Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-11, 18:07
Medlem
Jag har haft problem med YouTube ett bra tag nu. Har en Macbook Pro med OS X 10.7.3. Senaste Flash player. Problemet är att YouTube-videorna laddar extremt långsamt - ibland laddar de inte alls. Det ska inte vara något problem med mitt bredband, för YouTube fungerade bra på mina tidigare datorer (hade samma mobila bredband till dem). Just det, bör kanske skriva att jag använder Safari, också.

Någon mer som har samma problem? Vad kan jag göra åt det?
Citera
2012-05-11, 18:11
Medlem
DolphinMelters avatar
har också problem med min macbook, men i mitt fall så blir datorn sjukt varm och börjar låta som en traktor. Tacksam om jag kan få hjälp i denna tråden också
Citera
2012-05-11, 18:29
Medlem
Hej!
Det har också varit segt för mig innan på youtube faktiskt bara för några dagar sedan. Så jag tänkte efter i med att det är fan bra datorer. Sedan insåg jag att jag bara hade omkring 4 gig på hårdisken i med allt man laddat ner, så mitt första tips är rensa skiten och lägg in det på hårddisk. Annars kan du rensa historiken på datorn.
Citera
2012-05-11, 18:50
Medlem
Jag har löst hela youtube-problemet på min macbook på följande sätt.

Installera safari-extension "ClickToFlash" och i inställningarna väljer ni att spela upp media i quicktime. Den är inställd på att köra html5 som standard på ett par siter, däribland youtube.

Min dator blir aldrig varm av att kolla på youtube/break/etc. Innan kunde det lagga som fan efter ett tag och fläkten gick igång osv.

Jag har provat olika html5-spelare men ingen funkar lika bra som quicktime.

Hoppas det hjälper.
Citera
2012-05-11, 19:08
Medlem
Sigma:Rs avatar
Det är Flash som äter upp era datorresurser.

Citat:
Ursprungligen postat av bellaslang
Installera safari-extension "ClickToFlash" och i inställningarna väljer ni att spela upp media i quicktime. Den är inställd på att köra html5 som standard på ett par siter, däribland youtube.

I youtubes fall så räcker det med att gå hit http://www.youtube.com/html5
Citera
2012-05-11, 20:23
Medlem
systems avatar
Min erfarenhet = Youtube kräver fanimej lika mycket kraft med html 5 som med Flash. (Gått tillbaka till Flash på den sidan.)

Andra sajter går dock lättare med html 5. Vetifan om jag bara inbillar mig ovanstående eller om jag har täckning för det. Men jag håller inte för otroligt att det är Youtube som suger röv i största allmänhet.
Citera
2012-05-11, 20:25
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DolphinMelter
har också problem med min macbook, men i mitt fall så blir datorn sjukt varm och börjar låta som en traktor. Tacksam om jag kan få hjälp i denna tråden också

Antagligen flash som spökar för dig. Läs mer om flash på mac så ser du vilka erfarenheter folk har.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Min erfarenhet = Youtube kräver fanimej lika mycket kraft med html 5 som med Flash. (Gått tillbaka till Flash på den sidan.)

Andra sajter går dock lättare med html 5. Vetifan om jag bara inbillar mig ovanstående eller om jag har täckning för det. Men jag håller inte för otroligt att det är Youtube som suger röv i största allmänhet.

Det är nog inte omöjligt att det är youtube som är helt kass. Har den senaste månaden upplevt mer och mer problem på tuben än innan.
Citera
2012-05-11, 20:27
Moderator
Rassas avatar
Jag tyckte mig få något bättre prestanda i Flash och HTML5 med Firefox än Safari. Borde inte vara någon skillnad, det är ju samma plug-in, men det är väl värt att testa i alla fall.
Citera
2012-05-12, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigma:R
Det är Flash som äter upp era datorresurser.

I youtubes fall så räcker det med att gå hit http://www.youtube.com/html5

Som sagt har jag provat att köra youtube/html5 ... har även provat att tanka extensions (html5-player) och massa annat.

Självklart blir det mycket bättre än flash men fortfarande så går fläkten igång vid några tillfällen, men när jag kör via quicktime så blir datorn inte ens varm. Har kollat på videos som är 1.5h långa utan att datorn blir varm.

Så till er som fortfarande har problem, testa quicktime och se om det inte blir skillnad. Jag tror största skillnaden är att det är ett externt program som kör filmen och inte i webläsaren, men har inte forskat kring det så mycket, är bara nöjd att det funkar klockrent.
Citera
2012-05-12, 09:02
Medlem
Tack för tipsen! Ska prova och se vilket som funkar för mig.
Citera
2012-05-13, 20:42
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac ----- Programvara - Mac OS
/mod.
Citera
2012-05-13, 22:18
Medlem
largeinlifes avatar
Prova att stänga av hardware acceleration.

Starta valfri flashfilm på t ex Youtube. Högerklicka och välj Settings. Klicka ur "Enable hardware acceleration"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in