Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-08, 12:33
Medlem
Hej.

Jag tänkte formatera datorn, och läste igenom lite olika alternativ till formatering.
Detta är vad jag har gjort:

1. Startade om datorn och startade upp Disk Utility på USB stickan.
2. Markerade hårddisken och körde en snabbformat på den.
3. Nu är hårddisken helt formaterad och så tänkte jag köra "security option" format på hårddisken.

4. Klickar på hårddisken, erase och väljer "security options" och kör på zero out 1 gång.
Läste att zero out formatering kan ta 2-4 timmar men vad den gör är att gå igenom alla bad sections på hårddisken och lägger undan dom, så inte jag installerar något på det trasiga delen av hårddisken, om de nu skulle finnas.

5. När jag väl valt zero out och trycker på erase, så börjar hårddisken att formatera.
Efter nån timma, eller minuter (50-80min) så hamnar datorn i sleep mode?
Skärmen släcks, inget fel tänker jag, men märker också att hårddisken blir tyst.

rör på touchpadden och skärmen kommer tillbaks, och jag får failed meddelande.

Nu är frågan; varför hamnar hårddisken eller datorn i sleep mode när jag kör Disk Utility genom USB stickan? Hur fixar jag så det inte hamnar i sleep mode eller så?
Och nej, har inget OS installerat, så ja kan inte gå in på Lion och stänga av om de skulle vara så, men å andra sidan tror jag inte operativsystemet har något med sleepmode i Disk Utility genom USB att göra med.

Så hur kan ja bli av med detta? Vill ju t.ex kunna köra 7 gånger zero out (som tar mellan 15-20 timmar) men sålänge datorn eller hårddisken hamnar i sleepmode så kommer de krascha varje gång jag formaterar.

tack.
Citera
2012-05-08, 16:30
Medlem
tzjs avatar
Skumt problem.

Skall se om jag hittar något matnyttigt så återkommer jag. Men varför vill du köra en så pass grundlig overwrite?
Citera
2012-05-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Skumt problem.

Skall se om jag hittar något matnyttigt så återkommer jag. Men varför vill du köra en så pass grundlig overwrite?

Jag trodde först att problemet kunde uppstå då jag kanske slog till bordet eller något och de börja glappa på USB-hårddisken och så krascha hela formateringen.
Men imorse innan jag drog till jobbet, så satte jag på Zero Out format (1gång) och nu när jag kom hem, så fick jag upp samma error: Såhär ser det ut:

http://img577.imageshack.us/img577/5551/bildln.jpg

Jag läste att vad "Zero Out" gör är att det också går igenom hårddisken, och samlar all bad section till ett och samma, så på så sätt, så använder man inte av de trasiga i hårddisken, om det nu skulle finnas problem. Om t.ex av de 320GB som är hårddiskens utrymme, så kanske 10GB är skit, och om jag installerar Lion, så kanske de installeras över de 10GB skiten.

Sen läste jag på en annan sida att datorn hamnar i sleepmode varje 30e minut, och man inte kan stänga av det ..det är ungefär så långt de tar innan skärmen släcks. Hmm...

EDIT:
Snackade med 2 kompisar som säger att detta kan vara problemet.

1. USB kabeln till hårddisken glappar, är trasig.
2. Boxen som 2.5tums hårddisken ligger i är trasig.

Detta är saker som jag också tänkt på, dock förstår jag fortfarande inte varför datorn hamnar i sleepmode och att man inte kan stänga av att skärmen blir svart ....
Eller att jag får detta problem, även om jag vart på jobbet och inte rört hårddisken eller kabeln under dom timmarna jag vart borta .. (kan ju vara spöken som pajjar, får väl gå in i paranormala delen och fråga hur man blir av med spöken som rör min dator)

Ska leta upp nån ny usbkabel och får väl köpa ny box till hårddisken om nån vecka
Senast redigerad av Pulse82 2012-05-08 kl. 17:42.
Citera
2012-05-08, 22:12
Medlem
UPPDATERING:

Bytte kabel till den externa USB-hårddisken, inga problem hittills, den håller fortfarande på att formatera, även om skärmen går i sleep mode. Problemet måste ha vart kabeln och då får man upp den där errorn, nu har man lärt sig nått nytt, hoppas jag.

Dock går den automatiskt till att skärmen släcks först lite efter 5 min, för att sen 20-30min senare släckas helt, men när man startar upp igen genom att trycka på nån tangent, då blir de ingen error.

4 timmar kvar då..
Citera
2012-05-09, 13:52
Medlem
UPPDATERING:

Nej, de funkade inte. När väl 45-50% var klar, då kraschade det med samma error, så problemet var inte kabeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in