Jag förstår inte riktigt ditt svar.
Citat:
Nozick fokuserar på hurvida man skrivit under ett papper eller inte, och det faktum att man inte gjort det är gemensamt genom hela exemplet och av detta vill Nozick att man skall dra slutsatsen att man är en slav i en modern demokrati.
Citat:
Jag skulle alltså säga att det faktum att Nozick enbart fokuserar på hurvida man skrivit under ett papper gör hans exempel irrelevant eftersom detta inte är den enda faktor som avgör om man lever som en slav.
Vad är det för papper du pratar om? Jag hittar inte något om det någonstans, varken i videon, eller i din länk.
Citat:
Men om man frågar sig vad det är som gör punkt 1 till ett mindre roligt förhållande att leva under så ligger svaret på det inte enbart i det att man inte undertackant ett papper utan också i det att punkt 1 beskriver en situation där men helt är berövad sin personliga autonomi.
Det är ingen som frågar sig det. Det är inte det tankeexperimentet handlar om.
Citat:
Vidare antar Nozick implicit något helt felaktigt som är typiskt för alla libertarianer, nämligen att en regel som man är född in under alltid är ett nettominus vad ens personliga autonomi eller möjligheter beträffar.
Födsel tas överhuvudtaget inte upp i Nozicks berättelse. Huruvida man är född som slav eller om man har tillfångatagits specificeras aldrig och är inte heller relevant för tankeexperimentet. Vidare så visar du att du inte har koll på vad libertarianism handlar om. Libertarianer är inte emot regler som sådana. Men det är helt OT och har inte med ämnet att göra.
Citat:
Alltså, om man är född in under sunda regler och instutioner så kan man från den individuella horisonten mycket väl vara presenterad med väsentligt bättre möjligheter att forma sig ett liv man trivs med än om man föds in i NV eller AK, och detta är något som är ytterst relevant för att avgöra hurvida vi är slavar eller inte.
Med andra ord menar du att en bonde som köpt en massa negerslavar från Afrika kan upphöra att bli betraktad som slavägare så länge han behandlar sina afrikaner tillräckligt väl? Om han har en infrastruktur som gör att de inte måste arbeta så hårt och om de får lite fritid, och kanske till och med en ungdomsgård där de kan spela musik? Det är ju precis detta som tas upp i Nozicks tankeexperiment. Där slavarna gradvis får mer och mer självbestämmande, mer fritid, o.s.v. Så varför är det så svårt att svara på hans fråga?
Citat:
Punkt ett beskriver en situation med minimal autonomi för individen vilket är den primära anledningen till att ingen vill genomleva de förhållande som beskrivs där, medan ingenting logiskt hindrar en demokrati för att i detta avseende vara nära nog ett optimum
Jag förstår inte vad den här meningen betyder. Kan du utveckla det lite grand?
Citat:
Och sett från denna synvinkel skulle NV/AK med sin mindre regelsamling mycket väl kunna ligga närmare slavsamhället på denna relevanta parameter än demokratin helt enkelt för att man där konfronteras med sämre möjlighter att forma sitt liv efter sina egna önskemål.
Kan du förtydliga här också exakt vilken parameter du pratar om?
Det är intressant att man aldrig kan få ett ordentligt svar på frågan från någon.