Tänker inte skriva mer i denna fråga, eftersom jag i ärlighetens namn inte är tillräckligt intresserad.
Men du upp briljerar som sagt inte bara med okunnighet och oärlig debatteknik, utan visar dessutom upp dina lässvårigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Tycker du drar förhastade slutsatser, finns ingenting som säger att religion skulle vara en mer isolerad faktor än andra kulturella och ekonomiska faktorer supportrar emellan. Motsättningarna i Glasgow är ett väldigt bra exempel, religion är en ganska liten del utav en antagonism som snarare bygger på behandlingen av Irländare i England, helt enkelt ett socialt utanförskap som präglas av klart försämrade ekonomiska möjligheter för den enskilde invånaren. Att nämna religion som den huvudsakliga orsaken är både trångsynt och obildat då religiös tro för utom för ett fåtal fundamentalister är tämligen irrelevant när det kommer till hur man lever och vilka värderingar man har i frågor som inte direkt rör den heltäckande doktrinen.
Att religion kan påverka, absolut, men inte i närheten av lika mycket som bilden du försöker måla upp. Det finns andra socioekonomiska faktorer som är bra mycket mer relevanta när det kommer till hur konflikter uppstår, en teoribildning som borde vara applicerbar på även det här fallet om vi generaliserar ner statsnivå till en mer individuell eller regionalt betonad.
För övrigt kan vi ju fråga oss vem som är visar på okunnighet, du försöker underbygga ett kausalt samband utan några som helst exempel som faktiskt visar på att religion är den huvudsakliga drivkraften bakom antagonsim. Religion har alltså ingenting med fotboll att göra per se, men kan påverka hur en del individer ser på fotboll, jag anser därmed att frågan var klart befogad.
Du försöker bygga en halmgubbe som du sedan ivrigt och ganska enfaldigt bekämpar.
Redan i första inlägget avslutade jag med att det är en ” Ärlig fråga, eftersom jag har väldigt begränsad koll…”
Och i mitt senaste inlägg avslutade jag med ”Jag inbillar mig att det nog inte har så stor betydelse för vare sig tysk fotboll eller för tyskarna i stort, men att ställa frågan om vad religion har med fotboll att göra, visar på en viss okunnighet.”
Inläggen bör stå kvar, eftersom de inte är OT. Att ingen är intresserad har fan inte med det att göra.