällan förtrodda med uppgifter som inte når pressen. Tuchel ska ha bett om ett "sabbatsår" för fyra veckor sedan och att det skulle handla om stress. Det är väl ganska logiskt då man brukar ta sabbatsår av den orsaken. Jag uttryckte mig emellertid ogenomtänkt, eftersom Tuchel själv inte bekräftat detta. Kan ju mycket väl vara så att han vill till en annan klubb. Tror inte att det då skulle gälla Schalke eller Stuttgart som det går rykten om nu, utan ett storlag som Barcelona eller Man U. Tuchel gäller som en av de mest talangfulla tränarna i hela Europa och han har själv om jag inte missminner mig sagt bestämt nej till S04 tidigare.

Personligen hoppas jag han tar över landslaget.
Senast redigerad av afra 2014-05-11 kl. 18:31.
Citera
2014-05-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja då får vi säga Herzlich Willkommen till Paderborn som blir nya i BL till nästa säsong. Tråkigt lag att få upp i Erste men de ska självklart ha respekt för sina sportsliga framgångar. FC Köln är som bekant redan klara. Nu återstår att se om HSV klarar av att slå Fürth över två matcher.

Trist att två östlag ramlar ur Zweite. Finns ju knappt någon fotboll kvar att tala om där längre. Nu kommer RB Leipzig förvisso med stor sannolikhet lira i Zweite nästa år men det är ju knappast min favoritförening. Håller då hellre tummarna för Aue och Union Berlin.

Tycker det är ett spännande lag med en mycket liten budget. I varje fall bättre än Fürth som vi inte vill se tillbaka på ett tag. Hoppas att Dortmund lånar ut några spelare dit nästa säsong (Stichwort Ducksch, Sarr och eventuellt Hofmann) med tanke på att det finns ett antal exspelare där.

Alban Mehas frisparkar ska bli roliga att se i BL.

Med Lasogga tillbaka (eller klev han av pga skada igår?) så borde Fürth inte ha så stora chanser.
Citera
2014-05-11, 18:38
Medlem
afras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
Med Lasogga tillbaka (eller klev han av pga skada igår?) så borde Fürth inte ha så stora chanser.

Nej, det var en försiktighetsåtgärd då han inte håller för 90 minuter. Även om det såg ut som han skadat sig, så som han linkade av planen.

Experterna på Doppelpass inkl Struntz tyckte relegationsmötet var helt öppet och de trodde snarare på ett formstarkt Fürth än på ett nerkört HSV som de menade borde åkt ut med 27p och fem raka förluster.
Citera
2014-05-11, 20:36
Bannlyst
Dynamo Dresdens fans gav spelarna 1 timme pa sig att lämna staden efter nedflyttning till tredje ligan https://www.youtube.com/watch?v=M6Gw3PgErnk
Citera
2014-05-11, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Dynamo Dresdens fans gav spelarna 1 timme pa sig att lämna staden efter nedflyttning till tredje ligan https://www.youtube.com/watch?v=M6Gw3PgErnk
Sa här lät kommentatorn när Bielefeld slog ut Dynamo https://www.youtube.com/watch?v=lOOMlDOO5m8
Citera
2014-05-11, 22:02
Medlem
Vad tror ni om Darmstadt mot Bielefeld då? Darmstadt hade egentligen förtjänat att gå upp direkt med den poängskörden, och har gjort en riktigt stark vårsäsong. Tror nog lite mer på dem än på Bielefeld.
Citera
2014-05-11, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
Vad tror ni om Darmstadt mot Bielefeld då? Darmstadt hade egentligen förtjänat att gå upp direkt med den poängskörden, och har gjort en riktigt stark vårsäsong. Tror nog lite mer på dem än på Bielefeld.
Klart e att 2 Bundesliga nästa ar blir högklassig med kaiserslautern leipzig düsseldorf osv. Tror ni leipzig kommer ga kazongas och köpa upp nagra stjärnor? Pengar finns ju i massor
Citera
2014-05-12, 08:20
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afra
Jag hörde detta på ARD. Deras reportrar blir inte sällan förtrodda med uppgifter som inte når pressen. Tuchel ska ha bett om ett "sabbatsår" för fyra veckor sedan och att det skulle handla om stress. Det är väl ganska logiskt då man brukar ta sabbatsår av den orsaken. Jag uttryckte mig emellertid ogenomtänkt, eftersom Tuchel själv inte bekräftat detta. Kan ju mycket väl vara så att han vill till en annan klubb. Tror inte att det då skulle gälla Schalke eller Stuttgart som det går rykten om nu, utan ett storlag som Barcelona eller Man U. Tuchel gäller som en av de mest talangfulla tränarna i hela Europa och han har själv om jag inte missminner mig sagt bestämt nej till S04 tidigare.

Personligen hoppas jag han tar över landslaget.

Tycker det är märkligt ändå, hade det varit så hade väl ändå övrig tysk media nu tagit upp detta som en möjlighet? Istället är det nu många kritiska röster som höjs mot Tuchel.

Med tanke på att Tuchel ofta har moraliserat och uttalat sig om övriga värderingsfrågor går nu Bild ut hårt och nämner honom som "Hycklaren från Mainz". Utan Tuchels kommentar själv går det inte att bekräfta, men Bild hävdar att han förhandlade med Schalke redan förra sommaren och Leverkusen nu under våren. Detta trots hans kontrakt med Mainz som förbjuder sådant.

Heidel och Mainz vill nu att Tuchel ska sista året på obetalt semester, han missar då 1,1 miljoner euro i lön. Huruvida Bilds uppgifter stämmer går som sagt inte att bekräfta, men något underligt är det verkligen med den här historien.
Citera
2014-05-12, 10:16
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Tycker det är märkligt ändå, hade det varit så hade väl ändå övrig tysk media nu tagit upp detta som en möjlighet? Istället är det nu många kritiska röster som höjs mot Tuchel.

Med tanke på att Tuchel ofta har moraliserat och uttalat sig om övriga värderingsfrågor går nu Bild ut hårt och nämner honom som "Hycklaren från Mainz". Utan Tuchels kommentar själv går det inte att bekräfta, men Bild hävdar att han förhandlade med Schalke redan förra sommaren och Leverkusen nu under våren. Detta trots hans kontrakt med Mainz som förbjuder sådant.

Heidel och Mainz vill nu att Tuchel ska sista året på obetalt semester, han missar då 1,1 miljoner euro i lön. Huruvida Bilds uppgifter stämmer går som sagt inte att bekräfta, men något underligt är det verkligen med den här historien.

Tuchel har tydligen förhandlat med S04 inför vårsäsongen (olika uppgifter om när) utan att någon kontakt har tagits med Mainz. Leverkusen tog kontakt med Mainz och fick veta att Tuchel har kontrakt till 2015.

Att Tuchel håller samtal hemliga är inte ett dugg konstigt, de flesta samtal stannar vid det och alla samtalar med alla nästan hela tiden. Det är Heidel som beter sig lite tveksamt om de uppgifter som kommit ut är riktiga.

Tuchel sade redan vid jul att han vill sluta efter den här säsongen, Heidel hänvisar till att han har kontrakt över nästa säsong och signalerar att han inte tänker släppa honom. Heidel gnäller dessutom över att kontakten med Schalke var hemlig för Mainz medan Rudi Völler tog kontakt med honom om tränardiskussionen efter Hyypiä.

Det verkar som om Heidel vill tvinga fram en övergångssumma för Tuchel, vilket inte förvånar ur ett affärsperspektiv. Ur ett mänskligt perspektiv är det i mitt tycke tveksamt, då det handlar om en man som gjort klubben lika framgångsrik som Klopp gjorde.

Efter fem år i Mainz är det förståeligt att Tuchel vill ha en ny och större utmaning. Lika väl som man som tränare kan flyga efter dåliga resultat (nio i år, varav två var i HSV, 1.FCN och VfB) så finns det en gräns när motivationen tar slut.

Det är betydligt mer meningslöst att ha en omotiverad tränare än ett par omotiverade spelare. Även om tränaren säkert har det lättare att hålla en hög professionell nivå, så kommer de sista 5%-en alltid att saknas.

Tuchel har enligt egen uppgift ingen ny arbetsgivare, men vet säkert att han är attraktiv på marknaden. Det verkar som om Bild av någon anledning tagit parti för Heidel, eller så har de bara skarvat lite för att få en bra historia.

Edit: Här är Tuchels version http://www.rp-online.de/sport/fussball/mainz-05/thomas-tuchel-erklaert-sein-aus-beim-fsv-mainz-05-aid-1.4232187
Senast redigerad av Grus-Kalle 2014-05-12 kl. 10:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in