Resultat: .
0%
röster
2012-11-23, 12:53
Bannlyst
Var väl min namne ( ) som bara åpåpekade att de mer eller mindre måste hålla en jämnare nivå för att verkligen etablera sig i toppskiktet och inte bete sig som de jojo-klubbar de haft en tendens att göra de senaste åren...

Minnet sviker mig känner jag, har för mig att det var prat om det tidigare i tråden... Bara börja bläddra för den som orkar..
Citera
2012-11-23, 12:58
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Nej då, Dortmund och Schalke kommer inte hålla den här nivån i många år till. Det är bara Bayern som har resurserna till att behålla spelare och köpa världs-spelare som höjer ligans kvalitet. Att Tyska klubbar(bortsett ifrån Bayern) skulle anpassa sig bättre till FFP än vad giganterna i Spanien och topp fyra lagen i England skulle göra är en fet jävla bluff. Det var väl Bayerns president eller någon annan virrpanna som påstod det va?

Nu pratar du i nattmössan. Ett regelverk typ FFP har funnits i Tyskland sedan åratal, det är överhuvudtaget inte frågan om att behöva anpassa sig till något nytt. Självklart kommer FFP därför inte påverka bundesligaklubbarna alls, skulle de inte klara reglerna vore de inte bundesligaklubb idag helt enkelt.

Angående BVB:s ekonomi så länkar jag återigen till denna artikel:
http://swissramble.blogspot.se/

(Citat; A club as well run as Dortmund should be one of the main beneficiaries of UEFA’s Financial Fair Play (FFP) regulations, which encourage clubs to live within their means. As Watzke explained, “If FFP is implemented and rigorously enforced, we have a chance to be one of the strongest teams in Europe.”)

Uli Hoeneß -virrpanna???? Den kanske mest framgångsrika, välrenommerade och skickligaste klubbledaren i fotbollshistorien!
Citera
2012-11-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Nu pratar du i nattmössan. Ett regelverk typ FFP har funnits i Tyskland sedan åratal, det är överhuvudtaget inte frågan om att behöva anpassa sig till något nytt. Självklart kommer FFP därför inte påverka bundesligaklubbarna alls, skulle de inte klara reglerna vore de inte bundesligaklubb idag helt enkelt.

Angående BVB:s ekonomi så länkar jag återigen till denna artikel:
http://swissramble.blogspot.se/

(Citat; A club as well run as Dortmund should be one of the main beneficiaries of UEFA’s Financial Fair Play (FFP) regulations, which encourage clubs to live within their means. As Watzke explained, “If FFP is implemented and rigorously enforced, we have a chance to be one of the strongest teams in Europe.”)

Uli Hoeneß -virrpanna???? Den kanske mest framgångsrika, välrenommerade och skickligaste klubbledaren i fotbollshistorien!

Mm, det jag menade var att Tyska klubbar knappast kommer börja dominera för att FFP sätts i kraft. Bayern kommer alltid dominera självklart. Dortmund och Schalke kommer ligga på ungefär samma nivå(intäktsmässigt) och inte kunna betala ut löner som matchar konkurrenternas. Blev jag tydligare nu? det är ren fantasi om man på fullaste allvar tror Dortmund och Schalke gynnas av FFP. Det är egentligen bara ett fåtal klubbar som gynnas på riktigt.

Dortmunds omsättning och lönebudget är mil ifrån konkurrenterna i England, Spanien(de två stora) och Bayern. Sen är ju det fortfarande så att du skall leva på din egna omsättning - så hur skall då Dortmund kunna ha bättre förutsättningar än exempelvis Chelsea? omsätter betydligt mindre och Chelsea kommer få nya avtal som de kan ta å drömma om. Detta var bara ett exempel.

Uli Hoeneß är riktigt intelligent och duktig. Men ibland får han sina utspel och påstår grejer som inte ens stämmer. Ett exempel - " vi betalar messi och ronaldos lön " ....
Senast redigerad av xeezer 2012-11-23 kl. 16:44.
Citera
2012-11-23, 18:36
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Mm, det jag menade var att Tyska klubbar knappast kommer börja dominera för att FFP sätts i kraft. Bayern kommer alltid dominera självklart. Dortmund och Schalke kommer ligga på ungefär samma nivå(intäktsmässigt) och inte kunna betala ut löner som matchar konkurrenternas. Blev jag tydligare nu? det är ren fantasi om man på fullaste allvar tror Dortmund och Schalke gynnas av FFP. Det är egentligen bara ett fåtal klubbar som gynnas på riktigt.

Dortmunds omsättning och lönebudget är mil ifrån konkurrenterna i England, Spanien(de två stora) och Bayern. Sen är ju det fortfarande så att du skall leva på din egna omsättning - så hur skall då Dortmund kunna ha bättre förutsättningar än exempelvis Chelsea? omsätter betydligt mindre och Chelsea kommer få nya avtal som de kan ta å drömma om. Detta var bara ett exempel.

Uli Hoeneß är riktigt intelligent och duktig. Men ibland får han sina utspel och påstår grejer som inte ens stämmer. Ett exempel - " vi betalar messi och ronaldos lön " ....

Då begriper jag dig bättre, även om jag inte delar dina åsikter till fullo.

Givetvis innebär inte FFP att tyska klubbar kommer att dominera i Europa, det är ju fotboll vi talar om och den avgörs på planen. Däremot kommer det att vara en fördel om man som klubb är välskött och har god ekonomi i en större utsträckning än det gjort tidigare. I detta är BL-klubbarna väl rustade, men det är också massor av andra. Någon ”konkurrensfördel” för Dortmund gentemot Bayern, Real, Barca, ManUnited, Arsenal, Juventus, m fl tack vare FFP finns inte på jordklotet..

Löner och Dortmund är ett känsligt kapitel, känsligare än du nog anar. Just den klubben har historiskt sett ett dåligt ”track record”. Efter lite framgångar så har förr de skaffat sig så stora lönekostnader att klubben nästan gått i konkurs. Har hänt fler än en gång! FFP och de hårda tyska reglerna är nog en ”fördel” för dem, mer av detta skäl än fotboll/värvningsmässigt. Klart lönerna kommer höjas kraftigt de närmaste åren, men då med så mycket BVB har råd med!

Men när du talar om omsättning eller framtid så håller jag inte alls med. Eller rättare sagt angående omsättningen så har du helt fel, den höjs kraftigt år från år numera. Ligger på nivå Arsenal/Schalke/Liverpool i dagsläget gissar jag, kring €200M. Potentialen att öka den är stor, framförallt beroende på framgångarna på fotbollsplanen, inte bara för dem utan för många tyska lag. TV intäkterna är förvånande låga i Tyskland, fördelningssystemet liknar definitivt inte Spaniens, nästan broderligt mellan alla BL-lag. Större utom-tyskt intresse är det säkerligen som då ger mer kling i påsen.

När de så förändrar ”varumärket” Borussia Dortmund från det märkliga konkursmässiga industriarbetar-laget med många fans och åskådare till ett riktigt bra europeiskt fotbollslag med många spännande spelare och en charismatisk tränare, riktigt på väg uppåt mot fotbollsaristokratin, så kommer detta ge kraftigt ökade sponsorsintäkter. Glöm aldrig bort att Tyskland är en stor ”marknad” (klart större än Spanien som exempel), med god ekonomi och massor med kunder för i princip allt, speciellt det fotbollsinriktade.

(Parentes; Uppmärksamheten och diskussionerna avseende BVB-ståplats och de neo-nazistiska inslagen/grupperingarna måste ska betraktas som sammankopplat med det ovanstående. Så länge det finns sådana problem kommer det inte blir vidare bra sponsoravtal. Vi är i Tyskland.)

Angående Hoeneß ber jag få återkomma, blev lite lång text.
Citera
2012-11-23, 18:48
Medlem
cyberkalles avatar
Angående Hoeneß uttalande så bygger det på lite vidare saker har jag för mig hittar inte artiklar ikväll, handlade det inte om att han inte gillar hur vissa länder alltid bidrar till EU som Tyskland Sverige mm och vissa missköter sig helt o hållet och det var väl något med Real och deras efterskänkning av skulder från staten om jag inte är helt galet ute nu.

Jaja skitsamma svintrött är jag och orkar inte vara en Janne Josefsson.

Skål på er.
Citera
2012-11-23, 19:25
Medlem
dippsis avatar
Berg från start idag mot Düsseldorf, vinst skulle betyda plats 6 för en kväll!
Citera
2012-11-23, 19:35
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Angående Hoeneß uttalande så bygger det på lite vidare saker har jag för mig hittar inte artiklar ikväll, handlade det inte om att han inte gillar hur vissa länder alltid bidrar till EU som Tyskland Sverige mm och vissa missköter sig helt o hållet och det var väl något med Real och deras efterskänkning av skulder från staten om jag inte är helt galet ute nu.

Skål på er.
Uttalandet handlar mycket riktigt om att Tyskland (där München betalar skatt) får hjälpa de länder (som tex Spanien) i EU som misskött sin ekonomi. Samtidigt som de spanska klubbarna har stora skatteskulder (Barcelona hade i mars €48m, källa).
Citera
2012-11-23, 19:44
Medlem
fchansas avatar
Citat:

Skål på er.

Skål, skål, efter en jobbig vecka. Skönt med lite fotboll och avkoppling ikväll. Hittade en flaska Radeberger Bitter Kräuter på vinden (35%). Kommer inte ihåg var jag köpte den men en aning Jäger över den var det. Trodde bara Radeberger gjorde pilsner. Kul med Berg från start mor D-dorf. Hoppas han tar chansen.
Citera
2012-11-23, 20:11
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Skål, skål, efter en jobbig vecka. Skönt med lite fotboll och avkoppling ikväll. Hittade en flaska Radeberger Bitter Kräuter på vinden (35%). Kommer inte ihåg var jag köpte den men en aning Jäger över den var det. Trodde bara Radeberger gjorde pilsner. Kul med Berg från start mor D-dorf. Hoppas han tar chansen.
Jösses den där sorten är väl en sådan sort man botar fotsvamp med.

Jo man är som vanligt rätt mör på fredagarna efter jobbet och denna vecka har varit mer intensiv än vanligt.

Fan vad jag längtar till Bayern just nu och lugnet som alltid infinner sig hos mig när jag är där nere.
Citera
2012-11-23, 20:35
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Jösses den där sorten är väl en sådan sort man botar fotsvamp med.

Jo man är som vanligt rätt mör på fredagarna efter jobbet och denna vecka har varit mer intensiv än vanligt.

Fan vad jag längtar till Bayern just nu och lugnet som alltid infinner sig hos mig när jag är där nere.

Då är mina fötter botade nu. Har tagit en Radeberger schnaps i både höger och vänster ben

2 BL slutresultat i kväll:

1. FC Köln - Bochum 3-1 (2-0)
Pa.derborn - Dresden 2-2 (2-2)
Regensburg - Aalen 1-3 (1-0)

Münchenlaget "Scheisse Unterhaching" leder sin match mot Chemnitz med 4-3 i "Dritte Liga" med en kvar kvar
Citera
2012-11-24, 10:14
Medlem
fchansas avatar
Viktig seger för Düsseldorf igår som nu lämnade som nu klättrade över strecket.

Inter försöker få loss Eintracht Frankfurts ytterback Sebastian Jung. Han var väl för första gången med i landslagstruppen mot de "mjäkiga" Holländarna senast?
Citera
2012-11-24, 12:11
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Viktig seger för Düsseldorf igår som nu lämnade som nu klättrade över strecket.

Inter försöker få loss Eintracht Frankfurts ytterback Sebastian Jung. Han var väl för första gången med i landslagstruppen mot de "mjäkiga" Holländarna senast?
Yes, Jung var med men värmde bara bänken. Borde vara fler lag som är intresserade, hyggliga tyska ytterbackar växer inte på träd direkt.

Då var det dags för Bayern idag mot Hannover. Det verkar se lite bättre ut på skadefronten eftersom Boateng är frisk. Ribery och Martinez hade mindre känningar mot Valencia men spelade ändå, hoppas de kan göra det i eftermiddag också. Sen har man ju förhoppningar om att Gomez är så kurant och vältränad att han kan starta matchen, ett inhopp blir det säkert annars. Om Robben säger Heynckes ”Ich kann keine Prognose stellen, wann er wieder spielt.”, apropå mjäkiga holländare.

H96 har också några spelare borta, de jag tänker på mest är Andreasen och Konan.

BVB är relativt ordinarie mot Mainz, skulle inte bli ledsen om de tappade några poäng.

(Såg att det var några kul matcher i Zweite idag; Union mot 1860, Berlin möter München, och så spelar Cottbus mot Braunschweig.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in