2012-05-26, 11:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jag bara undrade om det även ska tolkas till att gälla även mer uppenbara "osannolikheter" som t.ex "Är det du som är självaste Göran Persson / Barack Obama / Rymdkejsare Xenu" osv eftersom detta ju rent konkret faktiskt inte är någon direkt realistisk spekulation i identitet utan mer ett uppenbart skämt pga osannolikheten, men då kan man alltså dra slutsatsen att i princip vilka inlägg som helst av den här typen riskerar avstängning då.

En nackdel med regeln är att även rätt uppenbar retorik eller ironi som innefattar namngivning riskerar att rendera ironikern åtminstone en varning. Detta är inte perfekt, men eftersom 1.06 anses så grundläggande för Flashback är det något vi får leva med som en bieffekt.

För övrigt: Alldeles uppenbara fall av retorik som exempelvis: "Väldigt vad du vill skicka meningsmotståndare till Gulag och nackskott i Ljubljanka, du måste vara Stalin" kan kanske till och med godkännas även idag, men då skall det verkligen vara uppenbart. Så det är bättre att på Flashback undvika den typen av retorik helt. Den är ändå inget som är nödvändig för en god debattör.
Citera
2012-05-26, 14:15
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är dock aldrig bara en mod som avgör en 1.** regel, så att det skulle bero på att en mod råkar ha humörsvängningar stämmer inte.
Nej då sant, men för att det ska bli någon omröstning så måste ändå en mod ta upp det till att börja med.
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag har bara sett tvärtom, att man alltid fälls i "är du xxx" eller "tjena Mona"-fallen, då moderatorer inte kan(bör) tolka om något är skämt eller ej, samt att användare som "vill" outa någon direkt kommer att skylla på att det var skämt och göra outningarna "skämtsamma". Målet för outningen tycker nog inte att det är så kul..

Anonymiteten är viktig, därför måste just denna regel vara stenhård och utan humor. Anser jag iaf.
Jag syftar nu på väldigt uppenbara fall, men jag har sett det ett par gånger. Då har det snarast varit en rent absurd tanke att det skulle vara något annat än ett skämt.
Citera
2012-05-26, 14:37
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Nej då sant, men för att det ska bli någon omröstning så måste ändå en mod ta upp det till att börja med.

Jag syftar nu på väldigt uppenbara fall, men jag har sett det ett par gånger. Då har det snarast varit en rent absurd tanke att det skulle vara något annat än ett skämt.

Visst finns det 1.06-spekulationer som nog släpps (eller raderas som OT). Exempel av det mer absurda slaget är tex när någon skriver inlägg av typen: "Är du Elvis" och liknande trams.

Annars ger nog de flesta spekulationer någon form av åtgärd, av skäl angivna här i tråden, även om det i många fall kanske kan argumenteras att det "bara" var på skoj eller ett retoriskt grepp.

Att vi skulle sitta och göra sannolikhetsbedömningar för om 1.06:an faktiskt är rätt eller felaktig som någon här ovan tyckte borde lätt inses inte är en fruktbar strategi.

Ge fanken i att spekulera helt enkelt.
Citera
2012-05-26, 20:13
Medlem
SithBoboSiths avatar
Är det här ett brott mot 1.06? : https://www.flashback.org/sp37546711 Skulle aldrig rapportera detta men nog är det sperkulationer även om jag tvivlar att det finns ont uppsåt.
Citera
2012-05-26, 21:12
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Är det här ett brott mot 1.06? : https://www.flashback.org/sp37546711 Skulle aldrig rapportera detta men nog är det sperkulationer även om jag tvivlar att det finns ont uppsåt.

Det inlägget är ju rapporterat redan så den lär tas om hand på ena eller andra sättet.
Citera
2012-06-02, 11:24
Medlem
sourcecodes avatar
Mod får mer än gärna svara.
Bryter det mot 1.06 om jag skulle skapa en tråd med en frågeställning om en viss person(som även figurerat i andra trådar på flashback med fullt namn) ligger bakom en viss sida?
Citera
2012-06-02, 13:08
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sourcecode
Mod får mer än gärna svara.
Bryter det mot 1.06 om jag skulle skapa en tråd med en frågeställning om en viss person(som även figurerat i andra trådar på flashback med fullt namn) ligger bakom en viss sida?
Kopplar du på något vis samman ett användarkonto på Flashback med en verklig person eller ett annat användarkonto - på Flashback eller annat ställe - så bryter det mot regelverket.
Citera
2012-06-02, 14:24
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Heh, vissa tycks svara utifrån att jag skulle ha haft problem med avstängningen eller tyckt att regeln inte skulle ha gällt det just jag skrev. Så långt var ju allt klart och accepterat, jag var övertrött och klantade till det, inget snack om den saken. Oavsett hur hårddraget man tolkar regeln så gällde den ju definitivt mitt eget inlägg i vilket fall som helst, jag insåg det bara inte när jag skrev det.

Jag bara undrade om det även ska tolkas till att gälla även mer uppenbara "osannolikheter" som t.ex "Är det du som är självaste Göran Persson / Barack Obama / Rymdkejsare Xenu" osv eftersom detta ju rent konkret faktiskt inte är någon direkt realistisk spekulation i identitet utan mer ett uppenbart skämt pga osannolikheten, men då kan man alltså dra slutsatsen att i princip vilka inlägg som helst av den här typen riskerar avstängning då.

Jag håller själv med om att anonymiteten är viktig att hålla hårt på, men trodde 1.06 bara gällde mer sannolika sammankopplingar. Självklart är det ju principiellt bäst om det är 100% nolltolerans i just den här regeltolkningen men jag var inte medveten om att det faktiskt funkade så. Tycker mig nämligen själv ha sett en del "outnings-skämt" som fått passera utan åtgärd tidigare, men det är ju mycket möjligt att det kan ha vidtagits någon åtgärd även mot dessa efter att jag lämnat tråden och att jag därför bara aldrig sett det ageras på förut, och troligen är det väl så då.

Bra att få uppklarat iaf
Utgå alltid ifrån att mods inte har humor. Visst, du kanske kommer undan för att det var ett skämt, eller uppenbar retorik, men glöm inte att det faktiskt finns ett visst regelstöd för att banna den som skriver "Är du Elvis??? ". Är det ett skämt? Ja. Står det att man får skämta om personers identiteter i 1.6? Nej. Däremot står det ju att man ska ha uppsåt, men jag anser att man ska undvika att leva på sådana saker.
Citera
2012-06-02, 14:36
Medlem
epost72s avatar
Det där med uppsåt borde egentligen strykas eftersom det inte tillämpas i praktiken.
Vanlig jävla dumhet/oförsiktighet borde räcka gott för att sparka ut en användare åt helvete om man inte kan låta bli att tumma på anonymiteten.
Folk citerar någon som outat och påpekar att de just outat.
Någon jävla gräns måste det finnas för hur dum en person får bli.
Och detta med skämt kring forumets viktigaste regel, det är löjeväckande med regler som hej kändis antingen så har man regeln eller så tar man bort den.

EDIT:
Jag tog bort citatet, det var inte meningen att någon skulle hamna i skottlinjen för min kritik mot hur 1.06 hanteras på forumet.
Senast redigerad av epost72 2012-06-02 kl. 14:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in