2012-05-15, 14:00
Medlem
Tittade lite på köplagen och blev ganska konfunderad.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Privatkop/
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Koplag-1990931_sfs-1990-931/

Tänk följande hypotetiska fall.
Jag säljer en vara över nätet, väljer att skicka den med posten. När den kommer fram har den gått sönder.

Citat:
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
Jag tolkar ovanstående som att överlämnandet har skett så fort jag gett varan till posten.

Citat:
Säljaren svarar för sådana kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida.
Eftersom varan var hel när jag överlämnade den till posten borde inte jag stå ansvarig enligt ovanstående längre.

Citat:
Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet ...
Risken borde ligga hos köparen så fort posten har varan.

Citat:
Bär köparen risken för varan, är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.
Det här känns straight forward, när köparen har risken står han för allt som kan hända för varan.

Citat:
Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen
Om produkten kommer fram med en skada på grund av frakt, räknas det till en risk och inte att varan är felaktig? Annars blir det lite luddigt om vem som ska stå för vad.
Citera
2012-05-15, 14:04
Medlem
Aspergers-syndroms avatar
Har produkt- och köpkunskap om 10 minuter, återkommer med svar!
Citera
2012-05-15, 14:10
Medlem
trashywhitegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Koplag-1990931_sfs-1990-931/

Jag säljer en vara över nätet, väljer att skicka den med posten. När den kommer fram har den gått sönder.

Jag tolkar ovanstående som att överlämnandet har skett så fort jag gett varan till posten.

Eftersom varan var hel när jag överlämnade den till posten borde inte jag stå ansvarig enligt ovanstående längre.

Det här känns straight forward, när köparen har risken står han för allt som kan hända för varan.

Om produkten kommer fram med en skada på grund av frakt, räknas det till en risk och inte att varan är felaktig? Annars blir det lite luddigt om vem som ska stå för vad.

Det här med risken skall du tolka som "vem har bevisbörda?". När säljaren levererat varan är det alltså köparen som "har" varan, och om något då händer med varan kan det alltså knappast vara säljarens fel. Det är då köparens fel så länge han inte kan bevisa något annat.

Så länge säljaren "har" varan är det säljarens fel om något händer med den så länge säljaren inte kan bevisa något annat.

I fallet med posten är det lite klurigt eftersom varan under tiden den ligger på posten inte finns i varken säljarens eller köparens besittning. Där har man helt enkelt dragit ett streck i sanden och sagt att om varan ligger på posten så är det direkt köparen som bär risken, dvs man tolkar det som att köparen "har" varan, inte säljaren.

Så får att svara på din fråga:
Citat:

Det finns inget som heter "räknas till en risk", däremot så är det däremot köparen som BÄR risken, dvs det är köparens FEL om varan är trasig så länge han inte har bevis för att det är någon annans fel. Det är alltså köparen som måste stå för kostnaden för felet så länge han inte kan visa att det är någon annan som borde betala.
Citera
2013-11-12, 21:19
Bannlyst
Om jag som köpare köper en vara från utlandet (ett land som har tillrättat CISG och ligger utanför norden) och jag betalar för varan + frakten i förskott (t.ex kortbetalning men det är irrelevant för frågan) vem bär risken för varan? Är det säljaren eller transportören (t.ex DHL) om varan kommer bort?

Observera att jag nu är konsument och detta ska tolkas som privatperson 2 business
Citera
2013-11-12, 22:17
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Ja, om det är en vara som ska transporteras och inget annat har avtalats. Så är risken på köparen när varan är överlämnad till transportören (Posten).

Man kan även förtydliga detta genom att avtala om "fritt vårt lager". (Detta är standard att skriva så).

Citat:
Ursprungligen postat av Giorgione
Om jag som köpare köper en vara från utlandet (ett land som har tillrättat CISG och ligger utanför norden) och jag betalar för varan + frakten i förskott (t.ex kortbetalning men det är irrelevant för frågan) vem bär risken för varan? Är det säljaren eller transportören (t.ex DHL) om varan kommer bort?

Observera att jag nu är konsument och detta ska tolkas som privatperson 2 business

Menar ni business 2 privatperson? Annars är ni väl säljaren?

Om det är så att om ett företag riktar in sig på försäljning till Sverige. Så gäller svenska konsumentköplagen?

I den lagen så bär säljaren risken tills att köparen har tagit emot den.
(Säljaren har sedan avtal med DHL, där kan ersättning ingå).
Citera
2013-11-12, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ja, om det är en vara som ska transporteras och inget annat har avtalats. Så är risken på köparen när varan är överlämnad till transportören (Posten).

Man kan även förtydliga detta genom att avtala om "fritt vårt lager". (Detta är standard att skriva så).

Menar ni business 2 privatperson? Annars är ni väl säljaren?

Om det är så att om ett företag riktar in sig på försäljning till Sverige. Så gäller svenska konsumentköplagen?

I den lagen så bär säljaren risken tills att köparen har tagit emot den.
(Säljaren har sedan avtal med DHL, där kan ersättning ingå).

självklart menar jag business 2 privatperson, skrev helt fel. Men om företaget är internationellt då? Och om vi tar t.ex Ebay
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in