Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Samma problem har kommit tillbaka. Jag tänkte fråga om någon vet något sätt att nollställa datorn och rensa bort allt onödigt som ligger på den.
Är det samma sak som du pratar om här? Jag kan inte så mycket om datorer. Hur gör man för att installera om alltihopa som du säger? Jag har ingen cd-rom med mac os på, behöver man ha det? Jag är helt pank för tillfället så jag har inte råd att betala för en ny version av mac os.
Kan någon hjälpa mig med hur jag ska installera om alltihopa/nollställa hela datorn?
PS: det är inte en powerpc-mac utan en intel
Ja, det är det jag pratar om. Ta bort allt och börja om från början.
Du har Intel, bra. Det behövs mycket riktigt en dvd för att installera om. Snow Leopard (10.6) kostar 320 kr, inte så farligt:
http://store.apple.com/se/product/MC573S/A
Annars kan du ju "hitta" ett exemplar av Snow Leopard på internet. Jag tvivlar på att Apple skulle bry sig om det.
Det är inte bara för ominstallationens skull du behöver Snow Leopard. Den version av OSX du har nu får inga säkerhetsuppdateringar av Apple och är alltså mer utsatt för skadlig programvara, t.ex. trojanen Flashback.
När du ska installera om datorn behöver du som sagt kopiera allt till en extern hårddisk. Du kan göra det med Apples Time Machine men då riskerar du att felaktiga program och inställningar följer med. Finns förvisso inställningar som kan förhindra detta men man vet ju aldrig.
Sen när du gjort det stoppar du i skivan och följer instruktionerna. Det brukar finns lite olika alternativ, som t.ex. uppgradering men då följer allt med från den gamla installationen.