2012-05-03, 07:13
Medlem
SurputteNinjas avatar
Hej!

Jag har ett problem med mitt GPU under Kubuntu 12.04, och ska försöka redogöra för det så grundligt jag kan. Så jag ber i förväg om ursäkt ifall det blir mycket att läsa. Jag installerade för några dagar sedan en Vanilla Version av Kubuntu 12.04 som var direkt nerladdad ifrån den officiella sidan med 64bit stöd.

Efter att ha krånglat mycket och hoppat mellan att vara Windows 7 och *buntu användare på grund av problem med drivrutiner för mitt grafikkort (Ati Radeon 6470M HD) så fick jag igång drivarna med hjälp av instruktionerna på ati's hemsida.

Nu har jag ett annat problem, som jag har delvis avhjälpt själv. Jag misstänker att det är ATI Radeon kortet som har en rätt massiv värmeutveckling. När datorn är idle, men på, så ligger temperaturen enligt sensorerna på runt 50-60 grader. När jag surfar så hoppar den upp till 70-80 vilket är alldeles för högt. Jag lyckades sänka temperaturen vid idling igenom att ändra powersave inställningar men det räcker inte. Efter en googling så hittade jag någonting om att man kan deaktivera den dedikerade ATI VGA och istället använda ett inbyggt chip och aktivera ATI VGA som ska förhindra överhettning. Frågan är om det går att göra på den här laptopmodellen. Jag har googlat men har inte hittat något direkt matnyttigt i just den här sakfrågan.

Jag är inte alls datanörd och det här ligger rätt långt över min kunskapsnivå. Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att hjälpa mig med det här?

Min laptop är en HP Pavilion G7 1110so.
Senast redigerad av SurputteNinja 2012-05-03 kl. 07:19.
Citera
2012-05-03, 11:45
Bannlyst
Orkade inte läsa men om du vill ta bort ATI grafiken och ersätta med intel så går du in på "uppdatera drivrutiner", vet inte vad programmet heter på engelska, men iaf, trycker på bildskärmskort, sedan avinstallera. du kommer automatiskt använda intels grafik nu.
Citera
2012-05-03, 11:50
Medlem
SurputteNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yetis
Orkade inte läsa men om du vill ta bort ATI grafiken och ersätta med intel så går du in på "uppdatera drivrutiner", vet inte vad programmet heter på engelska, men iaf, trycker på bildskärmskort, sedan avinstallera. du kommer automatiskt använda intels grafik nu.

Är det jtk-jockey du tänker på så tar jag bara bort dom propriära drivrutinerna och kör med opensource. Jag har ändå inte slagit om till intel vga.
Citera
2012-05-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurputteNinja
Är det jtk-jockey du tänker på så tar jag bara bort dom propriära drivrutinerna och kör med opensource. Jag har ändå inte slagit om till intel vga.

Vad säger "sudo cat /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch" ?
Citera
2012-05-03, 21:46
Medlem
SurputteNinjas avatar
HTML-kod:
surputteninja@surputteninja-HP-Pavilion-g7-Notebook-PC:~$ sudo cat /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch
[sudo] password for surputteninja: 
cat: /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch: Filen eller katalogen finns inte
surputteninja@surputteninja-HP-Pavilion-g7-Notebook-PC:~$ ^C
surputteninja@surputteninja-HP-Pavilion-g7-Notebook-PC:~$ 
Citera
2012-05-04, 20:36
Medlem
Hade samma problem, problemet fanns med xf86-ati-video drivrutinerna, med catalyst istället så blev det frid o fröjd. Oklart varför, men det bryr jag mig inte om heller
Citera
2012-05-04, 22:06
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
Hade samma problem, problemet fanns med xf86-ati-video drivrutinerna, med catalyst istället så blev det frid o fröjd. Oklart varför, men det bryr jag mig inte om heller
Det är två olika drivrutiner helt enkelt med olika för- och nackdelar. Jag har haft catalyst i ett halvår men bytte nyss till radeon som den heter, xf86-ati-video. Den sägs prestera bättre i 2D vilket är det jag gör mest. Spelar lite minecraft ibland bara och det flyter på bra ändå. Jag upplever den också som mindre krånglig.
Citera
2012-05-04, 22:15
Medlem
SurputteNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Det är två olika drivrutiner helt enkelt med olika för- och nackdelar. Jag har haft catalyst i ett halvår men bytte nyss till radeon som den heter, xf86-ati-video. Den sägs prestera bättre i 2D vilket är det jag gör mest. Spelar lite minecraft ibland bara och det flyter på bra ändå. Jag upplever den också som mindre krånglig.

Har du något tips / resurs på hur man installerar den här drivaren?
Citera
2012-05-04, 22:37
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Har du något tips / resurs på hur man installerar den här drivaren?
Jag följde https://wiki.archlinux.org/index.php/ATI

Största problemet var att jag glömde uppdatera systemet. Catalyst drivern har dependencies på äldre versioner av X så jag hade kvar den gamla när jag försökte installera en nyare radeon. Sen fick jag pilla i xorg och googla en massa och hålla på som vanligt. Se över dina behov och bestäm dig för en av driverserna. Mina uppfattning av dem är såhär:

Catalyst
*Closed source
*Bättre 3D prestanda
*Uppdateras mindre sällan. Inte kompatibel med senaste xorg exempelvis

Radeon:
*Open source
*Bättre 2D prestanda
*Lite stabilare och lite mindre krångel

Obs: Detta är min uppfattning och listan innehåller säkert fel.

En annan sak jag märkt när jag gick ifrån catalyst till radeon är att datorn bootar ca. en halv sekund snabbare. Har gjort ett script så att boot-tiden skrivs ut och sparas i en log varje gång jag bootar annars skulle jag inte märkt av det.
Citera
2012-05-04, 23:23
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Catalyst
*Closed source
*Bättre 3D prestanda
*Uppdateras mindre sällan. Inte kompatibel med senaste xorg exempelvis

Radeon:
*Open source
*Bättre 2D prestanda
*Lite stabilare och lite mindre krångel
Efter att ha hoppat fram och tillbaka mellan de olika drivrutinerna några gånger så kan jag bara instämma.

En annan viktig poäng är att Catalyst-drivrutinen hanterar strömsparlägen och fläktstyrning något bättre än Radeon-drivrutinen. Med Catalyst ligger fläkten på en tyst jämn nivå och temperaturen på 70 grader idle (varmt som fan, men den är densamma i Windows, så det rör sig om strulande hårdvara). Med Radeon pendlar fläkten mellan nästan avstängd och störande högljudd för att åstadkomma en temperatur på 75 grader.
Citera
2012-05-05, 09:01
Medlem
SurputteNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Efter att ha hoppat fram och tillbaka mellan de olika drivrutinerna några gånger så kan jag bara instämma.

En annan viktig poäng är att Catalyst-drivrutinen hanterar strömsparlägen och fläktstyrning något bättre än Radeon-drivrutinen. Med Catalyst ligger fläkten på en tyst jämn nivå och temperaturen på 70 grader idle (varmt som fan, men den är densamma i Windows, så det rör sig om strulande hårdvara). Med Radeon pendlar fläkten mellan nästan avstängd och störande högljudd för att åstadkomma en temperatur på 75 grader.

Då verkar det vara valet mellan pest och kolera vad gäller drivisarna. suck!
Citera
2012-05-05, 11:12
Medlem
Citat:
Då verkar det vara valet mellan pest och kolera vad gäller drivisarna. suck!

Haha, precis. Jag kan bara instämma med allt som är nämnt. Jag kör catalyst bara för den hanterar strömbesparing mycket bättre, och den "sämre" prestandan i 2D är inte märkbart för min del. (HD7670M)

Däremot något som är relevant i ämnet, med catalyst så tappar jag märkbart mycket prestande efter datorn varit i viloläge, inte ens openarena flyter på :O Krävs en reboot för få tillbaka kraften. Provat det mesta snart, sitter fast! Genererat många mkinit utan framgång.. oh well, tillbaka till drivrutinerna, om man nu inte är extremt beroende av 2D så vinner catalyst enligt mig. Skulle hellre köra radeon, men p.g.a fläkten och värmen man får på köpet så väntar jag på förbättringar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in