Resultat: .
0%
röster
2013-04-13, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Fan har religion med fotboll att göra?
Oj, jag skulle kunna lägga tid på att förklara att tradition, geografi, kultur, politik osv alla fungerar som tändvätska då fotbollslag möts, samt kan förklara klubbars bakgrund. Tyskland råkar dessutom inom sina gränser ha ytterligare en aspekt, dvs religion. Som onekligen har påverkat tyskarna historiskt. Men du verkar inte ha förmåga att förstå, så jag upprepar istället ”Glasgow”.

Jag inbillar mig att det nog inte har så stor betydelse för vare sig tysk fotboll eller för tyskarna i stort, men att ställa frågan om vad religion har med fotboll att göra, visar på en viss okunnighet.
Citera
2013-04-13, 07:54
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Oj, jag skulle kunna lägga tid på att förklara att tradition, geografi, kultur, politik osv alla fungerar som tändvätska då fotbollslag möts, samt kan förklara klubbars bakgrund. Tyskland råkar dessutom inom sina gränser ha ytterligare en aspekt, dvs religion. Som onekligen har påverkat tyskarna historiskt. Men du verkar inte ha förmåga att förstå, så jag upprepar istället ”Glasgow”.

Jag inbillar mig att det nog inte har så stor betydelse för vare sig tysk fotboll eller för tyskarna i stort, men att ställa frågan om vad religion har med fotboll att göra, visar på en viss okunnighet.
Tycker du drar förhastade slutsatser, finns ingenting som säger att religion skulle vara en mer isolerad faktor än andra kulturella och ekonomiska faktorer supportrar emellan. Motsättningarna i Glasgow är ett väldigt bra exempel, religion är en ganska liten del utav en antagonism som snarare bygger på behandlingen av Irländare i England, helt enkelt ett socialt utanförskap som präglas av klart försämrade ekonomiska möjligheter för den enskilde invånaren. Att nämna religion som den huvudsakliga orsaken är både trångsynt och obildat då religiös tro för utom för ett fåtal fundamentalister är tämligen irrelevant när det kommer till hur man lever och vilka värderingar man har i frågor som inte direkt rör den heltäckande doktrinen.

Att religion kan påverka, absolut, men inte i närheten av lika mycket som bilden du försöker måla upp. Det finns andra socioekonomiska faktorer som är bra mycket mer relevanta när det kommer till hur konflikter uppstår, en teoribildning som borde vara applicerbar på även det här fallet om vi generaliserar ner statsnivå till en mer individuell eller regionalt betonad.

För övrigt kan vi ju fråga oss vem som är visar på okunnighet, du försöker underbygga ett kausalt samband utan några som helst exempel som faktiskt visar på att religion är den huvudsakliga drivkraften bakom antagonsim. Religion har alltså ingenting med fotboll att göra per se, men kan påverka hur en del individer ser på fotboll, jag anser därmed att frågan var klart befogad.
Senast redigerad av cst 2013-04-13 kl. 07:57.
Citera
2013-04-13, 08:15
Medlem
Tänker inte skriva mer i denna fråga, eftersom jag i ärlighetens namn inte är tillräckligt intresserad.

Men du upp briljerar som sagt inte bara med okunnighet och oärlig debatteknik, utan visar dessutom upp dina lässvårigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Tycker du drar förhastade slutsatser, finns ingenting som säger att religion skulle vara en mer isolerad faktor än andra kulturella och ekonomiska faktorer supportrar emellan. Motsättningarna i Glasgow är ett väldigt bra exempel, religion är en ganska liten del utav en antagonism som snarare bygger på behandlingen av Irländare i England, helt enkelt ett socialt utanförskap som präglas av klart försämrade ekonomiska möjligheter för den enskilde invånaren. Att nämna religion som den huvudsakliga orsaken är både trångsynt och obildat då religiös tro för utom för ett fåtal fundamentalister är tämligen irrelevant när det kommer till hur man lever och vilka värderingar man har i frågor som inte direkt rör den heltäckande doktrinen.

Att religion kan påverka, absolut, men inte i närheten av lika mycket som bilden du försöker måla upp. Det finns andra socioekonomiska faktorer som är bra mycket mer relevanta när det kommer till hur konflikter uppstår, en teoribildning som borde vara applicerbar på även det här fallet om vi generaliserar ner statsnivå till en mer individuell eller regionalt betonad.

För övrigt kan vi ju fråga oss vem som är visar på okunnighet, du försöker underbygga ett kausalt samband utan några som helst exempel som faktiskt visar på att religion är den huvudsakliga drivkraften bakom antagonsim. Religion har alltså ingenting med fotboll att göra per se, men kan påverka hur en del individer ser på fotboll, jag anser därmed att frågan var klart befogad.
Du försöker bygga en halmgubbe som du sedan ivrigt och ganska enfaldigt bekämpar.

Redan i första inlägget avslutade jag med att det är en ” Ärlig fråga, eftersom jag har väldigt begränsad koll…”

Och i mitt senaste inlägg avslutade jag med ”Jag inbillar mig att det nog inte har så stor betydelse för vare sig tysk fotboll eller för tyskarna i stort, men att ställa frågan om vad religion har med fotboll att göra, visar på en viss okunnighet.”

Inläggen bör stå kvar, eftersom de inte är OT. Att ingen är intresserad har fan inte med det att göra.
Citera
2013-04-13, 11:04
Medlem
cyberkalles avatar
Synd att man är helt nollad vad gäller religion trots att man är döpt katolik som dom flesta i Bayern.
Men kan inte religionen påverka dom sociala delarna som då också påverkar fotbollen.

Äh vad fan vet jag försökte bara verka smart så här på lördagförmiddagen.

I dag blir det i alla fall fest oavsett resultat men tro inte att Nürnberg kommer bli en lätt uppgift dom har ju inte förlorat på dom senaste tio matcherna och att slå Bayern en säsong som denna vore en prestigeseger utan dess like.

Får vi sen denna rotation idag?
Neuer - Rafinha, Boateng, Dante, Contento - Martinez, Tymo - Hojbjerg, Shaqiri, Müller - Gomez

Tror det blir en skitmatch idag.
Citera
2013-04-13, 12:35
Medlem
Mastodontishs avatar
Skulle helst vilja se Can idag. Så bra han var när Tysklands U19 mötte Ukraina, då tycker jag han platsar i Bundesliga ganska lätt. Han har dom där tvåvägsegenskaperna som Schweinsteiger också besitter.

Jag hade nog viljat se:

......................Gomez ........
..........Shaqiri - Höjbjerg - Müller
...................Tymo - Can..
Contento - Gustavo - Boateng - Rafinha
......................Starke........

Sen rotera de andra spelarna i cupen i veckan för att de ska fortsätta ha match i benen.

Ska bli kul att se hur Per Nilsson kan stå upp mot Bayern också. Synd att man inte har parabol dagar som dessa. Eurosport player är det så dålig kvalité på.
Citera
2013-04-13, 13:22
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Nej, jag menar religion. Vilket jag ser som en stor skillnad mellan Italien och Tyskland. Båda har stora regionala motsättningar och skillnader, men i Italien är alla åtminstone katoliker. Med tanke på vad Luther satte igång, så borde det kunnat ha satt sina spår som man ännu idag skulle kunna märka av? Och sådana spår skulle kunna komma upp till ytan i samband med fotboll där allt sätts på sin spets?

På tal om det så snickesnackade jag förra sommaren med en italienare som fundersamt undrade om protestanterna räknade sig som kristna...

Sorry, prövade en ny mörk Spaten från systemet igår, insåg inte förrän de var urdruckna att alkoholhalten översteg den vanliga.

Religion var det.
Skulle vilja säga att det spelar en viss roll i Tyskland trots allt. Inte så mycket för just själva formen av kristendom utan för de kulturella skillnaderna som detta skapat mellan de norra och de södra delarna. Sedan hur mycket just religion kontra geografi och historia haft mest betydelse är knepigare att säga.

Men inom fotbollen finns inget liknande det i Glasgow, att lag i samma stad/region är sammankopplade med en viss typ av kristendom. Skulle nog vilja påstå att den staden är unik i denna fråga.

En faktor som däremot har betydelse och som du inte tagit upp, är den mellan lag från forna DDR och de från väst eller de som hade en trogen skara dissidenter som anhängare. Där finns det ett slags hat likande det i Glasgow, men då är det politik och inte religion. Lite elakt skulle man kunna påstå att 90% av alla tyska fotbollshuliganer är från Öst-lag.
Citera
2013-04-13, 13:36
Medlem
cyberkalles avatar
Sådär då får vi se Can idag då och Höjbjerg på bänken kul som fan.
Citera
2013-04-13, 13:46
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Sådär då får vi se Can idag då och Höjbjerg på bänken kul som fan.

Har startelvorna kommit? Vilka mer får chansen? Gomez?
Citera
2013-04-13, 13:48
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Har startelvorna kommit? Vilka mer får chansen? Gomez?
Läste här: http://www.fussball-vorort.de/vereine/m/fc-bayern-muenchen/fc-bayern-muenchen-2/bayern-emre-darf-profis-ran-pierre-emile-hojbjerg-bank-2848806.html

Där kan man läsa att Gomez startar.
Citera
2013-04-13, 14:28
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Sorry, prövade en ny mörk Spaten från systemet igår, insåg inte förrän de var urdruckna att alkoholhalten översteg den vanliga.

Religion var det.
Skulle vilja säga att det spelar en viss roll i Tyskland trots allt. Inte så mycket för just själva formen av kristendom utan för de kulturella skillnaderna som detta skapat mellan de norra och de södra delarna. Sedan hur mycket just religion kontra geografi och historia haft mest betydelse är knepigare att säga.

Men inom fotbollen finns inget liknande det i Glasgow, att lag i samma stad/region är sammankopplade med en viss typ av kristendom. Skulle nog vilja påstå att den staden är unik i denna fråga.

En faktor som däremot har betydelse och som du inte tagit upp, är den mellan lag från forna DDR och de från väst eller de som hade en trogen skara dissidenter som anhängare. Där finns det ett slags hat likande det i Glasgow, men då är det politik och inte religion. Lite elakt skulle man kunna påstå att 90% av alla tyska fotbollshuliganer är från Öst-lag.

Intressant fråga det där, med vissa reservationer att vissa kan anse den här diskussionen aningen offtopic så stämmer väl mycket av det du säger angående öst kontra väst. Samtidigt har man på senare år kunnat se att det allt mer kanske kommer att handla om norr/öst - kontra söder/väst, snarare än öst - väst. Även om det forna öst fortfarande ligger långt efter i många delar, så väl sociala som ekonomiska, så finns det regioner i norr som snarare verkar dras åt det hållet snarare än att mer börja likna de södra regionerna. Speciellt Bayern har väl ett fantastiskt affärsklimat, huruvida det beror på att Bayern har annorlunda skatteregler, utbildningsnivåer eller helt enkelt ett annat affärsklimat grundat på kultur/katolicismen är jag inte direkt kvalificerad att svara på.

För att försöka göra det här inlägget aningen mer fotbollspräglat så har de senaste 20 åren endast tre titlar i Bundesliga gått till norra Tyskland (Werder x2 och Wolfsburg). Möjligt att Bayerns stora dominans gör att detta inte är något att göra alldeles för stora generaliseringar kring, sett till debatten om vilka lag som kan bilda en "big four" i Bundesliga är alla rimliga kandidater (i mina ögon) syd/väst-lag. Ber om ursäkt att jag svävat iväg något, motvalls svar räcker långt och väl som svar till brilles egentliga frågeställning.
Citera
2013-04-13, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Intressant fråga det där, med vissa reservationer att vissa kan anse den här diskussionen aningen offtopic så stämmer väl mycket av det du säger angående öst kontra väst. Samtidigt har man på senare år kunnat se att det allt mer kanske kommer att handla om norr/öst - kontra söder/väst, snarare än öst - väst. Även om det forna öst fortfarande ligger långt efter i många delar, så väl sociala som ekonomiska, så finns det regioner i norr som snarare verkar dras åt det hållet snarare än att mer börja likna de södra regionerna. Speciellt Bayern har väl ett fantastiskt affärsklimat, huruvida det beror på att Bayern har annorlunda skatteregler, utbildningsnivåer eller helt enkelt ett annat affärsklimat grundat på kultur/katolicismen är jag inte direkt kvalificerad att svara på.

För att försöka göra det här inlägget aningen mer fotbollspräglat så har de senaste 20 åren endast tre titlar i Bundesliga gått till norra Tyskland (Werder x2 och Wolfsburg). Möjligt att Bayerns stora dominans gör att detta inte är något att göra alldeles för stora generaliseringar kring, sett till debatten om vilka lag som kan bilda en "big four" i Bundesliga är alla rimliga kandidater (i mina ögon) syd/väst-lag. Ber om ursäkt att jag svävat iväg något, motvalls svar räcker långt och väl som svar till brilles egentliga frågeställning.
Hamburg borde väl ha möjligheter att bli en del av big four i Tyskland? Näst största staden, stor klubb och många fans?
Citera
2013-04-13, 15:26
Medlem
Steff83s avatar
Tyskland består ju i grova drag kulturellt av tre tredjedelar kan man säga som är rätt olika av olika skäl...

En nordlig (protestantisk) och sydlig (katolsk) halva av forna Västtyskland som går längs Rhen och Main..Detta har anor sen Romarrikets nordgräns.., samt hela forna Östtyskland som naturligtvis utveklats åt ett eget särskilt håll under kommunisttiden, och dessa spår finns ju kvar än idag.

Sen är ju NRW intressant då floden Rhen funkar som en tradionell religionsgräns som sagt. Köln med omnejd tex är katolskt traditionellt, medan Ruhrområdet är protestantiskt.
Senast redigerad av Steff83 2013-04-13 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in