2013-01-06, 17:47
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Fast jag ser det i min egen omgivning också och då pratar vi om trettiofemåringar och Alex och Sigge är ju också i den åldern så det är ju inte ett ungdomsfenomen längre utan snarare ett allmänt sådant.

Min mormor använde samma överdrifter men med sin generations modeord. Maten var förfärligt god, teatern gräsligt trevlig. Ingen större skillnad alltså mot när dagens ungdom beskriver något som sjukt bra eller stört dåligt.

Det är ju mycket mer lockande att säga "Jag såg en så sjukt bra film igår" än att - som Sigge verkar vilja ha det: "Jag såg en ganska bra film igår".

Sigge verkar för övrigt liksom Alex väldigt upphängd vid att betygsätta saker och ting.

Sen ska väl inte Fredrik Wikingsson kritisera folk som överanvänder ord. Kan den karln berätta om något ut att ta till överord likt en fjortis? Det är bara att titta i hans blogg hur han poängterar var och varannat ord med versaler. Precis som det låter när han pratar.
Senast redigerad av timpani 2013-01-06 kl. 17:50.
Citera
2013-01-06, 19:43
Medlem
http://www.alexosigge.com är parkerat hos binero, skulle inte förvåna mig om dom också kommer skaffa hemsida snart.
Citera
2013-01-07, 05:56
Medlem
A.S.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardsVrede
http://www.alexosigge.com är parkerat hos binero, skulle inte förvåna mig om dom också kommer skaffa hemsida snart.

Kan annars vara någon som har reggat den för att få in lite pengar

Fruktansvärt bra podcast, även om den har gått ner sig lite nu i de senaste avsnitten. Sigge är ju helt underbar och Alex har faktiskt vuxit i mina ögon.
Citera
2013-01-07, 15:07
Medlem
Douche-chills avatar
Småmysigt avsnitt.

Förstår dock inte att dom ständigt återkommer till att prata och behandla all den där dåliga TV-underhållningen som dom verkar älska. Känner att jag zonar ut i koncentrationen när det snacket faller på.

Sedan tycker jag att det blir jobbig när man tydligt börjar känna igen den procedur dom använder när dom klipper avsnitten. Alltså att ett samtal kommer upp: dom behandlar frågan från var sin ståndpunkt – kanske en schism uppstår – sedan en förlösande kommentar – *klipp* och "östeuropeisk dragspelsmusik" – tystnad – Nytt ämne behandlas.

Alltså det är säkert en effektiv rutin att följa när man klipper ihop podcasten men när man överanvänder det, som jag tycker att dom gör, så försvinner mycket av det genuina, organiskt framförda samtal man uppskattar med podcasts och det hela blir något fragmentariskt och upphackat. Kanske bara är jag dock?
Citera
2013-01-07, 17:57
Medlem
Alex och Sigges podcast har faktiskt blivit den podd jag ser fram emot mest varje vecka, de har enligt mig gått om Filip och Fredrik som gått ner sig på slutet.

I det senaste avsnitt (nr 32) pratade Alex om killen som hade förnedrat honom på bloggen och anklagat honom för att vara knarkare. Alex ville inte avslöja vem det var men han ska idag vara en av Sveriges största svenska unga författare och jobbade då - 5-6 år sedan, på en tidningsredaktion. Vem kan denna författare vara?
Citera
2013-01-08, 14:37
Medlem
sofungs avatar
Jag är så nyfiken på vem den där numera uppburna författaren är... Det måste kunna gå att luska ut.
Det vi vet är:
1. Det är en man
2. Har jobbat på en tidning i samband med brottet
3. Alex kände/känner den dåvarande chefredaktören (och att han varit på Alex bröllop, antingen Katrins eller Amandas)
4. Numera en av Sveriges mest unga lovande författare

Jonas Hassen Khemiri och Sandahl har varit förslag. När jag hörde podcasten så kände jag instinktivt Sandahl men det känns mer som att Alex och den skyldige har legat lågt med sin relation (bara en känsla jag fick). Sandahl och Alex har ju haft en ganska omfattande offentlig relation. Däremot blev väl Sandahl rekryterad till aftonbladet från Falköping tidning så det talar ju för honom.

Kan man kolla upp bröllopslistan och luska ut vem chefredaktören var så borde man ju kunna få fram vem som jobbade där och blev känd författare.
Citera
2013-01-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Fint förklädd reklam där va. Skulle aldrig få för mig att lyssna på nån skitpodcast från några nobodys i 18-årsåldern som sitter i nån bondhåla och leker filip och fredrik. Typ "Tack för kaffet" och sån skit.

Just Tack För Kaffet är ju rätt bra, tycker jag. Men visst, det finns alldeles för mycket hobby-poddar som inte håller måttet.

----------------------------------------------

Ang. Knarkangklagelse-grejen, är Sandahl verkligen en av sveriges mest uppburna författare?
Citera
2013-01-08, 18:56
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ainstain
Just Tack För Kaffet är ju rätt bra, tycker jag. Men visst, det finns alldeles för mycket hobby-poddar som inte håller måttet.

----------------------------------------------

Ang. Knarkangklagelse-grejen, är Sandahl verkligen en av sveriges mest uppburna författare?

Nä, men Alex fäbless för överdrifter kombinerat med en förmodligen ganska bristande koll på litteratur gör det fullt möjligt att det är han det handlar om ändå.
Citera
2013-01-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Nä, men Alex fäbless för överdrifter kombinerat med en förmodligen ganska bristande koll på litteratur gör det fullt möjligt att det är han det handlar om ändå.

Jo, det är klart. Vi minns alla repliken "Ibland hör man ju stora djur dö i skogen".
Citera
2013-01-10, 01:18
Medlem
Angående vem författaren är så var min spontana tanke snarare Jonas Hassen Khemiri eller Jens Lapidus än Ronnie Sandahl. De båda är ju bevisligen mer omhuldade. Lapidus har väl dessutom en tydlig anknytning till Stureplan? Dock kanske han inte klassas som ung på samma sätt som Khemiri och Sandahl längre...
Citera
2013-01-10, 01:25
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaktarn
Angående vem författaren är så var min spontana tanke snarare Jonas Hassen Khemiri eller Jens Lapidus än Ronnie Sandahl. De båda är ju bevisligen mer omhuldade. Lapidus har väl dessutom en tydlig anknytning till Stureplan? Dock kanske han inte klassas som ung på samma sätt som Khemiri och Sandahl längre...

Men hur får du ihop att juristen Jens Lapidus skulle jobbat på en tidning när han skrev sina hatiska inlägg?
Citera
2013-01-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaktarn

Det finns nog all anledning för Schulman att överdriva den unge författarens storhet för att göra en historia intressantare. Jonas och Jens är i min mening helt uteslutna eftersom det inte stämmer varken tidsmässigt eller logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in