Hej.
Jag har märkt saker som jag inte lagt märke till innan, och ville gärna veta vad de gör och hur det funkar.
T.ex, när jag formaterar datorn, så startar jag upp Lion installationen under uppstart och väljer disk utility och därifrån erase och formaterar hårddisken 2-3 gånger för att sen installera Lion.
Men inne i disk utility/erase finner jag 2 alternativ som jag inte vet vad de gör eller hur de funkar.
"erase free space" och "security options".
Vad gör dessa och hur fungerar dessa?
Om jag t.ex vill formatera datorn HELT, alltså verkligen nollställa allt, alla bits till 0 och så vidare, då funkar de väl inte med bara att formatera datorn. De kommer finnas spår av de gamla kvar, hur nollställer jag allt?
En annan sak jag märkte är att när jag är inne i erase och formaterar datorn, så kan jag sen installera Lion utan problem, men om jag däremot "partionerar" om hårddisken, t.ex tar bort hårddisken och gör ny partition, då kan jag INTE installera Lion igen, då krävs de att jag skriver in mitt Apple-ID och då ser de att jag inte har köpt Lion.
Varför är de så? Jag kan installera Lion direkt från USB stickan om jag bara formaterar hårddisken, men om jag partitionerar, då säger Apple åt mig att köpa Lion ...
Tack för svar.