Citat:
Ursprungligen postat av club01
Konstruerar medfödda fel är väl inte riktigt rätt kanske. Man snålar in på material för att tjäna mera pengar och göra bilen billigare är nog bättre ordval.
Man skulle kunna göra bilar som nästan helt 100 går problemfritt i 30k mil men skulle man bygga bilar helt utan att tänka på kostnaden så skulle man inte ha många procent fel i alla fall. Dock tror jag inte att medelsvensken är intresserad av en Polo för 3 mille tex.
Men jag säger det igen som många gånger förut att bilarna har ej blivit sämre på senare år utan snarare tvärt om. En gammal B20 motor i en Amazon hade typ 0 effektivitet och serviceintervallerna var mycket oftare och mer omfattande än vad dom är idag. Bilen går inte 30k mil i 140kmh efter motorväg dag ut och dag in som dagens bilar.
Sedan har vi allt detta med avgaskrav som biltillverkarna måste följa. Skulle dom helt vara utan dessa krav så skulle väldigt väldigt mycket fel på bilarna försvinna.
Avgassystem finns det dessutom inget intresse att bygga i rostfritt idag då det går bilens livslängd utan problem nu för tiden med kattar och annan avgasrening som gör avgassystemet väldigt varmt. Det är vatten och fukt i avgassystemet som tar död på det innifrån och kör man som man skall så behöver man inte byta detta under en bils livslängd.
Nu har ju inte jag kört min 740 alla de nära 40k milen den gått..
Men gissar på att den inte kostade 3mille ny...
Gissar även på att den hade fått gå hädan om det varit något större/dyrare haveri i motor/automatlåda..
Dock så körde jag en SAAB 900 -81 runt 25000mil,bytte en remskiva,förutom servicar med olja,filter,stift byte..Gjordes med 1000-1500mils intervall.
(Vad är det som är mer omfattande med det? Att man INTE behöver dator för att se vad som är fel? Att man inte behöver lämna in bilen för att byta halvljus?

)
Att vissa bilar har rekommenderade olje byten på uppåt 3000mil,ja,det är ju
deras sak..
Jag vill inte åka mycker mer än 1000-1500 mil iaf utan att byta olja.
VILKA nya bilar klarar
30k mil i 140km/h utan underhåll???
(jag misstänker att du bara skrev
hälften av vad du menar,men då får du skriva det..)
Alla som vill köpa en Kia,Hyondai,Renault,Citroen,Daewoo,Peugot,eller annan "ny" bil,säg från -02 typ,som gått
över 30k mil,utan service,(eller
Med..) håller upp en hand..
Jag kommer behålla min 745'a -88...