2015-05-19, 19:19
Medlem
Tvivlar att herr Triumf skulle uppfatta det som en diss om det nu var det. Hur svårt skulle det vara att slå tillbaka i så fall? Finns så mycket man skulle kunna ironisera över gällande A&S så det inte är klokt. Behöver du hjälp Triumf så fråga i denna tråden.
Citera
2015-05-19, 23:33
Medlem
Holgersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaMigGrefven
Vem litar du på; det antiintellektuella populaset som bland annat består av Frida 20 år som precis varit på systembolaget för första gången och köpt både herr och fru Schulmans blaskiga sellout-viner eller den kritiska, måhända cyniska, sanningssägande flashbackanvändaren?

När jag kollar på vad folk kommenterar på deras instagram fylls jag både av äckel och misantropi det måste jag erkänna. Likförbannat har jag inte missat ett enda avsnitt sedan släppet 2012. Det beror snarare på att konkurrensen inte är benhård än att deras podcast är speciellt bra. Jag lyssnar fortfarande på F&F podcast även fast de peakade dec 2011 ca.

Jag bryr mig inte så mycket om Frida. Det är som sagt roligare att läsa det hatiska än det ihåliga, ytliga smickret. Det är hatet som är intressant och fascinerande. En till synes harmlös underhållningsprodukt skapar starka känslor. Själv är jag en enkel person som utan problem uppskattar Alex och Sigges lättuggade men relativt humoristiska och ibland (ibland) tänkvärda podd.

Kritisk och sanningssägande är ju inte synonymer i det här avseendet heller, it's in the eye of the beholder och så vidare. Min egen tolkning är att det mesta handlar om bitterhet överlag eller nån slags projektion, men det kan ju vara fel det med. Som sagt, Frida på instagram är ointressant, till skillnad från det översvällande hatet här på flashback.
Citera
2015-05-20, 00:02
Bannlyst
Såg en diskussion. Ebba Witt-Brattström, vad det nu rör sig om. Hoppas det tas upp i podcasten, jag har inte hängt med där. 'Kulturmannen' - vad är det för bråk. Är det artikeln om Stig Larsson som startade bråket? - idoliseringen av Kulturmannen i den svenska offentligheten
Citera
2015-05-20, 00:21
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Såg en diskussion. Ebba Witt-Brattström, vad det nu rör sig om. Hoppas det tas upp i podcasten, jag har inte hängt med där. 'Kulturmannen' - vad är det för bråk. Är det artikeln om Stig Larsson som startade bråket? - idoliseringen av Kulturmannen i den svenska offentligheten
Att sopkassa och tråkiga kvinnor inte får lika mycket utrymme och beröm i media, medan geniala mediemän som Filip och Fredrik och Alex och Sigge blir hyllade till skyarna. Därför skuldbeläggs av Södermalmseliten alla mediemän som tar plats, kvaliteten spelar ingen roll. Även om det är fantastiskt och nyskapande så SKA det kritiseras att det är just män som lyckas.
Citera
2015-05-20, 02:32
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totaler.krieg
Rätt rejäl diss av Triumf och Värvet för något avsnitt sedan? Det var ju inget vänskapligt skämt i alla fall. Och kan jag Triumf rätt så lär han blivit ganska rejält stött av att förnedras så i Sveriges största (tragiskt nog) podcast. Har det varit någon beef mellan dessa herrar tidigare?

Som andra varit inne på så peakar dom väl just nu. Men ingen peakar för alltid, det kan gå utför ganska fort och om max 6-7 år kommer Alex och Sigge vara passé. Undermedvetet så förstår nog dom det också och då kan man ju förstå att de prånglar ut så mycket skit de bara kan och tjänar så mycket pengar det bara går nu medan det går. Om 10-15 år så är pengarna slut, vad ska de göra då? Alex kan ju knappast skriva en storsäljande bok, han är en för dålig författare för det. Är många år sedan han gav ut någon bok, även om han verkar skriva en hel del, men t.o.m. han ser väl att det mest bara blir skit. Vet dock inte vad den outbildade Sigge kommer hanka sig fram på. Alex fina lägenhet lär han inte bli gammal i alla fall, han och Amanda kommer att skilja sig inom ca. 10 år, mycket man hört indikerar ju att deras förhållande inte är riktigt sunt.

Jag tror att det kommer gå fortare än 6-7 år för dom bägge att bli passé som en duo, jag ger dom tre kanske fyra år till, men sen är det slut.

Vem vet hur det kommer gå för dom bägge efter att samarbetet har upphört men Sigge verkar fatta att det finns ett liv efter A&S och skriver böcker, man kan tycka vad man vill om honom som författare men han han ser efter sin karriär långsiktigt och försöker bygga upp en bild av sig själv som en kulturpersonlighet och medverkar tex regelbundet i kulturhögstatustvprogram som Babel, medans Alex bara lever för stunden och bränner stålar som om det inte fanns en morgondag.

Om Alex kan lyfta sig i kragen och kanske lyckas skriva en eller flera böcker så är det tveksamt om det är tillräckligt för att upprätthålla hans och fruns dyrbara livsstil. Det är inte gratis att resa på semester och bo på svindyra lyxhotell på alla möjliga tänkbara exotiska destinationer fem gånger per år. Och börjar Amanda gnälla över att hon får dra ett allt större lass ekonomiskt för deras lyxliv och om Alex själv har svårt att finna sig i att inte tjäna lika mycket pengar som frun, att han är en mycket avundssjuk person är ingen hemlighet, så är risken stor för att det äktenskapet börjar knaka i fogarna.
Senast redigerad av bill clayton 2015-05-20 kl. 02:53.
Citera
2015-05-20, 08:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Att sopkassa och tråkiga kvinnor inte får lika mycket utrymme och beröm i media, medan geniala mediemän som Filip och Fredrik och Alex och Sigge blir hyllade till skyarna. Därför skuldbeläggs av Södermalmseliten alla mediemän som tar plats, kvaliteten spelar ingen roll. Även om det är fantastiskt och nyskapande så SKA det kritiseras att det är just män som lyckas.
Har nu hunnit läsa ikapp.

Kulturmannen och välkommen till 2000-talet. Det var ju progressivt. Välkommen till 2100-talet. Säger jag. Om jag får gissa på hur debatten kommer låta i podden. Säkert ett försvar av att kunna se förbi kön och andra ovidkommande attribut. Men jag vet inte. Det låter som att alla vill nå den aktade uppburna positionen. Den som dräper bäst blir näste man i Järntronen. Lkt IS vill förstöra kulturskatter. Ja bra. Bränn ned allt. Även era egna institutioner om ni är trötta på strukturer.

Mats O Svensson, Ebba Witt-Brattström, Victor Malm. Nu ska jag läsa Knausgård. Håller jag med honom blir jag bärare av ett arv (?). Håller jag med Victor eller Mats blir jag kulturmanswannabe, håller jag med Ebba Witt-Brattström blir jag en fitta. Jag vill läsa ISIS svar i denna debatt.

Cykloperna. Det är bra, mänskliga attribut idag är att synda. Benämn idioterna cykloper.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/karl-ove-knausgards-rasande-attack-pa-sverige/
Citera
2015-05-20, 10:58
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Jag tror att det kommer gå fortare än 6-7 år för dom bägge att bli passé som en duo, jag ger dom tre kanske fyra år till, men sen är det slut.
.

Jag tror det tidsspannet gäller för podmediet generellt. Har svårt att tro att just den här grejen kommer hålla i sig

Jag älskar många poddar, men jag har svårt att tro att det kommer fungera i 5-6 år i sträck
Citera
2015-05-20, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton

Vem vet hur det kommer gå för dom bägge efter att samarbetet har upphört men Sigge verkar fatta att det finns ett liv efter A&S och skriver böcker, man kan tycka vad man vill om honom som författare men han han ser efter sin karriär långsiktigt och försöker bygga upp en bild av sig själv som en kulturpersonlighet och medverkar tex regelbundet i kulturhögstatustvprogram som Babel, medans Alex bara lever för stunden och bränner stålar som om det inte fanns en morgondag.

Om Alex kan lyfta sig i kragen och kanske lyckas skriva en eller flera böcker så är det tveksamt om det är tillräckligt för att upprätthålla hans och fruns dyrbara livsstil. Det är inte gratis att resa på semester och bo på svindyra lyxhotell på alla möjliga tänkbara exotiska destinationer fem gånger per år. Och börjar Amanda gnälla över att hon får dra ett allt större lass ekonomiskt för deras lyxliv och om Alex själv har svårt att finna sig i att inte tjäna lika mycket pengar som frun, att han är en mycket avundssjuk person är ingen hemlighet, så är risken stor för att det äktenskapet börjar knaka i fogarna.

Jag tror att din analys stämmer. Jag tror att vi kommer att få se en hel del stora podcasts läggas ner inom några år. Som med allt annat så kommer folk att tröttna, poddarna kommer att tappa lyssnare och läggas ned. Mer och mer människor ger sig in på podcastmarknaden också. Tröttnar man på en podcast så kan man gå vidare till någon ny och fräsch podcast.

Att det är slut som duo om ett par år är väl uppenbart för alla. De är "inne" nu hos många människor i 20 - 30-årsåldern av någon anledning men självklart kommer inte det att hålla för alltid. Jag vet inte hur många som jag känner som följde Filip & Fredrik slaviskt som nu varken lyssnar på deras podcast eller har någon aning om vad de gjort i tv de senaste åren.
Citera
2015-05-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaMigGrefven
Vem litar du på; det antiintellektuella populaset som bland annat består av Frida 20 år som precis varit på systembolaget för första gången och köpt både herr och fru Schulmans blaskiga sellout-viner eller den kritiska, måhända cyniska, sanningssägande flashbackanvändaren?

När jag kollar på vad folk kommenterar på deras instagram fylls jag både av äckel och misantropi det måste jag erkänna. Likförbannat har jag inte missat ett enda avsnitt sedan släppet 2012. Det beror snarare på att konkurrensen inte är benhård än att deras podcast är speciellt bra. Jag lyssnar fortfarande på F&F podcast även fast de peakade dec 2011 ca.

Det märks att Alex och Posören lägger mer vikt vid vad som skrivs här på Flashback än vad instagram"fölket" tycker - då de i ett avsnitt tog upp den här tråden. Vad det verkade så hade det svidit rejält att läsa igenom tråden. Säga vad man vill om den genomsnittliga flashbackanvändaren men denne är betydligt intelligentare än packet som hyllar dessa triviala nollor på instagram, och det vet dom också så klart.

Ang. kulturmannen-debatten, som vanligt så blir kvinnor inte lika stora för att de helt enkelt inte presterar på en tillräckligt hög nivå, samma sak med kvinnliga komiker, de är helt enkelt inte tillräckligt bra. Prestera på en tillräckligt hög nivå och du får lyssnare/publik, så enkelt är det med den saken. Men som vanligt när något går emot en kvinna så är det just för att hon är KVINNA, inte att hon suger totalt. Enfaldigt att tro att män går runt och trycker ner kvinnor som försöker, skulle tippa på att en t.ex. kvinnlig komiker får bra mycket mer pepp och support än en kille, men som sagt - de presterar oftast inte på den nivå som krävs, och därför drar dom inget folk - det är inte för att dom är kvinnor, eller det är det väl på sätt och vis, för det finns ingenting en kvinna kan göra som en man inte kan göra bättre, nämn gärna fem sådana saker den som kan. Den enda jag kan komma på är förmågan att ständigt se sig själv som ett offer, något män ogärna gör.
Senast redigerad av totaler.krieg 2015-05-21 kl. 21:32.
Citera
2015-05-22, 08:24
Medlem
Admiral Krags avatar
Empatiska älskvärda människor röstar inte på SD, en annan
sak jag inte förstod...Sigge hävdar att 80-talet var en flärdfull
tid då alla vart likgiltiga och slutade att ta ställning, stämmer verkligen
det eller är det inte bara bilden av att det borde vara så för att man hode
en väldigt kuriös frisyr och såg ytlig, var band Aid kändisar det närmsta
man kan komma en åsikt?...nedrustningsfrågan? kärnkraften?
Citera
2015-05-22, 09:56
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Krag
Empatiska älskvärda människor röstar inte på SD, en annan
sak jag inte förstod...Sigge hävdar att 80-talet var en flärdfull
tid då alla vart likgiltiga och slutade att ta ställning, stämmer verkligen
det eller är det inte bara bilden av att det borde vara så för att man hode
en väldigt kuriös frisyr och såg ytlig, var band Aid kändisar det närmsta
man kan komma en åsikt?...nedrustningsfrågan? kärnkraften?

Bilden av 80-talet som Ytlighetes årtionde är inte helt korrekt, nej.

80-talet var ju mycket mer proggig än vi minns. Vist , å ena sidan Falcon Cret och Miami Vice och fräcka grejer från USA - å andra sidan Greenpeace, proggiga värderingar, trädkramare, skogsmullar, folkhem och statstelevison och en vänstervridning av grundtillståndet som idag skulle anses "kommunistisk".

Andra halvan 90-talet och framåt däremot. Där kan vi börja snacka.
Citera
2015-05-22, 14:24
Medlem
brainoverflows avatar
Alex Schulman har ju själv konstaterat hur mycket hans dödsångest förstör hans liv, och han har ett antal gånger sagt att han ärvt den från hans pappa, helt enkelt genom att pappan berättade om den för Alex.
Om det fungerade så den gången kommer ju hans barn få tio gånger så mycket dödsångest som han själv, eftersom han poddar om den varje vecka.
Det här sammanfattar ju Alex Schulman rätt bra. Han är så bekräftelsekåt att han hellre ger sina ungar livslång dödsångest än att sakna saker att podda om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in