Hej!
Jag har ett problem med mitt GPU under Kubuntu 12.04, och ska försöka redogöra för det så grundligt jag kan. Så jag ber i förväg om ursäkt ifall det blir mycket att läsa. Jag installerade för några dagar sedan en Vanilla Version av Kubuntu 12.04 som var direkt nerladdad ifrån den officiella sidan med 64bit stöd.
Efter att ha krånglat mycket och hoppat mellan att vara Windows 7 och *buntu användare på grund av problem med drivrutiner för mitt grafikkort (Ati Radeon 6470M HD) så fick jag igång drivarna med hjälp av
instruktionerna på ati's hemsida.
Nu har jag ett annat problem, som jag har delvis avhjälpt själv. Jag misstänker att det är ATI Radeon kortet som har en rätt massiv värmeutveckling. När datorn är idle, men på, så ligger temperaturen enligt sensorerna på runt 50-60 grader. När jag surfar så hoppar den upp till 70-80 vilket är alldeles för högt. Jag lyckades sänka temperaturen vid idling igenom att ändra powersave inställningar men det räcker inte. Efter en googling så hittade jag någonting om att man kan deaktivera den dedikerade ATI VGA och istället använda ett inbyggt chip och aktivera ATI VGA som ska förhindra överhettning. Frågan är om det går att göra på den här laptopmodellen. Jag
har googlat men har inte hittat något direkt matnyttigt i just den här sakfrågan.
Jag är inte alls datanörd och det här ligger rätt långt över min kunskapsnivå. Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att hjälpa mig med det här?
Min laptop är en HP Pavilion G7 1110so.