2012-05-05, 10:13
Medlem
Okej, nu valde jag mellan Sport - Övrigt, Kultur - Allmänt och detta forum. Men då jag har svårt att se dans som kultur per automatik och inte tycker det är en sport utan mer en hobby hamnade jag här. Förlåt mig om jag hittat fel.

Detta är en sak jag funderat på länge. Mer och mer på senare tid. Om man inte skulle börja med sällskapsdans som hobby. Träffa lite nytt folk (främst damer såklart), få lite motion och ha lite roligt. Det kan väl dessutom kanske vara användbart att kunna?

Men så är man ju helt rudis på detta. Hur går det till att lära sig dansa? Är det mest 50+ som finns där eller finns yngre personer också? Är det alls idé att försöka när man aldrig dansat förut? Är det så att man borde lärt sig det när man var ung (yngre)? Vilka danser bör man lära sig och vilken skall man börja med?
Citera
2012-05-05, 14:44
Medlem
blink21s avatar
Jag tycker du ska köra på att lära dig dansa, det kan man göra i princip i vilken ålder som helst. Det lättaste är nog att skriva upp sig på en nybörjarklass hos någon dansklubb. Åldern på folk som går där är rätt blandad, sen beror det lite på vad du väljer för dans att lära dig.
Citera
2012-05-08, 22:19
Medlem
Det värsta jag vet är att få relativa svar, så jag ska ge dig min empiriska bild över hur mitt dansande har varit.

Jag har dansat Jazz med ungdomar, och då var det bara ungdomar, kvinnliga ungdomar med åldern 16-18 år, alltså ensam kille var jag.

Bugg på en vanlig buggkurs för nybörjare och där var åldern så gott som > 30, de som var yngre säg 25 år var inget du vill ha och tanterna i de äldre åldrarna luktade utav 5 olika sorters handkräm. Men jag fortsatte mitt buggande och efter första nybörjarterminen blev jag hjälpledare samt började tävlingsdansa (jag hade väldigt lätt för dansen) och när du väl tävlingsdansar, då jädrar. Då pratar vi fina tjejer. Tyvärr dansar du inte med dem utan mot dem, men är du en person som gillar prata är det väldigt lätt att ta kontakt med andra dansande par (dessutom delade omklädningsrum så man får se tjejerna byta om). Mestadels av gångerna har folk kommit fram till mig och min danspartner, jag är inte ens den vassaste på golvet men jag ser glad ut, sånt attraherar.

Salsa, på träningen är det delat 50/50 såklart. Precis som buggen. Åldern skiljer sig mer på salsan, större spridning. Men > 23 år generellt sett, finns bättre tjejer här men dem brukar isf vara med sin respektive som också är med i gruppen.. Snyggaste tjejen i min grupp var nog en 7:a, och det var tjejen jag hade med mig.

Streetdance i två år, har hamnat med 5 killar under min tid på fyra terminer så kanske 1-2 killar per grupp och då är det ungefär 10-14 tjejer. Fortfarande bra fördelning, åldern jag dansade för var vuxen, dvs 16 och uppåt. Tjejernas fördelning brukar vara: En grupp snygga, riktigt snygga 16-20 åriga tjejer på 3-4 stycken, och sen är resten spridda upp till max 40 års åldern. 30-40 års gruppen är också i en trupp på sisådär 4-5 pers, dem brukar vara lite fler.

Vill du börja lära dig dansa så har du förstått att det finns många danser, men här kommer mitt tips.
Vill du dansa sällskapsdans, så börja med bugg. Kanske tråkigt folk och så, men en väldigt givande dansstil. Dessutom får du en grund i dig som hjälper i alla andra pardanser. Träffade en tjej som var bra äldre än mig, sisådär 25 kanske som blev riktigt fuktig i mossan på mig. Vill nog ge henne en 7:a för hennes goa personlighet, så visst finns det hopp i buggen. Henne träffade jag dock när jag började tävlingsbugga..
Vill du bara lära dig dansa, så är streetdance det bästa alternativet. Du kommer se förjävlig ut i början av dina steg, och många kommer vara mycket bättre. Men streetdancen är väldigt bred (hip hop, locking, popping, crumping, breaking) och där har du mest tjejer. Att den är bred gör att du får pröva på många stilar och känna efter själv hur du vill dansa. Också störst nytta på krogen. Brukar kosta 1000:- för en termin. hör av dig om du vill veta mer.

Tack för mig!
Senast redigerad av Bahamut 2012-05-08 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in